Valdo el Verdi?

Welsh

Trådstartare
Vi har ett Bernstein-Nepal sto som vi ev ska betäcka till våren. 162cm Halvblodshingst går bort av olika anledningar utan vi vill ha en mindre häst runt 160 och definitivt inget fullblodsdravel.
Funderingarna går mot halvsyskonen Verdi o Valdo RP som har Master som farfar. Verdi har även halvblod på mödernet genom mormor Urbina -Urbino medan Valdo har tyskt ridponnyblod på mödernet.

Vi vill ha en rörlig lättare ponny/häst för framtida dressyrbanor, MSV el dyl

Båda pojkarna har ett otroligt steg och bakbensaktivitet samt utstrålning och hög ridbarhet. Allt man kan kräva av en hingst samt att de är korrekta och sunda.

Det är svårt att välja för oss då vi ser Valdo varje gång vi tränar och har följt honom en tid nu men Verdi betyder också något då vi äger hans mamma :p

Vårt sto är lite lång över ryggen och har bra bakbensaktivitet men lite mer front o frambensrörelser hade inte varit fel. Hon är gulbrun.

Åsikter?
 
Sv: Valdo el Verdi?

Jag har gillat Verdi skarpt ända sen jag såg honom på premiering som tre eller fyraåring. Så jag röstar på honom. Hoppa kan han ju också. Så en multitalang.

Han är faktiskt enda icke connemarahingst som jag har filmat på premieringen...
 
Sv: Valdo el Verdi?

Jag lägger också en röst för Verdi! :d

Älskar hans typ! Mycket rörlig och trevlig hingst som hittills gett fina avkommor. Deesutom presterar han ju väldigt bra själv på tävlningsbanorna!

Oavsett hingst tror jag det blir en spännande och förmodligen mycket trevlig fölunge!
Lycka till! :D

Kram
Trubbel
 
Sv: Valdo el Verdi?

KL
Ingen som har sett Valdos avkommor?
Valdo själv är en jättetrevlig hingst med god ridbarhet och mkt bra rörelser. Vi tränar som sagt hemma hos honom och ser honom handskas i alla möjliga situationer.
 
Sv: Valdo el Verdi?

Jag är oerhört förtjust i både Valdo och Verdi. Men i mina ögon har de ju lite olika typ, Valdo är maffigare medan Verdi är "slankare" och lättare i typen. Så det beror ju lite på hur stoet är, vilken som kan passa bäst.

Rent temperamentsmässigt är de riktigt trevliga bägge två. :love: Tyvärr har jag inte sett några föl efter någon utav dem. :(
 
Sv: Valdo el Verdi?

Min röst går också till Verdi :love:
Dock så är jag kanske partiskt eftersom jag har en avkomma efter honom :p Men jag har inte ångrat mig en sekund att jag valde honom, är oerhört nöjd :bump:

Även jag tittade på Valdo, men valde Verdi efter sett honom "in action" på hingstvisning. Mitt sto är åt det grövre hållet, vilket också bidrog mycket till valet.

Hur som helst är båda hingstarna mycket fina :laugh:
 
Sv: Valdo el Verdi?

Jag lägger min röst på Verdi, av vad jag sett på tävlingar så är Verdi betydligt lättare i fronten och rörligare.
Valdo tycker jag inte om på samma vis, mer slätstruken och inte alls samma lätthet och gång som sin bror, även om det är en trevlig ponny.
 
Sv: Valdo el Verdi?

Tack för era åsikter.
Jag har inte sett Verdi live men som sagt både Verdis mamma och Valdo. Om ni tycker att Verdi är smäckrare än Valdo så skulle jag gärna vilja se dem sida vid sida för inte är Valdo någon biff direkt. Undrar om inte Skee Ronja, Verdis mamma är grövre.

Hur som helst så vill jag ha en kortare rygg då vårt sto är ganska lång, ingen av hingstarna kommer att vara för grov.
Frågan är hur connemarablodet kommer att ploppa fram på Verdiavkommorna medan det finns ridponnyblod på Valdos sida.

Mer åsikter?
 
Sv: Valdo el Verdi?

Jag har lite bilder på Verdi ifrån SM om du vill se?

Möjligt att han inte är välidgt mycket mer smäcker i sin typ, i jämförelse med Valdo, men han rör sig mycket lättare,
vilket bidrar till att han ser lätt ut, dessutom så rör han sig mer i uppförsbacke.

Jag hade själv valt att betäcka med Verdi om mitt sto och han inte hade haft samma problem.
 
Sv: Valdo el Verdi?

Jag har lite bilder på Verdi ifrån SM om du vill se?

Möjligt att han inte är välidgt mycket mer smäcker i sin typ, i jämförelse med Valdo, men han rör sig mycket lättare,
vilket bidrar till att han ser lätt ut, dessutom så rör han sig mer i uppförsbacke.

Jag hade själv valt att betäcka med Verdi om mitt sto och han inte hade haft samma problem.

Samma problem????
 
Sv: Valdo el Verdi?

Måste hålla med.

Verdi rör sig som om han går på moln. Jag har dock inte sett Valdo live, men från filmer så ser han inte riktigt lika "lättfotad" ut som sin bror. Varför inte ta deras pappa Vermont? Eller det är inget alternativ?
 
Sv: Valdo el Verdi?

Samma problem????

Tror att IronWill menar att hennes sto och hingstaen har samma dåliga sidor i exteriören. Inte att hingsten i sig har problem:).

Undrar bara varför du väljer mella just dessa två hingstarna? Nu har jag inte jättekoll på ponnyavel, men är det inte en ganska stor risk att allt halvblodsinslag slår igenom och att avkomman blir över ponnymått? Eller det kanske inte gör något? Kommer troligen bli en mycket trevlig dressyrhäst i vilket fall som:).
Annars är jag löjligt svag för halvblod/welshkorsningar som dressyrponnisar;).
 
Sv: Valdo el Verdi?

Ja de har samma problem exteriört, litet tråkiga ben, vilket även Valdo har, likaså deras far.
 
Sv: Valdo el Verdi?

Jag har ju hästarna i mitt stall o jag röstar på Valdo. För ronja är väldigt långlinjerad, Gulan är det också. De är dessutom bägge två rätt lågställda. I värsta fall kommer de ut en häst på 152 cm med 2 dm kortare framben än bakben, och med lång rygg. Jag tror mer på Valdo som har en ganska kort, väl komponerad kropp, med utmärkt temperament och som har lätt för precis allting. Måhända att Verdi som jag inte har sett in action har bättre gångarter, inte alls förvånad då även Ronja har kanongångarter. Men de är absolut inte fy skam över Valdos. Känns skönt dessutom att vi känner till honom så bra att vi vet "allt" om honom. Går själv i funderingarna att betäcka mitt hblsto med honom nästa år, då han tydligen ger ganska små avkommor, o min märr behöver hans temperament ;)
 
Sv: Valdo el Verdi?

Ja där kom beskrivningen som jag var ute efter. Verdi är mer kvick och luftig, rör sig som på moln! - samt ser ut att ha högre ridbarhet än Valdo.
 
Sv: Valdo el Verdi?

...och bara för att jag har kärat ner mig i en avkomma till Vitluvens Curbitz måste jag nämna honom;). Då hade ungen säkert fått en vacker färg också med Bernstein på mödernet:D. (Jag vet att du inte är ute efter förslag med kunde inte låta bli)
 
Sv: Valdo el Verdi?

...och bara för att jag har kärat ner mig i en avkomma till Vitluvens Curbitz måste jag nämna honom;). Då hade ungen säkert fått en vacker färg också med Bernstein på mödernet:D. (Jag vet att du inte är ute efter förslag med kunde inte låta bli)
Nja vill inte riskera att få en Cremello då stoet är gulbrunt. Curbits är heller ingen hingst jag skulle lägga på ett halvblod av den äldre modellen.

Kl
Jag har en welsh/halvblod hemma och sett otroligt många fina sådana korsningar men vill ha liiiiite mer, därav Valdo el Verdi. Skulle även kunna tänkt mig EG Pauli om han inte var lite för stor.
Då Gulan är några år på nacken så vill jag producera en ny häst till mig själv som efterträdare till henne, ev om den blir tillräckligt bra så ska äldsta dottern ha den som efterträdare till Ronja (när jag äntligen får in Ronja i avelsboxen igen:d så vi kan göra småsyskon till Verdi) Har funderat på både Vermonth o Master men vill inte använda mig av frusen semin på ett första gångs sto i den åldern. Fördelen med Valdo är att vi kan åka till samma station som han tappas på.
 
Sv: Valdo el Verdi?

Varför inte en godkänd mindre fullblodshingst? Både Green River (ASRP) och Fabian (RSF) är bra och trevliga individer som lämnat bra tävlingsavkommor.
Vad gäller nedärvning i storlek är både Verdi och Valdo "färska" korsningar så det är svårt att förutspå åt vilket håll det slår.
Verdis verkar kunna lämna både större och mindre än sig själv, Valdo mindre.
Detta baserat på de avkommor jag sett.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp