Väldigt tacksam för svar!

C

careblomman

Undrar lite om någon vet om det finns smala sadelgjordar till en Westernsadel, och hur smala dom är då egentligen och vart dom finns?

För min häst får nämligen skav av sadelgjorden och vi har provat med allt känns det som..

Men om vi har en vanlig eller dressyr sadel på henne går det mycket bättre för då kommer sadelgjorden längre bak..

Någon som har något bra tips?

Sv: Väldigt tacksam för svar!

Westernsadlar kan ha sin ring till sadelgjorden fäst i olika positioner på sadeln, så att sadelgjorden hamnar olika långt fram eller bak. Vissa sadlar har två ringar för främre gjorden på varje sida, så att man kan välja det läge som passar bäst till varje häst. Det går även att trä tiestrapen på olika sätt i dessa båda öglor för att få en mellanposition.

En annan sak som jag sedd är på sadlar med ring även till flankgjorden är att man drar remmen som fäster flankgjorden snett framåt och knäpper i sadelgjorden liksom utanpå tiestrapen. Det gör att man kan få sadelgjorden lite längre bak fast sadeln ligger i samma position.

Inget var riktigt svar på din fråga, men kanske några idéer?

/Ida

Sv: Väldigt tacksam för svar!

Köp en repgjord av bra kvalite! + ringskydd ( Milsta western)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 131
Senast: tessan.g
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård