Väldigt speciell ponny

Hoppryttare

Trådstartare
Jag har en ponny som är väldigt himla speciell, har tidigare gått på ridskolan och är en Irländsk import. Väldigt intelligent sådan som vet exakt hur han ska göra för att komma undan med saker. I ridningen är han väldigt seg och loj, tjurar ihop väldigt lätt och kickar både emot skänkel och spö samt röst. Har även hänt att han rest sig någon gång, Bockar gör han även det. I varje ridpass händer det alltid att han tjurar ihop, kickar, sticker eller vrider huvudet och går i sidled åt andra hållet. Nu undrar jag vad det finns jag kan göra förutom att vara väldigt bestämd och visa att det minsann inte är okej. Ska honom nu under en massa år förhoppningsvis och vill få honom till en fin ponny som kan. Han har mycket kapacitet bara han vill, men oftast så vill han inte.
Rider med dressyrspö och även ibland sporrar på honom. När han väl jobbar så är han jättefin men fortsätter som sagt att bråka även där. Några tips på vad jag kan tänka på? Vill få fram en bra framåtbjudning och gärna litet mindre bråk och bus.
:laugh:
 
Sv: Väldigt speciell ponny

Skaffa dig en riktigt bra tränare som kan hjälpa dig med hans uppförande. Det är ju inte bara i ridningen allt ska fungera utan också allt runt omkring. Om han får lära känna dig på ett positivt sätt så kanske han slutar tjura ihop och istället börjar han vilja göra rätt och du lär känna honom och vet vad du kan kräva och vad du behöver ge honom för att han ska må bra.
Att ha häst som man fungerar bra ihop med handlar inte om sporrar och spö utan om tillit och kärlek.
 
Sv: Väldigt speciell ponny

Är hästen kollad av veterinär så att du är säker på att den inte har ont någonstans? Ridskolehästar har tex inte alltid en tillpassad sadel, vilket kan leda till ett "otrevligt" beteende som i själva verket är hästens sätt att uttrycka att något är fel. Även om sadeln är utbytt kan spänningar återstå.

Om den inte har ont:
Försök att variera ridningen! Ridskolehästar går ofta varv på varv i ridhus eller på ridbana, så det kanske vore bra att göra något annat ett tag, att rida ut och få tillbaka gnistan? Ridning ska ju vara kul, och det är sällan roligt när man behöver bråka med hästen.

Om den tycker det är roligt och tänder till lite vid bommar/hinder kan det kanske fungera att inkorporera i dressyrträningarna, bara för att få lite hjälp med framåtbjudningen.

Sen är det ju precis som TinyWiny säger, att en tränare kan vara bra att ha. Ofta kan denne se något som man själv missat, som gör en väldigt stor skillnad!

Lycka till
 
Sv: Väldigt speciell ponny

Egentligen låter det väl som en ganska "vanlig" ponny :p

Vår ponny reagerar nog likadant på för mycket skänkel, sporrar skulle han bli galen på.
För att han ska vara mjuk och villig så vill han ha lite utrymme och en mjuk och villig ryttare.

Du kanske skulle prova att träna för en tränare som kör helt andra metoder och se om det hjälper? Typ centrerad ridning och fokusera på dig i första hand, eller klickerträning kanske?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 069
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 769
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp