Väldigt oliksidig (tömkörning)

annan1

Trådstartare
Jag har en femårig fjordvalack som jag nu ägt i ett år. När han kom till mig var han osäker i tömkörningen och blev stressad av att jag gick en bit ifrån. När jag krävde för mycket stack han gärna iväg och stå stilla gick bara inte.

Nu har det blivit mycket bättre och i vänstervarvet är det enorm skillnad. Han går avslappnat, kan göra (mini-)halt och både skritta och trava på volt. Det går till och med att få honom att fatta galopp på en stor volt, vilket tidigare stressat honom enormt.

Men i högervarvet är det fortfarande jättesvårt. Han kan skritta på spåret med mig på sidan eller bakom, och trava med lite övertalning (men så fort jag höjer tempot svänger han in och försöker sätta sig i mitt knä, om ni förstår hur jag menar). Voltarbete i högervarv går bara inte. Jag har i princip inga krav på honom där och har bestämt mig för att det i nuläget räcker om han skrittar ett varv. Sedan får han komma in på mitten för klappar och beröm.

Är det någon som känner igen det här? Hur har ni i så fall jobbat?
 
Sv: Väldigt oliksidig (tömkörning)

Det kanske hjälper att lägga in lite olika aktiviteter under tiden som du tömkör? Mitt ena sto tycket iofs att det är riktigt kul att bli tömkörd men hon vill helst springa dit hon själv bestämmer men för mig så har det hjälp att lagt ut lite bommar och koner så hästen får lite aktivitet i hjärnan samtidigt :) men om det är det att den blir stressad av det så kanske det hjälper att tömköra på en otrafikerad väg (om det finns en sådan) eller i skogen till en början för att få hästen att tänka mer framåt utan att behöva sätta mer krav, min häst blir lite stressad att gå i paddock då hon inte riktigt har musklerna att bära sig på den lilla ytan och då kan det bli pannkaka av alltihop :p
 
Sv: Väldigt oliksidig (tömkörning)

Långsökt kanske...men min häst är också lite svårare i höger varv, inte som din men lite vingligare än i vänster. En teori som jag har är att jag är högerhänt och det gör det svårare att vara så stadig och snabb på eftergift som krävs i yttertöm i just högervarv. Jag tycker också att det hjälper att fästa yttertöm lågt så att man ramar in och stödjer hela yttersidan. Sen hjälper det min att jag går lite närmare honom, med kortare tömmar i höger varv och att jag är extremt noga med placeringen av mig själv så att jag hela tiden liksom driver honom snett bakifrån med stadigt stöd på yttertöm och bara lätt, lätt kontakt i inner. Det här kanske är självklarheter för dig men ändå...
 
Sv: Väldigt oliksidig (tömkörning)

Tack för svaret! Jag har länge använt koner som vi kör "slalom" runt, och det verkar han tycka är kul. Har testat bommar också, men ofta blir han bara mer stressad av det så det skippar jag tills vidare. Men jag försöker variera passet mycket, inte varv på varv runt spåret utan många vägbyten och så vidare.

Jag vill helst inte tömköra i naturen eftersom jag inte upplever att kommandona är befästa och eftersom han har en tendens att sticka när det blir för jobbigt. Vi har en stor ridbana och jag jobbar mycket uppsuttet på den, så jag tror inte att han tycker det är jobbigt att bära sig så länge vi håller oss på spåret eller gör riktigt stora volter. Men du har helt rätt, när volten blir för liten eller när han känner att han blir vinglig, blir det pannkaka!
 
Sv: Väldigt oliksidig (tömkörning)

Tack för svaret! Ja, jag är troligen oliksidig själv och det kan absolut bidra. Och du har helt rätt i att placeringen är superviktig, jag ska försöka tänka ännu mer på det. Som det är nu, upplever jag att det faktiskt går bättre när jag går bakom honom i högervarvet (så länge han inte blir stressad för då snurrar han runt), inte snett bakom. Det kanske helt enkelt blir för starkt tryck när jag har en alldeles för drivande position.
 
Sv: Väldigt oliksidig (tömkörning)

I högervarvet befinner du dig ju på hans "hemliga" sida, så det är inte så konstigt att han är mer stressad då. Jobba med lite andra saker från hans högra sida i början av passet, led från den sidan, klappa och klia osv.
Det har ju gått så otroligt mycket framåt för er så jag är helt övertygad om att högersidan kommer också snart, den är bara lite jobbigare och tar längre tid.

Kul att höra att det funkar så bra i vänster varv nu, bra jobbat!!
 
Sv: Väldigt oliksidig (tömkörning)

Långsökt kanske...men min häst är också lite svårare i höger varv, inte som din men lite vingligare än i vänster. En teori som jag har är att jag är högerhänt och det gör det svårare att vara så stadig och snabb på eftergift som krävs i yttertöm i just högervarv. Jag tycker också att det hjälper att fästa yttertöm lågt så att man ramar in och stödjer hela yttersidan. Sen hjälper det min att jag går lite närmare honom, med kortare tömmar i höger varv och att jag är extremt noga med placeringen av mig själv så att jag hela tiden liksom driver honom snett bakifrån med stadigt stöd på yttertöm och bara lätt, lätt kontakt i inner. Det här kanske är självklarheter för dig men ändå...

Sånt här tror jag också inverkar mer än man tänker på, vi är ju oliksidiga och det är jättebra att tänka på, kan hjälpa att någon filmar när man tömkör så kan man upptäcka en massa saker som man gör olika beroende på varv.
 
Sv: Väldigt oliksidig (tömkörning)

Jag hade tömkört för en instruktör som kan ge dig tips på lämpliga övningar och hur du ska göra för att hjälpa din häst att komma till arbete och bli mjuk i båda sina sidor.

Jag har också en väldigt oliksidig häst och har kollat honom hos både veterinär och massör/eqiterapeft så jag vet att han är ok. Rider/tömkör för instruktör varannan vecka och fått väldigt bra tips på övningar som gör honom starkare. Och det är så roligt när man ser att övningarna ger snabba resultat i form av en gladare häst :)
 
Sv: Väldigt oliksidig (tömkörning)

Visst upplever du honom inte lika oliksidig vid ridning? För då är det ju såklart även en fråga om att jobba upp styrkan så han blir mer liksidig.
 
Sv: Väldigt oliksidig (tömkörning)

Tack! Ja, du vet ju hur vi har haft det! Ja, vänstersidan har verkligen lossnat och på den känns det som om vi går framåt i "normal" takt, alltså ungefär som det "ska" vara med en häst utan hemlig sida (om du fattar hur jag menar). Det är ett rätt skönt kvitto på att jag gör någonting rätt.

Just nu tar vi ju NH-lektioner för instruktör och det hjälper förstås med knepigheterna i tömkörningen också. Nu kan ponnyn trava två hela varv i högervolten utan att bli alltför brydd :p
 
Sv: Väldigt oliksidig (tömkörning)

Visst upplever du honom inte lika oliksidig vid ridning? För då är det ju såklart även en fråga om att jobba upp styrkan så han blir mer liksidig.

Nej precis, han är inte alls lika oliksidig där (även om t.ex. högergaloppen varit rätt kämpig, särskilt i våras när vi hade vår "kris"). Men det är långt ifrån lika knepigt som på marken.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 497
Senast: Lager
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 178
Senast: Karminnie
·
G
Ridning En lång historia kort, har en ridtravartjej som jag just nu har kört fast lite med. hon är av typen att vet jag inte vad jag ska göra så...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Gifted
·
T
Hästvård Nu behöver jag alla bukares hjälp med att lista ut vad min häst har tagit sig till! För några veckor sedan började hästen jag köpte i...
Svar
19
· Visningar
1 726
Senast: Ellyne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp