Väldigt mun-aktiv unghäst

B

Bennie

Min treåring ska börja få ha bett i munnen lite mer "seriöst", men hon tuggar och gapar något in i vassen så fort det kommer in.

Har någon något tips på hur man kan få henne lite mindre mun-aktiv, och kanske också på ett bra unghäst-bett. Hon är väldigt trång i munnen. Hittills har jag haft ett vanligt tre-delat.

(Hon är likadan när hon t ex ska raspas. Tungan far ut och in och gapet går som en kastanjett - hur sederad hon än är ... )
 
Sv: Väldigt mun-aktiv unghäst

När jag började bettvänja Elvira som 2-åring använde jag ett 3-delat bett då hon såg liten ut i munnen. Hon reagerade dock ungefär som din, så jag provade 2-delat istället. Funkade mycket bättre!:)


Så prova med 2-delat, eller kanske t.o.m odelat? Det kanske är så att hästen tycker att det är för mycket rörliga delar och därför blir "krånglig" i munnen.
 
Sv: Väldigt mun-aktiv unghäst

Ge henne Tid o låt henne hålla på o plocka o undersöka bettet...Tid..

Fast vad jag är rädd för är ju att hon "undersöker" så till den grad att hon kommer på hur hon kan lägga tungan över bettet ... Det skulle ju liksom inte vara så lyckat.
 
Sv: Väldigt mun-aktiv unghäst

Så prova med 2-delat, eller kanske t.o.m odelat? Det kanske är så att hästen tycker att det är för mycket rörliga delar och därför blir "krånglig" i munnen.

Aha, det kanske är så enkelt?! Ska prova ett odelat! :idea:
 
Sv: Väldigt mun-aktiv unghäst

Jag börjar med ett rakt novabett av den anledningen - de ligger still, stör inte tänderna om de slår i när de tränsas på/av eller håller på med bettet i början men är samtidigt mjukare mot tungan än ett rakt i metall.

Dock, det kan ju vara så att din häst inte gillar tungtryck - vill spotta ut det eller dra tungan i från bettet, gör hon så? Då är rakt "sämst" och tredelat inte heller så bra. Då skulle jag testat ett tvådelat. Helst ett som är böjt så de inte kan slå upp i gommen när du börjar använda bettet.

Ha bettet under grimma/bettlöst så så länge som möjligt innan du börjar använda själva bettet.

Ha även bettet på under uppsikt vid fodring ca en timme om dagen i ngn/ngra veckor. Det blev stor skillnad på min när han hade det under en veckas tid. Ex så kan du ju passa på att putsa under tiden som pålle står o äter med bettet.
 
Sv: Väldigt mun-aktiv unghäst

Det är i såna här lägen jag tycker att det kan vara motiverat att använda nosgrimma. Remontgrimma förstås, då behöver man inte spänna hårt utan hästen kan få slappna av i käken.

Rekommenderar ett tvådelat bett med parerstänger, det ligger stadigt och fint i munnen. Så kort som möjligt utan att knipa, och inte så tjockt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 237
Senast: tuaphua
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp