Väldigt mjuk stråle

Arwyn

Trådstartare
Min häst har fått en väldigt mjuk stråle, om man råkar kratsa för nära får man ofta med sig en bit. Det luktar inte hallon där heller, men jag har såvitt jag kan komma ihåg ingen som helst erfarenhet av strålröta, så jag vet inte exakt hur det ska lukta. Har för mig att det inte är farligt när strålen lossnar sådär, men är det någon som kan säga vad det beror på, och om jag ska göra något åt det? Han ska skos till veckan.

Sv: Väldigt mjuk stråle

Det är ju ingen fara att bitar lossnar men om den e riktigt svampig och luktar illa kan det ju va strålröta men det vet ju isf din hovis :D

Hovslagaren kan säkert hjlpa dig! Men det kan ju vara en antydan till strålröta.. Så tjära funkar nog bra. Använde det till min häst och pänslade på strålen och det hjälpte direkt. Väldigt kladdigt bara. Men fråga hovslagaren han kan definitivt avgöra vad du ska göra.

Jag hade inte behandlat på något sätt innan hovslagaren varit där. Många ggr plockar han ju bort de dåliga delarna på strålen och du har lite lättare att hålla det i schack sedan.
Fråga hovis om han tycker att du ska göra ngt åt det eller inte. Tjära är bra kletigt och luktar illa. Det finns bra blåstenssalvor att ha i som inte är så kladdigt...
Kopparsulfat är det absolut bästa om du kan finna det.

Jag tycker det låter som strålröta! Prata med din hovis innan du börjar behandla med något själv!

Ja, jag ska göra det! Tyvärr så fick jag inte tag på honom så han kunde sko i veckan, och nu sitter ju jag på semester i härliga spanien!!! :love:

Låter som strålröta. Vår shettis har det, jag använder hovtjära. Smetar på strålen och i strålfårorna.

Låter helt klart som strålröta, prova smörja med vanlig trätjära. Billigast alternativ men effektivt. Lycka till :bow:

Behöver inte alls vara strålröta, men kan vara det.

Strålar luktar INTE gott även när de är friska. Men har man ngn gång känt lukten av en dålig så känner man skillnaden. Men som sagt de luktar inte trevligt i vanliga fall heller.

Jag tror inte att det är stålröta. Mitt sto hade också under en period en väldigt mjuk, sönderfallande stråle där inte bitarna luktade gott. Men när jag kollade med hovis så konstaterade han att det var helt normalt. Han skar bara bort lite. Vilket han iof alltid gör i mer eller mindre utsträckning. För det kan bli så där under vissa perioder.

Så jag tycker att du kan vara helt lugn tills hovis har varit där nästa gång. Det är troligtvis ingen fara...

Tyvärr var det väldigt lång tid jag fick vänta på hovis, kommer inte förräns på onsdag... Men hoven och strålen ser iaf bra ut igen, så det var nog som du sa, Saigon! :)

Ja men om det är på onsdag så är det riktigt lugnt...:)
Om det så mot all förmodan (som jag tycker) skulle vara strålröta så hinner det inte bli ngn märkbar försämring på så få dagar...
Så slappna du av och njut av din semester!:) Om den nu fortfarande varar det vill säga...

Nä, kom hem från semestern i tisadags... :cry: Men det är ganska skönt att vara hemma också, även om det är 20 grader kallare och hundra procent mer regn här...

finns ett jätterbra medel som heter trushbuster, som är vårdande för strålarna, hjälper mot strålröta med... liten flaska runt 130 kr som finns bla på h**ks... Bra att ha hemma!

Liknande trådar

Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
2 189
Senast: Rugge
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 602
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka