väldigt het men svår att hålla hull

Sv: väldigt het men svår att hålla hull

Jag skulle prova krafft groov, 125. Ge så mycket hö hästen orkar äta + 4 kg av Groov så ska du se att det händer saker ganska snabbt. Det är ett jättebra krafftfoder och det är bra för heta hästar !!

Jag skulle prova krafft groov, 125. Ge så mycket hö hästen orkar äta + 4 kg av Groov så ska du se att det händer saker ganska snabbt. Det är ett jättebra krafftfoder och det är bra för heta hästar !!

Är du sponsrad?
Lusern och olja är en bättre kombination.
Man kan lägga till korn också.

Detta med mineraler därtill är både bättre och billigare i ett sådant här fall.

4kg Groov - de enda som jublar är Granngården.

Är du sponsrad?
Lusern och olja är en bättre kombination.
Man kan lägga till korn också.

Detta med mineraler därtill är både bättre och billigare i ett sådant här fall.

4kg Groov - de enda som jublar är Granngården.

Jag är definitivt inte sponsrad och jobbar inte på granngården. Däremot har jag provat MÅNGA olika foder och Krafft Groov är det som funkar bäst på svårfödda/tunna hästar som man vill ha upp i vikt snabbt. Men då räcker det inte att ge små mängder. Fattar inte att folk tror att man kan göda en häst på dl här o där...

Men det fattar jag.
2dl olja = 8MJ = lika mycket som i 1kg hö av bra kvalitet.

jag skulle nog säga stressad i stället för het om han varken äter ordentligt eller tar sig i hullet.

Provat lucern? gillas av de flesta hästar.

Jag är inne på din linje.

Och att en häst är het/stressig behöver inte nödvändigtvis bero på fodret.

Hej annika! ett litet tips är att börja med kornkross det ger jag mitt varmblod han har svårt att hålla hullet! o kornkrosset är inget explosivt i det är mycke fetter i funkar fint på min häst i alla fall!
och ett tips till är att byta ut ex antal kilo hö mot hösilage det tycker hästarna är godare då kan man lägga på några extra kilon min häst som är 158 får 12 kilo hösilage o 1 kg hö om dagen får han mindre faller han ur! Ett tips bara man kan alltid prova sig fram //Lisa

Ta bort kraftgrund om den innehåller havre. Många hästar blir heta på havre. Har själv en häst som inte kan gå på havre han blir helt stollig. Jag använder muslifoder istället som inte innehåller havre. Betfor till en het häst är inte heller bra eftersom det ger energi. Det låter som lite hö till en så stor häst. Kolla tänderna om du inte har gjort det. Finns det hakar kan han ha svårt att tugga och därför inte får i sig tillräckligt med näring= dåligt hull. Eller så är han stressad. Lycka till.

Betfor till en het häst är inte heller bra eftersom det ger energi.

ALLT ger energi, och energin från betfor brukar INTE slå sig på huvudet. Undantag finns såklart, men de flesta hästar blir inte tossiga av betfor. (De flesta blir det inte av havre heller, men det är fler hästar som reagerar på stärkelse än på betfor)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 943
Senast: Desiree2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka