Jag arbetar med ungdomsvård, både sluten sådan och öppen verksamhet. Både med akutplaceringar och behandlingsplaceringar över tid. Är man rädd för att bli utsatt för våld är det här inte ett yrke man ska välja. Det förekommer mycket våld, både ungdomar emellan och mot personal. Jag har åkt på däng många gånger, och då är jag ändå en av dem i personalstyrkan med pondus som oftast inte blir ansatt utan snarare får gå emellan. Den värsta incidenten jag varit med om var när en ungdom fick en psykos och försökte ha ihjäl min kollega. Jag gick emellan och fick bland annat flera revben knäckta. Den incidenten ledde senare till rättegång. Det tillhör dock inte vanligheterna. Det är inte bara fysiskt våld som är problematiskt inom mitt yrke, utan också sådant som ungdomarna ”ställer till med”. Blev rökförgiftad en gång när det var två tjejer som försökte bränna ner behandlingshemmet. Vet inte hur många skärsår jag fått stripea eller åka till akuten med, hur mycket blod jag fått städat upp. Hur många snaror av olika slag jag varit tvingen att cutta upp. Den värsta incidenten i den här kategorin var ett fritagningsförsök från en låst institution med seriöst skräckinjagande vapen. Men som sagt, är man rädd för sådant kan man inte ha mitt jobb. Detta är ungdomar som är otroligt trasiga och ofta har de aldrig haft en chans i livet. De är som små fågelungar på insidan men livet har sparkat på de flesta av dem sedan de föddes mer eller mindre. Ni skulle bara veta vad dessa ungdomar varit med om och blivit utsatta för 
Det kanske låter helt galet, men jag älskar verkligen mitt jobb. Har jobbat med det här i över tio år och skulle inte kunna tänka mig att jobba med något annat. De här ungdomarna är så jädra fina, trots allt.
Som @Ramona skriver så löser vi av varandra vid behov och ger varandra utrymme att ”andas”. Vi stöttar varandra och det finns ingen prestige i vårt arbete, och därför kan vi styra om det så att rätt person är på rätt plats vid incidenter. Vi har också handledning, både med proffesionell handledare och med våra chefer. Både planerat och vid behov.

Det kanske låter helt galet, men jag älskar verkligen mitt jobb. Har jobbat med det här i över tio år och skulle inte kunna tänka mig att jobba med något annat. De här ungdomarna är så jädra fina, trots allt.
Som @Ramona skriver så löser vi av varandra vid behov och ger varandra utrymme att ”andas”. Vi stöttar varandra och det finns ingen prestige i vårt arbete, och därför kan vi styra om det så att rätt person är på rätt plats vid incidenter. Vi har också handledning, både med proffesionell handledare och med våra chefer. Både planerat och vid behov.