Valackljud

MCP

Trådstartare
Är det någon här som kan ge svar på vad valackljud beror på?
(ni vet det där gionk-goink ljud som endel har när de travar/galopperar:bump:)

Varför är det bara endel hästar som låter och inte andra?

Har försökt att fråga av olika människor, och även sökt här på buke, men har inte fått något bra svar ännu :).

Sv: Valackljud

Den enda förklaring jag har fått är att hingstar och valacker suger upp luft i skapet.

jag har också alltid hört att det är luft i skapet som gör att det låter så. för ett tag sedan sa någon att det var vätska i skapet som lät så, men jag tror nog mer på att det är luft.

har också hört att det är ngt med luft som kommer i skapet.

På de valacker jag har hört det på så säger folk att det blev så när de kastrerades. Att det är luft i skapet eller liknande.
Det är det jag har hört.

Senast ändrad av en moderator:

Luft som pressas runt kring ett svettigt skap är väl den rimligaste förklaringen och även den som jag hört. Händer även med hingstar så har svårt att se hur kastrationen skulle vara orsaken. Normalt lämnas ju såret öppet och även om man skulle stänga in luft under huden/i såret så är det ju inget som blir kvar någon längre tid

visst är det mrärkligt att inte alla låter? Och inte ens att samma häst låter hela tiden?

Himla skumt fenomen....

En del valacker låter aldrig, en del alltid, och en del bara när de går bra är min erfarenhet. Jag vill också ha en förklaring till vad det egentligen är som låter...

Min gamla foderhäst, ett sto lät så, precis som min valack gör också nu. Han låter i olika situationer, ibland på väg ut i hagen, ibland när jag rider och ibland inget alls. Stoet lät bara när jag red..men jag hade henne inte så länge heller. Men att det bara är valackar och hingstar som låter är fel.

Har däremot märkt det främst när han drar in magen när han rör sej, antagligen därför som han låter så mest när han stirrar upp sej och när jag då rider och han höjer rygg och trampar på under sej. Han låter aldrig så när han går lite slappt bara.

Jag har märkt det på mej också!! När jag inte ätit något på länge, och tränar eller nåt så låter min mage precis likadant. Men klart det kan väl inte vara av samma anledning. Annars skulle jag tro att det är något i hästarnas magar som låter.

Senast ändrad av en moderator:

I hingstar och valackers magar finns ett hålrum där de drar in penis och där sädesledarna går. När de rör sig kan ett kluckande läte från dessa uppstå inne i hålrummet i takt med steget.
Mycket märkligt att ett sto låter så, hon lär ju knappast ha detta hålrum...

Enda sättet jag kan tänka mig att ett sto får ngt liknande ljud är om hon har slapp slida och att det sugs in luft den vägen, men jag har aldrig någonsin hört ett sto låta som en valack/hingst i hela mitt liv.

I hingstar och valackers magar finns ett hålrum där de drar in penis och där sädesledarna går. När de rör sig kan ett kluckande läte från dessa uppstå inne i hålrummet i takt med steget.

Tackar för alla svar.
Jag tycker att detta med hålrummet låter troligt då jag alltid tyckt att det låter som om ljudet kommer inifrån bakdelen (har alltid tyckt att det låter som om de skulle ha luft i tarmarna :D)

Någon som vet varför endel låter mera och andra knappt låter alls? Sedan, kan detta vara obehagligt på något vis för hästarna?

Någon som vet varför endel låter mera och andra knappt låter alls? Sedan, kan detta vara obehagligt på något vis för hästarna?

För att hästar inte är stöpta i samma form, de ser helt enkelt olika ut i kroppen.

Ang obehaget så har jag aldrig sett en häst visa obehag pga detta.

Fast det här är helt fel. Sädelledare och kärl till testiklarna passerar genom den så kallade inguinalkanalen in i bukhålan. Det är samma slits i bukväggen som testiklarna vandrar ner genom. Snoppen bor däremot på under magen, i det så kallade skapet, och dras aldrig någonsin in i bukhålan.

Varför en valack/hingst kluckar vet jag inte, men jag har alltid upplevt att det kommer inifrån bukhålan och inte skapet? Ett sto kan däremot ha en vulva med för brant vinkel vilket kan leda till att hon i snabbare tempon kan "suga in" luft i vagina - det låter också kluckande/pruttande. Windsuckers kallar man dessa ston och eftersom luftsugandet varken är så behagligt eller nyttigt (infektionsrisk) brukar man sy ihop dessa stons vulva en bit så att problemet försvinner.

konstig fråga men;
kan dom typ bestämma när det ska låta?? För vissa låter bara när dom taravar utan att gå i form... :angel::bump:

Ok, ska jag vara ärlig så är jag inte riktigt säker på att förstod allt det där :crazy:, men om det nu är så att ljudet inte kommer från något "hålrum", var kommer det då ifrån?

Varför det bara hörs ibland och inte på alla hästar, beror på att ljudet bara uppstår när hästen är spänd.

Ha ha, min gör så, när han kommer ur balans och bara pinnar på så låter han. aldrig annars.

KL

En tränare sa till mig att det uppstår när hästen är spänd i rygg och buk. Får man de ordentligt lösgord så försvinner ljuden. Hon hade i alla fall rätt vad gällde min vallack.

Grejen med ljudet är att det är inte vallack specifikt bara. Även ston kan låta så.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
644
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka