valack som förföljer nykommet sto... ??

Filur F

Trådstartare
För några veckor så fick vi ett 5 årigt sto till stallet.. Vi har innan bara varit min valack och syrrans sto... I början hade vi dom delade så dom kunde vänja sig vid varandra och det gick bra...
Vi släppte ihop dom för ca 3 veckor sen och det funkade då bra mellan stona men min valack var rätt defensiv och sparkade så fort det nya stoet kom i närheten av honom.. Det andra stoet gick hela tiden emellan dom så det blev bättre mellan dom..
Men nu har jag märkt att min valack förföljer 5 åringen hela tiden, nästan jagar henne fast i skritt. Han verkar inte arg eller ngt för öronen är framåt hela tiden.. Varför gör han så?? :confused:

kom ihåg att då när jag släppte ihop honom med syrrans sto gjorde han exakt likadant...

Sv: valack som förföljer nykommet sto... ??

Hästar gör ofta så, det är hästarnas egen variant av "join up". De vallar och driver bort nykomlingen (ibland kan det pågå i flera veckor :eek: ) tills den "ger sig" och uppför sig på rätt sätt (och börjar lukta lite mer på rätt sätt...), först då är han/hon välkommen i flocken. Dock får nykomlingen endast vara där på nåder till en början, minsta lilla felsteg och han är ute igen.

Även senare kan de hästar som är mer ranghöga valla runt de andra. Detta är ett sätt att visa dominans.

Stoet är ju rätt ungt, och då brukar tyvärr utfrysningen bli hårdare eftersom unghästar inte alltid riktigt vet hur de ska bete sig, inte utstrålar samma självförtroende som en äldre häst och är mer desperat att komma in i flocken, vilket ofta får de andra att bara driva ut den ännu hårdare.

KL

Såg nu att du skrev att öronen är framåt, då KAN det ju vara så att han bara är nyfiken, men att hon går iväg hela tiden eftersom utfrysningen var hård i början och hon kanske inte riktigt litar på honom än.

Är han en sån som "betäcker" ston? Isf skulle jag då inte ha honom i samma hage. :crazy:

Nej han har ingen tendens till att ens försöka, tror inte att han vet hur man gör :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar