Jaha, nu har vi släppt ihop nya valacken med de andra tre hästarna. (Två ston och en valack.) Efter lite spring och gnägg osv blir det mer och mer markant att den nya valacken är högre i rang än övriga. Iofs behöver inte det vara negativt men... Det äldre stoet, 22 år och flockledare, orkade till slut inte - vi såg hur hon blev tröttare och tröttare av allt stök så igår släppte vi istället ut mitt sto tillsammans med nya valacken och de andra två fick gå i hagen bredvid och lugna ner sig. Gick bra till en början. Mitt sto som naturligtvis började brunsta när det kom en ny (snygg ) kille var till att börja med väldigt intresserad av honom, vände upp baken mot honom mm. Idag däremot var hon inte riktigt lika intresserad utan efter ett par timmar började hon visa tecken på att det räckte för hennes del. Tyvärr slutar inte valacken utan bara sedan jag åkte från stallet för någon timme har jag fått rapport om att han klättrat upp på henne ett flertal ggr, bitit henne ordentligt i ljumskarna och lämnar henne inte ifred fast hon försöker komma undan. Efter senaste samtalet bestämde vi att mitt sto skulle få komma tillbaks in till de andra två hästarna och den nye killen få lugna ner sig lite ensam i sin hage.
Nu undrar jag, tror ni att det här är ett nykomlingsbeteende eller finns det en stor risk för att det kommer att bli så här återkommande vid brunster? Tacksam för hjälp med info om någon varit med om liknande situationer.
Nu undrar jag, tror ni att det här är ett nykomlingsbeteende eller finns det en stor risk för att det kommer att bli så här återkommande vid brunster? Tacksam för hjälp med info om någon varit med om liknande situationer.