Valack som betäcker

T

Thelmis

Vi har en valack som är ny hos oss, han går i nuläget med två ston och har betäckt dom ett flertal gånger.
Det jag undrar lite över är om det är något vi ska hålla kolla på, infektioner osv? Bör vi tempa damerna?

Alla tips och råd är välkomna!

Sv: Valack som betäcker

Du ska sära på dom! Valacker "renar" inte snoppen på samma sätt som hingstar så det är massor av bakterier som förs över när de betäcker. Det kan orsaka stora problem om du nån gång ska betäcka stona.

Det var det svaret jag var rädd för ja...

Håller helt med Thera...bara dela på dom. Varför har ni tillåtit dom gå i hop för då han betäckt dom flertalet ggr ??

Mitt sto gick med en betäckande valack, hon åkte ut fortare än kvickt när jag upptäckte det. Ta inte risken med livmoderinflammationer.

Mynta2 skrev:
Håller helt med Thera...bara dela på dom. Varför har ni tillåtit dom gå i hop för då han betäckt dom flertalet ggr ??

Dom har gått ihop i en vecka och vi som äger stona fick veta detta igår. Första dagarna när vi höll koll var det ingenting.

Får han in den då?

Att de hoppar upp är ju inte farligt direkt, men får han stånd och stoppar in den med?

ankans skrev:
Får han in den då?

Att de hoppar upp är ju inte farligt direkt, men får han stånd och stoppar in den med?

Enligt uppgift så, tyvärr ja..

När jag har varit i närheten så har det hela tiden varit lugnt, jag har aldrig sett honom betäcka nån av dom. Men fick ju igår veta av en stallkamrat då att han tydligen gör det med båda.

Testa Stroppy Gelding som jag tror det heter. Funkade bra på Zeeke när han ville betäcka den nya damen i hagen! Det började verka på bara en dag! Det är nåt örtpreparat.

Dela på dem förutom just risken med livmoderinflammationer så är det ju också risk för skador på stona, vet ett sto som fick avlivas efter att valacken trampat sönder henne totalt på bakballarna. Stoppar han den i fel hål finns risken för tarmperforation mm så sära på dem direkt innan någon blir skadad.

Som CC sa, använd Stroppy Gelding. Örtblandning som man ger hingstiga vallacker, funkar skitbra dom lugnar ner sig på ett par dagar och är sen ointresserade. Rekommenderas!!!!
Det är ju skitjobbigt för vallacken oxå så det är bra att lugna ner dom :smirk: :p

Var kan man köpa det nånstans?
Fungerar det ungefär som munkpeppar? :confused:

Hur märker man om de blivit infekterade? Vi har haft en valack med ston i höstas/vintras tills vi upptäckte att han betäckte stona. Vi provade att ha de ihop till våren igen men det funkade tyvärr inte. :(
Efter nån dag kissade en av stona rött?! Undrar om det kan vara infektionsrelaterat eller om det kan ha med brunst att göra?? Det var vad ägaren själv trodde det kunde vara?? Någon som vet :confused:

Väntar hem en nykastrerad 6-åring om ca en månad, blev intresserad av Stroppy Gelding, kanske kan hjälpa honom kola ner,om han visar hingstbeteende, var kan jag få tag på Stroppy Gelding?? Har sökt på nätet men tyvärr inte hittat det, kan någon hjälpa mig...

Mitt sto fick inflammation, vilket vi inte upptäckte förrän något år senare :crazy: när hon skulle betäckas... Det märks inte alltid, men som sagt, det händer.

Men vad är det för verksam substans i Stroppy Gelding? Om det är så effektivt att det tar udden ur hingstbeteendet på en dag så blir jag väldigt nyfiken på vilket ämne som har sån stark påverkan. Vore dumt att tratta i hästen något som visar sig vara dopingklassat eller ger slaktkarens.

Glömde en sak: själv hade jag särat på hästarna direkt. Livmoderinflammationer är läskiga saker, och de kan trampa/slå varann illa...

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 913
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
878
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V