Valack som bara drar.

H

Hjalti

Tänkte fråga er lite här ang om en Islandsvalack som bara dra iväg ute i skogen. Han funkar kanon när man rider lektion men direkt ute i skogen så har han memorerat de sträckor där det brukar ökas på och innan man hinner reagera så är man iväg och det är fort, i flygande pass eller okontrollerad galopp. Han blir ofta stressad när andra hästar bakom kommer för nära så de måste hålla avstånd annars får han tävlings skalle.

Han är turridningshäst och mun och rygg är kollad, det är alltid vid samma ställen han sätter av så det beror inte på det utan sitter i hans huvud. Detta har lett till att han inte rids ut ofta på nu. Provade honom ute igår för första gången och i början av ritten gick han i lång, låg avslappnad form och tog en lugn,fin galopp för att nästa minut vid raksträckan satta av från 0-10 innan jag hunnit reagera.

Jag provade att ta runt honom direkt när han började öka så han fick stå still i motsatt riktning dit vi skulle och lugna ner sig, direkt när jag vände så försökte han sätta av igen. Efter att hållit på så ett tag så funkade det den sträckan, blev skritt även om det va så snabbt han kunde gå så va det den gångart jag ville ha iaf.

Sen va det kört igen, han är så stark och flyger iväg och jag provade att krama tygeln, släppa den, tänka på att andas tungt, tänka på att inte driva med sitsen ja allt jag kunde och till slut så fick jag ner honom en växel men det är så där 100m efter jag bett honom:confused: .

Han har varit sån här från och till sen han kom från Island för flera år sedan och han är en underbar individ i hantering, på lektioner men vid ute ritter så är det som att sitta på en ferrari utan broms.

Behöver få honom mer lyhörd, avslappnad och framförallt bryta detta invanda mönster av att bara dra iväg där han själv tycker det passar. Han gillar ju att få komma ut i skogen men jag vill att det ska bli en trevlig ritt för båda parter.

Någon som har erfarenhet av detta och isf hur jobbade ni med det?

Sv: Valack som bara drar.

En av mina valacker är f.d turridningshäst. Precis som din så hade han memorerat vilka sträckor det var galopp som gällde och bara drog iväg där.
Jag tycker du har börjat helt rätt, rid ut mycket o låt honom INTE välja gångart själv. Till en början pröva att rida på nya ställen där han inte varit förut och inte vet var man kan rusa, och känn hur han vill gå. Vill han springa så skritta en bit, vill han gå o slöa o skritta så öka på takten. kort sagt jobba mycket ledarskap.
Du säger att du försöker sitta ner o vara lugn när han drar. helt rätt, men tänk på att han antagligen inte springer för att han är rädd o stressad utan för att han är lat o vet att han kan komma undan där genom att springa ifrån dig, så du kan nog snarare behöva ta i ganska ordentligt i hästen. tex om han sticker med dig kan du antingen göra onereinstop för att få honom att stanna direkt o sen skritta åt andra hållet en bit o så vända o skritta. du lär få vända många gånger... alternativt om det är bra väg o du känner att du klarar så driv på honom ännu mer o fortsätt galoppera en bra bit efter det att han själv vill sakta ner så han tror att det är din idé med galopp. Sen pröva att skritta igen.
Om du inte har nya ställen att rida på så pröva att rida från andra hållet mot hur du brukar, hästarna är inte alltid så smarta som man tror...

Hm, vet inte om du får ut något av det här, men fråga gärna mer!
Lycka till

Jodå tack för svaret:).Det är ju så att iom att jag jobbar själv på gården och är bla ridledare där så kan jag inte träna detta när jag har uteritter med våra ryttare utan får bli när jag rider ut själv, tiden har varit knapp men jag vill ta tag i olater som jag hittat lite här och där hos hästarna som har accepterats som de är. Blir lätt så med en ridverksamhet då hästarna får gå lite som de själv vill om ryttarna är ovana, käka gräs, svänga höger i stället för vänster osv:). Jag ska testa att vara mer bestämd nästa gång, kruxet med att "ta i" i tex tyglarna får han bara att springa ännu fortare och då blir han okontaktbar. Men om jag kan få runt honom innan han sätter av och hålla honom där så slipper jag grejja i munnen vilket jag inte vill. Han har testats bettlöst med men det va ännu värre då.

Haha galoppera fortare då får jag be till han där uppe att vi tar oss levande ur den farten;) , men på en rejäl långsträcka så ska det nog gå. Det är ca 30 mils ridväg på berget där jag rider om man räknar alla kringelikrokvägar genom skogen så det finns gott om nya vägar att testa.

Mycket ledarskapsövningar både från marken och sadeln, han är födmodligen van att göra lite som gruppen/han sjölv vill under turridningen. Hur funkar det om du GÅR med honom dessa sträckor?? Har du prövat att jobba i repgrimma?

Själv går jag mycket med min valack i repgrimma och långt ledrep på sträckor han är tveksam till , jobbar mycket med halter och ledarskapet.

Jag brukar inte hantera denna häst då jag har fullt upp med tre unghästar nu. Det är lite som om det har accepterats att han är som han är och att man får vara beredd på att han kan sticka, tid och intresse att jobba med det finns inte. Tycker detta är synd så jag ville själv sitta på ryggen och uppleva vad det är som händer hos honom. Så jag har inte jobbat honom från marken men förstår att det är där man måste börja och jag kan prova hoppa av direkt vid dessa tillfällen han försöker ta över:).

Annars så har han en väldig respekt för människor, nästan ber om ursäkt för sin egen existens så han är ingen dominant häst i den bemärkelsen utan väldigt lyhörd och mjuk i sin personlighet på marken. Men det bästa är nog som du säger att gå med honom dessa rundor och ta det därifrån och när det funkar flytta upp det till ryggen. Ville bolla med fler och få tips jag inte tänkt på så tack så mycket:)

Jag har haft flera sådana. Det är smart att inte lära dem var de ska springa utan variera sig väldigt. Ibland ta väldigt lugna turer,bara skritta i ett par timmar och inte ge sig förrän de kan göra det avslappnat. Sen har jag haft två som var ännu bökigare och lärde mig på kurs att antingen driva som en galning så hästen fick springa mer och längre än den tänkt eller göra ett reinstop på en gång... På min offe fick jag göra reinstop så mycket så han saktade av till slut bara jag ställde honom lite för han tyckte inte att det var så skönt att tvärstanna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 064
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka