Valack med kontrollbehov?

I

Isa

Har en 5-årig valack som har blivit tokig tror jag.
Har fått hem 2 st andra hästar på sommarbete.
Min kille går tillsammans med ett sto som han har gjort sedan han var 7 mån.Han har alltid varit kung i hagen men nu börjar han bli jobbig.Han vaktar henne hela tiden, skulle hon gå nära de andra hästarna i den andra hagen är han där och motar bort henne.Han tränger sig emellan tråden och stoet.
Sen har han börjat att kissa på hennes bajshögar, det har han aldrig gjort förut. Är detta normalt beteende?Någon som har samma problem eller vet något om detta.:bump:

Sv: Valack med kontrollbehov?

Det är ett hingstbeteende. Han vaktar sitt sto, sin lilla flock från inkräktarna som kommit hem till honom. En kasteringe betyder inte automatiskt att hästen glömmer hur det är att vara hingst. Vissa valacker förblir hingstiga livet ut andra tappar det med en gång. Kissande betyder att han doftmarkerar att detta stoet tillhör honom för andra hästar.

Sv: Valack med kontrollbehov?

Tack för svaret.
Tycker att han kastrerades ganska tidigt, vid 2 år.
Men det sitter tydligen djupt rotat i instinkterna

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar