Valack med hingstigt beteende?

malward

Trådstartare
Jag undrar vad som tagit åt min valack som annars alltid varit så snäll och medgörlig ?
Nu är han så arg åt andra hästar (tror bara det är mot andra "killar", inte ston).
Gissar att det är något hingstbeteende...?
Han slår med framhovarna, skriker, och är jag ute och rider med en annan valack så slickar han bak öronen och visar verkligen sitt missnöje. Jag kan inte rida framför valacken, för du sparkar min häst mot honom.
Han går i hagen med min dotters shettis och dom kommer inte så bra överens...min häst jagar han för det mesta.
Kan tillägga att min valack är väldigt mat-ond oxå.
Han ska verkligen skydda sin mat, och stampar omkring när det vankas mat.
Jag har inte upplevt att han tidigare varit så här.
Det började tidigt i våras...på en ridbana där jag red och det kom dit 2 andra hästar, då började han små-resa sej och sura, så jag var tvungen att rida därifrån så det inte skulle hända något.
Jag vill kunna rida med andra hästar och kunna rida kurser etc, men jag känner inte att det går....
vad gör jag?? hjäääälp!!

Sv: Valack med hingstigt beteende?

Hur gammal är den? hur gammal när han kastrerades? går det brunstiga ston i närheten?

han är 12 år... vet inte hur gammal han var då han kastrerades? men inte gammal. Jag har haft han i min ägo sedan 2010 och aldrig upplevt detta med honom, trots att han varit i närheten av ston.
Nu går han i hage med en shettis och ett sto, och han är sur åt de båda när det är käk på G, annars bara sur åt lilla shettisen.Men stoet är kompis med shettisen.O_o
Hur som helst så borde han väl alltid betett sej så i närheten av ston om det hade med det att göra eller? Kan hästar vara i någon ålderskris?;)
kanske någon trots....hmmm...
Eller kan det vara ngt annat som spökar?Hormoner?
Upplever oxå att när jag rider ut han är han alldeles tokig i allt som växer....löv å t.om barr försöker han äta?! Så har han heller aldrig gjort förr.

Hej!
Hästar kan få personlighetsförändringar av smärta.
Jag säger inte att det är så i ditt fall, men jag känner igen beteendet och den hästen hade gått med dubbelsidig hälta bak, vilket jag inte märkt. Jag tyckte inte han gick fram riktigt och trodde väl att det berodde på massa andra saker. Men när jag till slut inte fick klarhet i det och kollade upp honom på klinik, så visade det sig att han hade kraftig ks, därav hältan.
Säg att det hela tog en månad från första känslan av att han inte gick fram till sista diagnosen. Under denna månad utvecklade han ett sådant beteende som du beskriver. Och han hade alltid varit snäll som ett lamm innan.

Eftersom inte hästen varit sådan innan så kan det vara en ide att kolla upp den. Vet en del hästar som blivit väldigt arg på andra hästar när dom haft ont.

Detta med hingstbeteendet, min häst är likadan, dock inte med människor i närheten. Han är väldigt skarp men har lärt sig att när människor är med så ska han inte bry sig om vem han går med eller vem man rider med, det är något han får göra upp om i hagen med den andra hästen och inte under ridturer eller liknande. Min blir även lite extra tänd på att visa upp sig och göra sig stor när andra hästar kommer i närheten under våran när stona brunstar, då får jag vara extra noga med hans beteende så han håller sig under kontroll. Ibland är det värre ibland är det bättre.

Kan det vara så att hästen successivt tagit över i eran relation eller vad man ska säga under dessa två år?

Kolla upp honom som redan sagt. Det kan handla om tumörer eller någon typ av hormonförändring också.

Ja, han visar inga som helst tecken i övrigt på att han skulle ha ont någonstans. Men får nog kanske kolla upp det för att utesluta det helt.
Jag skulle inte vilja påstå att han succesivt tagit över våran relation, snarare tvärtom. Jag lägger betydligt mer tid på han nu (ridning, "uppfostran" etc) än jag gjort tidigare.... men men...
Jag får känslan av att han ska visa upp sej...ungefär.
Jag kan riktigt känna hur han blåser upp sej och nästan trippar på tå.
Jag vet inte hur det är om jag provar rida med enbart en annan valack, inget sto att konkurra om?
Det kan ju vara det som spökar?!

Jag tycker inte riktigt att beteendena du förklarar klassas som direkt hingstigt så jag hade nog börjat med att ta hästen till veterinär och undersöka den.

Detta är inget konstigt. Mitt fullblod är lika dan, det handlar i regel om att dom försöker klättra i rang. Det viktigaste är att man inte låter dom ta över mot en själv, sen hur han är i hagen kan man inte påverka så mycket. Det vi gjort är att dom fått ha mat på olika ställen så han inte kan vakta allt. När du rider så är det viktigt du säger till honom när han beter sig så mot andra hästar, det tar lite tid men dom fattar grejen tillslut. :) hade inte varit orolig om jag var du!

Fast, att hästar klättrar i rang konstant på så vis kan inte riktigt klassas som normalt det heller?
Detta är ju något enligt ts som kommit med tiden och problem som dyker upp så brukar vara ett tecken på att något inte är som det ska eller att en förändring skett som hästen är missnöjd med.

Möjligen att den inte trivs då i flocken, att flocken är allmänt stökig och då måste man göra något åt det..för en rangordning ska vara ordnad efter 14 dar ca och är inget som de normalt sätt håller på och gör om hela tiden..
Hästar som vaktar mat är inte heller riktigt i harmoni.

Så jag vet inte om jag köper den teorin.

Jag tänker att hästen går i försvar på något vis och det kan vara för att den har ont.
Jag vet också om fall där häst blivit "hästaggressiv" och även matagressiv för att den fått stryk av någon individ i hagen och då känner att den måste försvara sig konstant.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 256
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 939
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 950
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10