Valack/Hingst - värde

S

__Stilett__

Vad tycker ni?

Är en valack lika mycket värd som en hingst eller kvittar det?
(dvs inköpspriset)

Sv: Valack/Hingst - värde

Vad jag förstått så är oftast en hingst lite dyrare (speciellt om det är en fin hingst som väntas få avelsvärde) men att valacker och ston kostar lika mkt.

Jag vet inte, men jag tror man kan få lite mer för ett sto än för en valack? Beror såklart på vad det är för sto, men ett "korrekt" sto inom sin ras med bra stam iaf....

Kanske.. Om det är ett riktigt bra avelssto. Men om jag kollar runt på annonser och så så tycker jag inte att ston är dyrare.

Kan hända att det är så, men jag tror stona är mer eftertraktade pga avelsmöjligheterna.

För min del är en valack värd mer än en hingst, eftersom jag om jag köpte en hingst skulle få lägga ut pengar på att kastrera den. Jag är, med andra ord, totalt ointresserad av hingstar.

Om hingsten är lovande för avel/bedömning samt är bedömd & fått bra kritik där så är den såklart dyrare.
Är det en hingst som inte är minsta lovande utan ska kastreras har jag märkt att många säljer dessa billigare då jag kan tänka mej att kostnad av kastration kostar en del & man drar av lite på priset om detta inte är utfört.

Om det är en godkänd eller lovande hingst är den oftast pengamässigt dyrare, likaså med fina avelsston. Men det känslomässiga värdet kan ju inte beskrivas.

Vad tycker ni?

(dvs inköpspriset)

Beror väl helt och hållet på vad man ska använda hästen till. Är det till avel så är ju svaret enkelt. Då är ju en hingst mer värd en valack är ju med andra ord helt värdelös. Ska den användas som ren rid/körhäst så kan det ju vara så att man ska köpa en hingst billigare än en valack eftersom den troligen kommer att må bästa av en kastrering för ett antal tusenlappar.
Så man kan ju generalisera lite och säga att en bra hingst ska vara dyrare och en dålig billigare än en valack

En bråkig /tråkig hingst borde vara mycket billigare än en trevlig valack.

en hingst med avelsvärde borde ju rimligtvis vara värd mer. annars tycker jag inte det är ngn skillnad.

En hingst utan meriter, som ej heller förväntas kunna bli använd inom aveln annat än i ett oseriös syfte kan betinga ett värde långt under vad en meriterade valack kan komma att kosta.
Jag ser inte det som onormalt, hingst kan ju vilken häst som helst förbli. Om det sedan finns något värde i den handlingen, nej inte enligt min mening.

Jag tycker det hela beror på.
Många skrev ang avelssyftet på hingst vilket jag håller med om.
Men en trevlig hingst som ändå inte är ngt för aveln (folk som inte velat kastrera pga olika anledningar osv, o hingsten blivit för gammal). Tycker jag inte borde vara så mycket billigare än en valack med samma förutsättningar.

Alltså om det enda skiljer dem åt är att den ena har två kulor o den andra inte så tycker jag inte priset borde ha så stor skillnad.

Ston är oftast lite dyrare tycker jag pga avelsintresset i framtiden osv.

Alltså vad som menas är, bör en hingst alltid vara dyrare än vad en valack kan ge i försäljningssyfte. Nej så behöver det inte vara, hingst är inget som ger några meriter mer än att kulorna sitter kvar och inget annat.

Alltså kan valack kontra hingst i princip kosta lika mycket, och i vissa fall kan to m valack kosta mer.

Vad tycker ni?

(dvs inköpspriset)

har hästen inget avelsvärde (vilket bara en bråkdel av alla hingstar får) så betalar jag hellre exra för en val. än att ta omaket och kostnaderna extra för att själv låta kastrera.

i många raser så slaktas ett stort antal hingstföl varje år därför att efterfrågan på fölhingstarna är låg, dom flesta vill ha ett sto som både är bruksduglig och avelsduglig (kraven är ju långt från lika högt ställt på stona)

med hingsten så tillkommer ju fler kostnader (och för all del även risker som inte täcks av försäkringen) i samband med kastrering. låter man bli att kastrera (om hästen ändå inte är avelsduglig) så innebär ju allt i all hantering/uppstallning betydligt mer problem.

Vad tycker ni?

(dvs inköpspriset)

Det beror ju på massor med andra saker, som stam, tävlingsmeriter m.m. En hingst med högt avelsvärde är givetvis mer värd som hingst än som valack. Om hingsten däremot inte har något avelsvärde alls blir det ju bara en extra kostnad att kastrera den alternativt att det är krångligare eftersom den förmodligen måste ha en egen hage m.m. dvs den borde vara mer värd som valack.

Hittar jag en häst som passar mig så spelar könet ingen roll, det är individen i sig som är viktig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
884
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka