Valack blev hingst av homeopatmedicin?

W

wennstrom

Mitt varmblod ådrog sig en rejäl spricka i hovbenet förra sommaren, förmodligen efter att ha trampat illa på en sten.
I granngården bor en tjej som sysslar med hästhomeopati och hon gav mig några små piller att lösa upp i vatten och ge honom i munnen. Det skulle påskynda läkningen, sa hon.
Jag tror inte helt och hållet på homeopatin, så jag tänkte att det kan väl i alla fall inte göra någon skada.
Ungefär 3 veckor efter han fått medicinen blev min varmblodvalack förvandlad till hingst och började uppvakta och betäcka sina stokompisar i hagen!
Jag kommer inte ihåg namnet på det han fick, tyvärr.
Veterinären hade i alla fall sagt att läkningsprocessen skulle ta ca 10 månader, ibland längre, så jag fick ridförbud fram till våren 2004. I november 2003 gjorde vi första kontrollröntgen, för att kolla att det gick åt rätt håll. Sprickan var borta! Vid jul kunde jag börja rida så smått igen.
Hingstigheten på pållen är borta nu, men jag undrar fortfarande om det var medicinen som orsakade det och om det var tack vare den som hovbenssprickan läkte på halva tiden...
Finns det någon annan här med erfarenheter av hästhomeopati?

Mina erfarenheter är enbart positiva. Men man ska alltid vara kritisk, och självklart kontaktar jag veterinären först.

Går det verkligen att tala med vet. om alternativmedicin?
Det brukar vara som att vifta med ett rött skynke framför en tjur, för traditionella medicinare. :D

Jag har behandlat mina hästar (och andra nära och kära) med homeopati i flera år med goda resultat.

Jag skulle tippa att du fick Arnica montana till din häst. Ett av naturens bästa läkare när det gäller sår och andra akuta skador som tex benbrott.

Själv har jag aldrig fått några bieffekter vid behandlingar, då har jag ändå behandlat både för skador och mer "mentala" problem.

Finns det någon annan förklaring till din hästs beteende?

Att läkningen påskyndades kan säkert bero på homeopatin. Jag hade en svår sårskada i somras som veterinären trodde skulle kräva dubbla penicilinkurer, den läkte efter bara ett par dagar. När det gäller det hingstiga beteendet är jag mer tveksam. Det vore dock intressant att veta vad det var du fick till honom. Kan du inte fråga din granne?

Jag är ingen utbildad djurhomeopat, har gått ett antal helgkurser för lantbrukare. Homeopati är faktiskt väldigt utbrett bland lantbrukare. De har sett att det både är billigare och många gånger effektivare för vissa typer av problem.

Piggy

Det är väldigt olika från veerinär till veterinär. Jag har väldigt bra distriktare (ursprunglingen från ett annat europeiskt land där homeopati är vanligt bland veterinärer) Det bästa tycker jag är att komplettera, men ska givetvis inte avstå från att ta hjälp av veterinär.
Piggy

Nja, de homeopatmedel (mineraler, och vissa specialkurer) jag använde använder vissa veterinärer själva så det är ingen fara. Jag använder dem ibland t o m på mig själv, de går inte att överdosera med och är helt naturliga. Sedan skiljer ju det sig otroligt mycket mellan olika veterinärer såklart!

Gick hästen på klöverrikt bete? För det kan det tydligen sätta fart på hormonerna, men att homeopat medel skulle förvandla din häst bara på några veckor låter ganska märligt, tycker jag. :confused:

Har du burken kvar ?
Det skulle vara roligt att kolla i mina böcker vad det var för medel.
M vH Mannis

Jag sysslar själv med hästhomeopati, och jag har ALDRIG hört att nåt medel ska kunna göra valacker hingstiga! tvärtom, dom hjälper ju till att skapa balans i kroppen! Det ända jag kan komma på om det skulle vara en följd av medicinen, är att om han varit mkt ranglåg och karaktärslös tidigare, så kan medlet ha gett honom styrka och ny kraft, så att han därför verkar vara "hingstig".

Riktar inte inlägget till någon särskild...

Håller inte på med homeopati själv, men har väl läst lite.
Hur ser ni som håller på med homeopati på den "artikel" (om just homeopatmedel) som fanns i tidningen Ridsport för någon/några månader sedan?
Tar ingen ställning till innehållet själv utan är bara intresserad av hur ni kunniga ser på det hela... :)

Mvh Huntress

När det inte fungerar har man oftast inte fått rätt medel och potens.
Det gäller att hitta de rätta och det är en konst med det.
Har själv gått någon dagskurs och en distanskurs.
M vH Mannis

En av veterinärerna som har skrivit artikeln är själv djurhomeopat, hans korkade sambo som oxå är vet. sysslar med pulsdiagnostik, akupunktur och annat.
Jag ger INTE mkt för deras ord och speciellt inte hennes då hon var VET i min stad och en jädrigt dålig sådan oxå.

Pållen är allt annat än ranglåg. Han har varit boss i alla flockar han varit i, även innan jag köpte honom.
Och när jag skrev "betäckte", så menar jag på riktigt, inte bara något juckande i luften. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka