Jag är inte en så pass stor pudelexpert att jag kan säga om det är några egentliga skillnader mellan de två. De jag har träffat har varit roliga hundar, bl a på brukshundklubben. Vi har haft dvärg men den faller på storleken så jag har nöjt mig med att rekommendera pudel, sen om du skulle vara intresserad av mellan eller stor överlåter jag helt till dig.Don't @ me, I'm chilling. Nej, men seriöst... jag är så trött på mig själv så resterande svar i den här tråden riskerar att bli osammanhängande, men jag gör väl ett försök.
Med tanke på att jag får panik av stora mängder människor och allt stoj och stim som brukar höra till den typen av evenemang, och blir knockad i veckotal efteråt om jag ändå försöker mig på att närvara, så är utställning tyvärr inte ett alternativ för att spana in diverse raser.
Vad gäller min reservation kring dvärghundar så är det att många av dem har ett ursprung som larmande hundar, och att de därför har lätt för att skälla. Med mitt funktionshinder kommer bland annat en enorm ljudkänslighet, och vissa ljud är direkt smärtsamma och ångestframkallande - däribland de höga, gälla skall som små hundar brukar ha.
Ja, jag vet att skällighet delvis är en träningsfråga, men jag ser inte varför det skulle vara fel att gardera mig så gott det går genom att sikta in mig på raser som inte är lika benägna att ta till rösten.
Till sist, eftersom ni nu är ett antal som föreslagit mellanpudel - är det något annat än just storleken som gör att ni nämner den varianten? Skiljer sig storpudeln nämnvärt i mentalitet, eller är det mest viktklassen som är annorlunda?
Det viktiga är ju som vanligt att man köper en valp från en seriös uppfödare som avlar på friska och mentalt stabila hundar men det vet du nog redan.