Nu har jag slitit mitt hår länge nog över att försöka navigera djungeln av raser och uppfödare, utan att komma någon vart. Så med risk för att outa mig totalt kastar jag in handduken och vänder mig till Bukes kunskapsbas. Hälften gnälltråd, hälften efterlysning... långt och svamligt blev det också.
Jag letar alltså efter vilken ras som ska bli min första hund. Men, det finns ett stort hinder - pga mitt NPF så klarar jag inte av längre resor, och är alltså låst till att leta inom länet jag bor i (Västernorrland), eller angränsande län. En stor begränsning, men inte något jag kan göra så mycket åt (så ev kommentarer om att rycka upp mig eller dylikt undanbedes). Finns det hopp för mig trots allt? Jag vet inte, men jag radar upp vilken aktivering jag har tänkt mig och mina önskemål här så får vi se hur det går.
Önskade egenskaper:
- Okomplicerad med både hundar och andra djur
- Lättlärd och samarbetsvillig
- Minimal jaktlust och/eller lätt att få viltren genom träning
- Hög skalltröskel, och gärna tystlåten överhuvudtaget
- Bra on/off-knapp
- Lättskött päls som inte fäller massor
- Varken pytteliten eller jättestor, typ någonstans mellan 10-25 kg
- Inga trubbnosar eller fluffbollar
Jag är sjukskriven nu och lär bli sjukpensionär inom en inte alltför avlägsen framtid (om FK ger med sig, men det är en annan historia), så jag har egentligen all tid i världen. Det som ibland tryter är min ork eftersom mitt psykiska mående går upp och ner periodvis, så jag är lite (läs: mycket) orolig över att köpa på mig för mycket hund...
Jag har i dagsläget endast en ambition med mitt hundägande och det är att få en trevlig kompis för skogspromenader och att träna lite hundsporter med på hobbynivå. Det är främst rallylydnad och agility som intresserar mig, men jag har tänkt prova på lite olika och se vad vi fastnar för.
De raser jag själv har tittat mest på är labrador och golden, men de är så uppdelade i den ena extremen eller den andra att jag känner mig helt vilse, och show-varianten som "borde" passa tilltalar mig inte ett dugg... På senare tid har jag också fått upp intresset för dansk-svensk gårdshund, men uppfödarna haglar verkligen inte tätt i den här delen av landet, så den tanken försvann ungefär lika fort som den uppstod.
Så, miljonkronorsfrågan: vad finns kvar baserat på kriterierna ovan? Hela grupp 9 som ska vara till just sällskap går ju fetbort av uppenbara skäl...
Att jag föreslog pudel beror på att de möter alla dina kriterier utom just att de är i rasgrupp 9 och pälsen är både lättskött och fällfri om de hålls i sportfrisyr. För det första så kommer de i olika storlekar så det ju bara välja, för de andra så finns det uppfödare i Västernorrland (bara på den punkten så går ju kanske lite ovanligare raser bort även om de stämmer in på dina kriterier), de jag träffat stämmer in på alla de punkter du dessutom har i din önskelista (med undantaget av att de är fluffbollar om men inte trimmar ner dem).
Fantastiska allroundhundar som går bra både i agility, rallylydnad och lydnad utan att vara "för" krävande, jag hade inte själv tvekat att skaffa en om jag om jag hade varit i den sitsen att jag inte vet hur mycket ork jag kommer ha från dag till dag då jag upplever de som smarta, snabblärda men mår inte dåligt av en dag i soffan ibland särskilt om man stimulerar dem mentalt. En underskattad hundras som visar framtassarna i vilken hundsport du än väljer att utöva, de jag träffat är helt fantastiska agilityhundar som har alla förutsättningar att ta sig upp till elitnivå.
Fullt möjligt att det kanske blir en pudel för oss med nästa gång vi överväger en ny tränings och tävlingskompis till maken..