Val av Vetrinär/ klinik

Lampan

Trådstartare
hur väljer ni Vetrinär till era djur?

Jag tycker det är jättesvårt, eftersom jag saknar kunskap själv
Här i området finns små kliniker, där veterinärerna är lite äldre (med mer erfarenhet) och troligtvis är dom också handplockade av ägaren till kliniken
Här finns också ett stort djursjukhus med all tänkbar och den allra modernaste utrustningen
Veterinärerna där är ofta yngre tjejer och killar och har då färre år med efarenhet. Dom är nyutbildade och kan hantera den senaste tekniken

Hur tänker ni?
Är erfarenheten viktigare än tekniken när det gäller vården av djur?

Jag är visserligen kattägare men känner att jag kan också svara. Och ärligt så tar jag hellre de större djursjukhusen än de mindre klinikerna :o av ingen anledning än för min egen känsla av trygghet :angel::p
Och jag tror att på djursjukhusen så finns det mera erfarna veterinärer också ifall någon nyare behöver en andrahandstitt.

Jag har olika vettar.
En mindre för småsaker vaccinering, besiktningar, småskdor, kastrering av katterna, behandlingar av noskvalster, utskrivning av fästingtabletter osv. Han har vettiga priser, lugn och fin miljö och har hållt på länge i stan och har ett bra rykte.

För röntgen, UL av tikar och större saker (som vi tack och lov sluppit) har vi en större klinik i annan stad där de har en expert på leder...därav att vi röntgar där. Det tas inga skräpbilder som skickas till SKK.

För akuta större saker har vi en Anicura-klinik bara 7 km härifrån men hittills bara en katten behövt nyttja.
Jag undviker stora kliniker i den mån det går pga priserna.

Väljer gärna Distriktarna om det inte gäller något allvarligt. Vanliga åkommor som UVI, feber, maginfektion etc som kan drabba hundar kör jag direkt till Distriktarna.
Om hunden skulle få någon allvarligare åkomma så skulle jag anlita större klinik.
Muskelåkommor får hundfysioterapeuten ta hand om.

Jag har valt efter känningar så att säga, men även om jag inte hade känt många på kliniken privat så tror jag ändå att jag hade valt den. Relativt enkelt att få tid, bra rykte och fantastiska djursjukvårdare ffa (veterinärerna är för det mesta riktigt bra också även om många dessvärre slutar efter några år så jag måste "börja om" så att säga - vilket inte de andra gör :D)

Är inte något större fan av de stora riskkapitalbolagen så vill gärna undvika dem i så stor utsträckning som möjligt. Det är bara när det är absolut nödvändigt som jag åker dit (eftersom det är närmaste klinik) eller, om det är jourtid, så åker jag till den enda kliniken på rimligt avstånd som är öppen. Men ja, jag gillar i det stora hela min klinik och vill gärna fortsätta gå till mindre kliniker så länge det är möjligt.

Jag åker för det mesta till en rätt liten klinik och har gjort det sedan 1997. Någon gång har jag valt en veterinär som har en pytteklinik hemma. Den ligger tyvärr för "off" egentligen men det var perfekt för tandsanering med tibben eftersom jag kunde vara med hela tiden . Det går nämligen inte att lämna in honom iförväg på en klinik som de i stan vill att man gör.
Det stora klinikerna är bara för nödfall och kan förstå att de är dyra eftersom de behöver finansiera alla dyra apparater och dygnet runt bemanning.

Jag tycker det är svårt med hundvet. Jag jobbar med hästar och vet i den branchen vilka vet som är bra och till vad. Men med hunden står jag helt handfallen. Där har jag tur att jag kan ringa min uppfödare och fråga.
Så jag ringer henne och kollar om jag blir osäker. För jag har ingen koll.

Intressant att läsa hur ni tänker
Jag känner mig lite kluven ändå.

Jag läste en studie från Strömsholm som gällde antalet tikar som avled under operation för livmoderinflammation Nästan uteslutande berodde det på att tiken hade kommit in till sjukhus sent och hunden då va väldigt dålig
Anledningen va att tiken hade haft väldigt lite symptom på sjukdom eller att ägaren hade varit hos en lokal Vetrinär och denne hade skrivit ut antibiotika

Det är dyrt att gå till dom stora sjukhusen, men direkt när en kommer så gör dom alla tester och undersökningar som finns för att hitta problemet. Det kan vara bråttom och det kan vara allvarligt. En feldiagnos kan bli livshotande

Intressant att läsa hur ni tänker
Jag känner mig lite kluven ändå.

Jag läste en studie från Strömsholm som gällde antalet tikar som avled under operation för livmoderinflammation Nästan uteslutande berodde det på att tiken hade kommit in till sjukhus sent och hunden då va väldigt dålig
Anledningen va att tiken hade haft väldigt lite symptom på sjukdom eller att ägaren hade varit hos en lokal Vetrinär och denne hade skrivit ut antibiotika

Det är dyrt att gå till dom stora sjukhusen, men direkt när en kommer så gör dom alla tester och undersökningar som finns för att hitta problemet. Det kan vara bråttom och det kan vara allvarligt. En feldiagnos kan bli livshotande
Fast att åka in för sent är ju ändå på ägarens ansvar. Man pratar ständigt om ansvar och kontroll på hundar i olika situationer men när det kommer till sjukdom så är allt på veterinären. Hur många gånger har vi inte sett folk starta trådar på Buke när de varit oroliga för sin hund ist för att ringa vet direkt för råd?
Jag tror samtliga av oss som skrivit i tråden och har olika vettar räknar PYO som en större och akut sak som vi åker till klinik med.

Fast att åka in för sent är ju ändå på ägarens ansvar. Man pratar ständigt om ansvar och kontroll på hundar i olika situationer men när det kommer till sjukdom så är allt på veterinären. Hur många gånger har vi inte sett folk starta trådar på Buke när de varit oroliga för sin hund ist för att ringa vet direkt för råd?
Jag tror samtliga av oss som skrivit i tråden och har olika vettar räknar PYO som en större och akut sak som vi åker till klinik med.
Ja, jag håller med dig, det är ägarens ansvar
Vad jag menar är att det blir väldigt fel om en inte så påläst hundägare åker till vet och den gör en feldiagnos och ordinerar antibiotika
På en stor klinik med alla apparater och tester är den risken mindre

Ja, jag håller med dig, det är ägarens ansvar
Vad jag menar är att det blir väldigt fel om en inte så påläst hundägare åker till vet och den gör en feldiagnos och ordinerar antibiotika
På en stor klinik med alla apparater och tester är den risken mindre
Men det är ju veterinären som ställer diagnosen, inte apparater. Tro mig..du kan bli upp åt väggarna feldiagnsostiserad av en vette på ett stort sjukhus också och den lilla vetten kan skicka dig akut till bästa klinik.

Jag väljer på magkänsla. Får jag ett bra intryck, veterinären lyssnar på mig och jag känner att hen har bra hand med djuren så förblir jag trogen. Min veterinär har jag känt sedan -99. Hen är hund, katt och hästveterinär. Hen har ett sunt tänk, känner mig och mina djur och jag kan alltid ringa och be om råd. Hen har tyvärr ingen röntgen, ultraljud eller möjlighet till större operationer så behövs det så åker jag till en annan klinik men i första hand vänder jag mig alltid till henom och hen slussar alltid vidare direkt i telefon om hen tror att undersökningar/åtgärder behövs som hen inte har möjlighet att göra. Det är en stor trygghet att hen vet vem jag är och hur jag tänker för det gör att jag slipper bli ifrågasatt eller får korkade råd/frågor. Jag uppskattar också att jag alltid får ärliga svar.

Men det är ju veterinären som ställer diagnosen, inte apparater. Tro mig..du kan bli upp åt väggarna feldiagnsostiserad av en vette på ett stort sjukhus också och den lilla vetten kan skicka dig akut till bästa klinik.
Då hamnar du ju iaf på den stora kliniken till slut om den lilla vetten skickar dig vidare
Då är du ändå beroende av deras kompetens, du har bara tagit ett till steg innan du kom dit
Det är det extra steget som kan farligt om en inte har en bra vet
Alla kan kanske inte avgöra vilken vet som är bra och vem som inte är det

Kan som en parantes berätta om när jag på 90-talet lämnade in en majsorm till Blåstjärnan i Götetborg för behandling av nån ohyra den hade fått. När jag skulle hämta den på eftermiddagen stod den inte att finna. Ingen i personalen kunde minnas sig någon orm. Inte heller vilken veterinär som skulle behandla ormen. Efter en lång tids letande, knapprande i datorn och ringande till personal osv kom det fram att man avlivat ormen!!!
På nått vis hade de fått för sig att jag bett om avlivning vilket det aldrig yppats ett ord om :(

Då hamnar du ju iaf på den stora kliniken till slut om den lilla vetten skickar dig vidare
Då är du ändå beroende av deras kompetens, du har bara tagit ett till steg innan du kom dit
Det är det extra steget som kan farligt om en inte har en bra vet
Alla kan kanske inte avgöra vilken vet som är bra och vem som inte är det
Kompetensen du är beroende av är den som ställer diagnosen. Tror du mindre veterinärstationer har sämre kompetens?
Men jag hänger nog inte med längre i vad du menar med tråden....pratar vi bara stora ingrepp eller all veterinärvård i allmänhet för som de flesta i tråden nämnt så åker de till klinik för större grejer och mindre veterinär för enklare saker där specialutrustning inte behövs.

Jag väljer på magkänsla. Får jag ett bra intryck, veterinären lyssnar på mig och jag känner att hen har bra hand med djuren så förblir jag trogen. Min veterinär har jag känt sedan -99. Hen är hund, katt och hästveterinär. Hen har ett sunt tänk, känner mig och mina djur och jag kan alltid ringa och be om råd. Hen har tyvärr ingen röntgen, ultraljud eller möjlighet till större operationer så behövs det så åker jag till en annan klinik men i första hand vänder jag mig alltid till henom och hen slussar alltid vidare direkt i telefon om hen tror att undersökningar/åtgärder behövs som hen inte har möjlighet att göra. Det är en stor trygghet att hen vet vem jag är och hur jag tänker för det gör att jag slipper bli ifrågasatt eller får korkade råd/frågor. Jag uppskattar också att jag alltid får ärliga svar.
Jag går också hos en liten lokal klinik, dom skickar mig vidare vid behov men jag känner att det är ett extra steg där feldiagnos kan göras

Jag har också olika. Går till privatpraktiserande för småsaker som vaccination, sköta sår osv. Har en liten klinik dit jag går för lite större saker. Är det akut åker jag till stora djursjukhuset, men då har jag inget annat val.

Jag var till strömsholm med en katt vars bakben hoppat ur led. De sa att den måste opereras snarast, men inte så akut så de skulle göra det där och då (helgkväll såklart) Jag åkte till vanlig veterinär första vardagen och de konstaterade att det inte behövdes operation. Benet hade hoppat ur led men det var inget fel på ledkulan. Katten har levt många år sen dess utan problem. Så det är inte alltid som störst är bäst.

Kompetensen du är beroende av är den som ställer diagnosen. Tror du mindre veterinärstationer har sämre kompetens?
Men jag hänger nog inte med längre i vad du menar med tråden....pratar vi bara stora ingrepp eller all veterinärvård i allmänhet för som de flesta i tråden nämnt så åker de till klinik för större grejer och mindre veterinär för enklare saker där specialutrustning inte behövs.
Ofta vet en ju inte vad som är fel och vad djuret är sjuk av innan en åker
Jag tror att ofta har mindre vetstationer mer kompetens än dom större. Vad dom saknar är tillgången till tekniken som finns på dom stor sjukhusen
Det finns inga rätt eller fel i frågan
Jag ville bara höra hur era tankar går när ni väljer Vetrinär

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 598
Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 351
Senast: Kakis
·
T
Hästvård (Varning för lite skriva-av-sig-tråd) Jo, igår hände det en sak som gjort mig väldigt upprörd. Jag kom till stallet där en tjej står...
2
Svar
27
· Visningar
2 734
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar