Val av unghäst?

T

Tromma

Står i valet och kvalet mellan 2 unghästar.
Tyvärr har jag bara möjlighet att se ena "In real life" då den andra står på island.
Jag ska ha unghästen till framtida tävling och visa på avelsbedömning. Ta något föl sen.

Båda unghästarna är 2005:or, dvs 2 år till sommaren.

Häst nr 1:
Står på island. Ser trevlig ut extriört på bilder men inga överdrivna rörelser när hon rör sig.
Har ett par 1:a klass bedömda halvsyskon (samma mamma) och i sin tur till dessa ett par 1:a klass bedömda avkommor.

E: IS2000187812 - Krummi fra Blesastöðum 1A, 1:a klass hingst
U: IS1980286187 - Spurning fra Bakkakoti

Häst nr 2:
Står och är född i Sverige (Livmoderimport)
Ser i mina ögon inte lika bra ut extriört men rör sig himla trevligt med mycket utstrålning.
Har inga helsyskon, inga bedömda halvsyskon (på pappans sida)

E: IS1997186180 - Ófeigur fra Bakkakoti
U: IS2001286186 - Dúfa fra Bakkakoti

Vem skulle ni välja?
Hur mycket kan en 2 åring ändra sig extriört resp. hur den rör sig i framtiden?
Vad är eran erfarenhet?

Vet inte hur man lägger upp bilder, om någon vet så får ni gärna PMA mig.

Sv: Val av unghäst?

En 2-åring kan liksom en 1-åring vara en ful ankunge men bli en vacker svan som 3-åring. De kan också växa så ojämnt så de tappar rörelserna. Jag tycker det är jättesvårt att bedöma en 1- eller 2-åring, eftersom de ofta som sagt kan växa ojämnt och vara "fula". Jag litar mer till hur de såg ut som föl och vad de visade då när de rörde sig. Jag skulle valt efter min egen känsla men velat se föräldrarna för att se varifrån dragen kommer och på så vis försöka lista ut hur den vuxna hästen kommer se ut. Helst hade jag velat se film från föl fött avgöra vilka gånganlag han har. Stamtavlan känns mindre viktig än individen.

Står i valet och kvalet mellan 2 unghästar.
Tyvärr har jag bara möjlighet att se ena "In real life" då den andra står på island.
Jag ska ha unghästen till framtida tävling och visa på avelsbedömning. Ta något föl sen.

Båda unghästarna är 2005:or, dvs 2 år till sommaren.

Häst nr 1:
Står på island. Ser trevlig ut extriört på bilder men inga överdrivna rörelser när hon rör sig.
Har ett par 1:a klass bedömda halvsyskon (samma mamma) och i sin tur till dessa ett par 1:a klass bedömda avkommor.

E: IS2000187812 - Krummi fra Blesastöðum 1A, 1:a klass hingst
U: IS1980286187 - Spurning fra Bakkakoti

Häst nr 2:
Står och är född i Sverige (Livmoderimport)
Ser i mina ögon inte lika bra ut extriört men rör sig himla trevligt med mycket utstrålning.
Har inga helsyskon, inga bedömda halvsyskon (på pappans sida)

E: IS1997186180 - Ófeigur fra Bakkakoti
U: IS2001286186 - Dúfa fra Bakkakoti

Vem skulle ni välja?
Hur mycket kan en 2 åring ändra sig extriört resp. hur den rör sig i framtiden?
Vad är eran erfarenhet?

Vet inte hur man lägger upp bilder, om någon vet så får ni gärna PMA mig.

För egen del skulle jag välja den som jag själv tyckte var bäst, dvs hur individen upplevs. Om du är osäker på hur du upplever hästarna, hör med någon du har förtroende för när det gäller kunskap.

Lite tycker jag mig läsa mellan raderna att det är den i Sverige du får mest upplevelse av, men att på papperet är den andra hästen mer meriterad.

Det du ska tänka på är att du ska ha hästen, se den varje dag, hantera den.

En 2 åring skulle jag akta mej för läsa av framtiden så mkt på, den hinner utvecklas mkt exteriört efter denna ålder, vet 2 åringar som sett ut som förvuxna föl eller 1 åringar i kroppen & de som utvecklats mer.
Skulle hästen vara äldre skulle jag iaf tänka såhär:En häst med sämre/fulare exteriör men bättre gångarter passar ju på tävling där man bedömer gångarterna & inte exteriören.
På en avelsvisning däremot, bedöms ju även exteriören & då kanske hästen inte får nog höga poäng i ridegenskaper om den inte har så bra gångarter.
Alltså skulle jag inte räkna med att kunna få en bra bedömd samt tävlingsämne i samma häst.
En häst med bra poäng på bedömning är inte samma sak som en häst med bra nedärvning i gångarter/nödvändigtvis bra exteriör/lynne osv.

Har du tittat på unghingsten i sverige än? När du gör det så märker du ju även ur han är i humöret..

2-åringar kan ändra sig hur mycket som helst.
Så vad du ser betyder i princip ingenting.
Ofta så blir de som är vackra som 2-åringar litet tunga i typen som äldre.
Medan de kantiga kan växa upp till skönheter.

Satsa på en äldre häst, där du kan se vad du får.
3-4-år är bättre och dessutom en bättre affär.
En 2-åring kostar bara första åren.

Liknande trådar

Islandshäst Jag har precis köpt ett sto på Island som jag skall betäcka nu i sommar. Men jag kan inte lyckas bestämma mig för vem! Har 3 kandidater...
Svar
2
· Visningar
1 240
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??........ja det är min fråga. Har två hästar på gården, det äldre stoet kan inte ridas...
Svar
17
· Visningar
1 923
Hästvård När gör ni (om ni gör) en första "helrenovering" på era unghästar? Dvs om inga direkta skador/fel märks? Har en treåring och vi var...
Svar
16
· Visningar
1 545
Senast: Totola
·
B
Träning För 3 dar sen, köpte jag 2 "unghästar". Båda ston. Den ena är en connemarakorsning med okänd far; antagligen efter thinker. Hon är 11...
Svar
4
· Visningar
1 092
Senast: Lädernunnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka