Sv: Val av ridbaneunderlag
Vilket underlag föredrar ni vid hoppträning? Behöver er hjälp för att kunna skriva en text om ridbaneunderlag.
Storlek på ridbana?
Sand, stenmjöl, paddex, annat?
Djupt eller tunt?
Svikt eller inte?
Annat?
Tusen tack för era svar
Ja så stor ridbana som möjligt
Nej men skämt å sido, en större ridbana erbjuder mer variation, dvs det går att bygga mera. Sen tycker jag att en hoppbana gärna får vara mer fyrkantig än en dressyrbana som ofta är 20x60. Till hoppningen har jag gärna 50x50 eller 40x60.
Jag hör till dem som absolut inte gillar paddex som underlag. A:kräver oerhört mycket skötsel, kontinuelig harvning,osv b
erhört underarbete, minst lilla nivåskillnad blir underlaget svampigt på det stället vid regn c:Svårt att sätta sig, blir lätt djupt när det regnat en del, oerhört torrt stumt och dammigt vid värme och sol. Jag rider mycket hellre på ett treditionellt underlag med stenmjöl i botten och sand ovanpå.
Ett bra underlag är varesig djupt eller får hårt. Djupa underlag är påfrestande för hästens senor och inget man ska rida på dagligen. För mycket ytmatarial leder ju ofta också till ett tungt underlag. Ett får hårt underlag däremot med för lite material ger ju ingen svikt what so ever. Även det frestar på senor och leder.
Svikt ska det alltid vara på ett bra underlag, just med tanke på att underlaget ska "ge med sig lite" och då skona hästens ben. För att åstakomma bra svikt är underarbetet och undermaterialet a och o. Ex väljer många att lägga in strimlat gummidäcksmaterial/blandning på kanske 50 cm underst för att få en sviktande effekt.
Tycker att planering, dränering och underarbete är oerhört viktigt för att få till en bra bana. Värt att tänka på är också att det tar ett tag innan banan och underlaget "sätter sig". Kontinuelig skötsel såsom harvning och mockning, vattning mm är också nödvändigt!