Val av ridbaneunderlag

H

Helan

Vilket underlag föredrar ni vid hoppträning? Behöver er hjälp för att kunna skriva en text om ridbaneunderlag.
Storlek på ridbana?
Sand, stenmjöl, paddex, annat?
Djupt eller tunt?
Svikt eller inte?
Annat?

Tusen tack för era svar:bow:

Sv: Val av ridbaneunderlag

Vilket underlag föredrar ni vid hoppträning? Behöver er hjälp för att kunna skriva en text om ridbaneunderlag.
Storlek på ridbana?
Sand, stenmjöl, paddex, annat?
Djupt eller tunt?
Svikt eller inte?
Annat?

Tusen tack för era svar:bow:

Ja så stor ridbana som möjligt:angel: Nej men skämt å sido, en större ridbana erbjuder mer variation, dvs det går att bygga mera. Sen tycker jag att en hoppbana gärna får vara mer fyrkantig än en dressyrbana som ofta är 20x60. Till hoppningen har jag gärna 50x50 eller 40x60.

Jag hör till dem som absolut inte gillar paddex som underlag. A:kräver oerhört mycket skötsel, kontinuelig harvning,osv b:oerhört underarbete, minst lilla nivåskillnad blir underlaget svampigt på det stället vid regn c:Svårt att sätta sig, blir lätt djupt när det regnat en del, oerhört torrt stumt och dammigt vid värme och sol. Jag rider mycket hellre på ett treditionellt underlag med stenmjöl i botten och sand ovanpå.

Ett bra underlag är varesig djupt eller får hårt. Djupa underlag är påfrestande för hästens senor och inget man ska rida på dagligen. För mycket ytmatarial leder ju ofta också till ett tungt underlag. Ett får hårt underlag däremot med för lite material ger ju ingen svikt what so ever. Även det frestar på senor och leder.
Svikt ska det alltid vara på ett bra underlag, just med tanke på att underlaget ska "ge med sig lite" och då skona hästens ben. För att åstakomma bra svikt är underarbetet och undermaterialet a och o. Ex väljer många att lägga in strimlat gummidäcksmaterial/blandning på kanske 50 cm underst för att få en sviktande effekt.

Tycker att planering, dränering och underarbete är oerhört viktigt för att få till en bra bana. Värt att tänka på är också att det tar ett tag innan banan och underlaget "sätter sig". Kontinuelig skötsel såsom harvning och mockning, vattning mm är också nödvändigt!

Har hört av grabbarna runt omkring som gräver många ridbanor att folk har börjat dra sig för att lägga stenmjäl underst, de tycker att det blir vasst för hovarna när det börjar komma upp pga harvning m,m.
Någon som hört detta? Vi planerar ridbana o hade tänkt ha stenmjöl underst...

Låter konstigt.. stenmjöl är väl typ 0-2 mm:s "korn", hur kan det blir vasst?

Vi har en hög hemma som vi använt som sättgrus till en grund och den högen ser ut som grå, finkornig sand..

Finns det kanske olika sorter?

Tycker också det låter konstigt, för stenmjöl är som sagt väldigt finkornigt och packas dessutom hårt underst innan sanden läggs på. Kanske är singel eller stenkross som de inte rekommenderar att lägga under närmast sanden, det är ju större grövre stenar?!

Vår bana med stenmjöl underst är iaf toppen:)

Jo jag tyckte oxå att det lät lustigt så tänkte höra med er här vad ni har för erfarenheter....
Vi måste nog ha det hos oss iallafall, behöver något sårt underst..

Jag är supper nöjd med vår paddex ridbana, den är jämn, sviktar men hästarna har hela tiden ett bra grepp. Det är den enda banan jag vet som inte blir tung och/eller hård vid mycket vatten.
Det enda jag skulle ändra om jag skulle göra om den, är att göra den större!
Den håller idag måtten 22x45m

/Emmsan

INTE Paddex! Gav min polle kotledsinflammation... :devil:

Ioförsig inte så jättenoga skött.

Man kan inte tillskriva underlaget all orsak till en kotleds inflammation. Beror lika ofta (oftere?) på felaktig och ensidig ridning. Ska tilläggas att jag inte har en aning om hur du rider och inte på något vis vill anklaga dig för att rida illa:). Men tycker det är lite hårt att dömma ut ett ridbaneunderlag på så lösa grunder.

Alla hästar kan få kotledsinflamation om de rids på ensidigt underlag, för hårt underlag, ojämt underlag, mjukt underlag, rids i obalans eller med går på bogarna, inte värms upp ordentligt mm mm.

Det vill säga, man kan inte skylla på underlaget. Det är ens uppgift som ryttare att vara vaksam, välja sina underlag och rida varierat. Nu vet jag inte hur du rider din häst eller hur varierad din träning är, men det är mina erfarenheter kring kotledsinflamationer.

När jag hopptränar vill jag ha ett underlag som inte är för löst! Om jag måste välja så tar jag hellre lite för hårt. Bättre det än att hästarna snubblar i svängarna och får det tungt. Viktigt att det är bra svikt.

På vår ridbana har vi sand under, och stenmjöl över.. Superbra underlag, men det kräver att man verkligen sköter om det, och harvar ofta annars sätter det sig för mycket!

De som har varit ute och sett vår bana, har sagt att det är ett superunderlag, men jag skulle vilja lägga något över, typ gummiflis eller dylikt. dels för att kunna rida där även när det är lite minus (är det 0.5 - går det inte att rida :P ) och även för att inte behöva harva typ varenda dag :)

Vi är tre st i vårt stall, och ridbanan är ca 20x40, bra storlek om man rider dressyr och lite bomövningar, och det är ju bara det vi gör på den. När det är hoppträning så måste det ju vara större.

Jo, underlaget var tungt, djupt och allmännt dåligt skött. Tre hästar till i stallet fick det också (senproblem också) Elitryttare med sina hästar.

Men varför rider man på sådant underlag isf? En undrar bara. Jag personligen skulle bytt stall med bättre ridunderlag eller hittat andra lösningar. Hade aldrig utsatt min häst för konstant dåligt underlag som man rider på dag ut och dag in...är ju lite som dömt att misslyckas. Så står man där med förslitningsskador på hästen sen:crazy:

knepiga elitryttare i sånt fall som rider sina hästar konstant på ett så dåligt underlag att det får inflamationer och ledbesvär.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 945
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 320
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat