Val av ras

Fillifjonkan

Trådstartare
Vi har tidigare haft olika typer av draghundar (kört hundspann) men nu inte haft hund på 7 år. Vi har 2 barn som är 10 och 7 år, bor på en stor gård på landet. Hunden kommer 2-3 dag/v vara ensam hemma på fm. Vi har katter, hästar, kaniner och höns och den blivande hunden bör ha förutsättningar att kunna umgås med dessa. Vi söker en väl fungerande familjehund som kommer att få mycket motion, kommer att gå lite lydnadskurser och kanske lite annat (spår, agility eller nåt annat) men har inte möjlighet att göra detta varje dag så hunden får ej behöva extremt mycket psykisk stimulans. Vill kunna ha den lös så inte så mycket jaktinstinkt önskas. Inte så mycket päls, mellanstor eller stor ras. Gärna lite vaktinstinkt men inte överdrivet, lättlärd och följsam. Ska vara "lättsam".

Sambon har snöat in på Labrador eller golden medans jag kastar längtansfulla ögonkast på cane corso och amstaff (är dagmatte åt en amstaff/pitbull som jag älskar!!!). Nu tycker jag ju att dessa raser är så vackra men jag vill ha hjälp att se bortom det och få reda på vilka som passar oss egentligen.

Vad tror ni?

Sv: Val av ras

Curly coated retriever kanske skulle kunna vara en ras för er? Lättskött päls, följsam (det är ju trots allt en retriever), lite mer reserverad mot främlingar än ex Golden, inte särskilt mycket jakt i form av att dra efter vilt (men det är klart att det är en träningssak också). De är i mitt tycke rätt sävliga i jämförelse med ex jaktlabbar, men de är ändå med och helt enkelt vänliga och lättsamma hundar i det stora hela :)

Tack för ditt svar. Nja curly coated retriver känns inte så lockande, vill ju ha en hund som inte är för sävlig och fin att titta på ska den ju också vara.

Ni som har erfarenhet av amstaff, cane corso, dogo argentino, Labrador och golden, vad tycker ni utmärker dessa raser och tror ni att någon av dessa skulle passa oss?

Andra förslag???

En del almstaffs har mycket jaktinstinkt o går knappast att ha lösa, speciellt de från arbetande linjer.

Curlys är inte sävliga jämfört med molosser, utan jämfört med turbolabbar ;). Jag tror att de passar utmärkt till det liv ni beskriver. De är nog betydligt mer samarbetsvilliga än t ex amstaff (som ju är en terrier med allt vad det innebär) och har mindre lust att jaga på egen tass än dogo argentino (som ju är en jaktras).

Till det liv ni beskriver hade jag nog sagt (vit och stor) golden framför labbe faktiskt. En labbe tenderar att hitta på lite mera hyss om den blir uttråkad ;).

Corson är en trevlig hundras, däremot finns det mycket skräp inom aveln. En annan aspekt är att ni förmodligen tycker den är för trög, de är ofta svårmotiverade och kräver en himla himla himla massa träning för att komma någon vart. Jag har tre i min träningsgrupp och särskilt ett ekipage är duktigt, men de har jobbat väääldigt mycket med den hunden. En corso som inte vill vill helt enkelt inte, då sätter den sig ner och kollar på dig som om du är dum i huvudet. Vaktinstinkten har corson en hel del av, det är inte säkert att den släpper in farmor som hen aldrig träffat på er gård... eller hovslagaren.

Jag skulle satsa på en Golden av de raser du nämner. Amstaffen och dogo argentinon har som redan nämnt mycket jakt i sig, corson är sävlig och kan lätt driva en till vansinne om man vill ha en hund med iaf lite drag i sig.

Jag skulle kika på någon av sennenraserna om jag var ni! Berner är ju väldigt lurvig och har en hel del hälsoproblem, men jag tror det ser bättre ut hos de andra 3 (grosser schweizer, entelbucher och apenzeller, med reservation för felstavningar!!) de 2 mindre varianterna tror jag dessutom är ganska så sportiga och arbetsvilliga på en lagom familjehundsnivå

Welsh springer spaniel kanske också kunde vara intressant men då får ni noll vaktinstinkt, plus att tyvärr är en del individer benägna att dra på vilt, ngt som eg inte är rastypiskt!

Oj så svårt detta känns. Är nog en kräsen människa, Berner sennen liknande hundar är inte alls tilltalande. För mig är de stora lufsiga och ganska trista typer. Suck, det här kommer att ta tid.

Eurasier? Fast de har ju ganska mycket päls.. Grand danois? Rejäla, korthåriga och ganska lagom alerta om man väljer rätt uppfödare :D

Grejjen är ju att de övriga sennen hundarna inte är särskilt lika berner varken utseendemässig eller till sättet... Så välj inte bort en entelbucher bara för att du inte gillar berner!

Jag skulle nog fundera en gång till på curlyn ändå och nån av sennen hundarna innan jag helt uteslöt dem om jag var dig :)

En stor vit golden som nån skrev kan du väl skaffa såklart, men det låter ju ändå som att du vill hålla på med din hund om än inte hjärtgympa varje dag och det klarar de flesta individer så länge de ändå regelbundet får mentalstimulans. Men varför välja bort de mörkare och nättare? ;)

Personligheten och stimulansbehovet sitter inte i vare sig kroppsbyggnaden eller pälsens färg, kolla istället mer på stamtavlan ;)
Det finns de hundar som inte vill göra någonting, är luktfixerade, lättstressade och översexuella. Mindre roliga om man vill ha en trevlig familjehund och hhitta på roliga aktiviteter ihop. Att tips om att välja utställningsavlad (som jag antar att stor och vit betyder) är ett dumt tips, välj valp efter de linjer du tror passar dig. Utställningsmerit är inget negativt i sig, med det är inte samma sak som att du kommer att få en okomplicerad hund.

Golden har en mkt lättskött päls, den sköter sig själv. Hur skitiga de än blir så faller smutsen av när de torkar. De gillar motion och så länge de får använda nosen och hjärnan så mår de prima.

Det finns många kennlar som inte avlar på "jaktgolden" som jag tycker föder upp trevliga hundar som mer än gärna hakar på och arbetar med husse/matte när det bjuds och som inte är de minsta tråkiga utan att klättra på väggarna. Det gör å andra sidan inte min jaktgolden heller. Golden är rätt bra på att ta det lungt de dagar de inte händer mer än motionsturer. De jagar inte på egen hand. Eller ju, vår utställningsgolden tog närmare 6 år att kunna ha lös :angel:
Men de flesta golden jag vet jagar INTE.

Jag har haft en tråkig period nu när min unga jaktgolden på 1 år inte fått göra annat än att promenera och bada på en vecka och han har inte klättrat på väggarna det minsta! Samma sak med min dual purpose på 3 år och min gamla "stora vita" på 7 år. Får de bara röra sig ordentligt fysiskt så klarar de av de lugna dagarna. Det gör de flesta raser. Men som sagt de allra flesta vill ha en vettig uppgift i livet, men det låter det ju som att du är villig att erbjuda din blivande hund :)

Golden har dock sällan någon vaktinstinkt, så om rasen nu skulle locka så får du nog strycka det kriteriet ;)

Jag tror att en golden kan passa er bra faktiskt, bara ni är noga med att välja kennel efter vad Ni söker i er blivande hund. Golden är en STOR ras i antal och det finns olika inrikningar och kennlar som premerar olika saker i sin avel.

Nu låter det som att jag gör reklam för "min" ras men då nån tipsade om en "stor vit" och din sambo var nyfiken på rasen så tänkte jag skriva några - många- rader :D

En bild på hundar av olika typ i åldrarna 1-10 år som busar och är pigga

86414_1333997090.jpg

Senast ändrad:

Jag tycker nog ändå att det börjar bli allt vanligare med de där hyperaktiva jaktgoldens. Som kanske kan palla ta det lugnt efter en hel dags jaktträning, men som dagen efter är lika toppade igen. De är hemskt populära bland bruks- och lydnadsmänniskor här nere i alla fall, för de har ju ett jäkla tryck i allt de gör. Men att ha en sån som aktiv sällskapshund? Njae...

De där vita verkar betydligt mer "lagom" för den som vill ha en bussig kompis i första hand. Särskilt tikarna. Det är ju tråkigt om de utställningsavlade är lika tjockskalliga som kusinerna utställningslabbarna, men så har inte jag upplevt dem. Utan att de har lite mer samarbetsvilja och mindre "stökhormoner".

Jag tycker nog ändå att det börjar bli allt vanligare med de där hyperaktiva jaktgoldens. Som kanske kan palla ta det lugnt efter en hel dags jaktträning, men som dagen efter är lika toppade igen. De är hemskt populära bland bruks- och lydnadsmänniskor här nere i alla fall, för de har ju ett jäkla tryck i allt de gör. Men att ha en sån som aktiv sällskapshund? Njae...

De där vita verkar betydligt mer "lagom" för den som vill ha en bussig kompis i första hand. Särskilt tikarna. Det är ju tråkigt om de utställningsavlade är lika tjockskalliga som kusinerna utställningslabbarna, men så har inte jag upplevt dem. Utan att de har lite mer samarbetsvilja och mindre "stökhormoner".

En hund som funkar i jakten funkar i regel bra inom andra grenar men de jaktgolden som avlas på duktiga brukshundar funkar inte nödvändigtvis i jakten ;)

Det känsn som du säger att det blivit populära hundar inom bruks/lydnad och då vill man gärna ha hundar med mycket fart som kan showa på planen. Men en bra golden ska kunna ta det lungt! De ska inte vara hyper, men plocka fram det som krävs på en jakt med 100 apporter ändå. Jag vet att det finsn dessa hyper golden också, men jag tror ofta att du kan se ett samband mellan linjer och hyperhundarna.

Det finns stress problem bland vissa jaktgolden. Men jag kan säga att de jobbigaste golden jag känner är av utställningslinjer. Det gäller alltså att välja hund noga.

De hundar jag sett med hanhundsaggressivitet och översexuella hanar har alla varit av utställningslinjer. Men dte är ju betydligt vanligare med den varianten. Men jag har också träffat jättehärliga hundar från showlinjer som vill hitta på saker och gärna apporterar. Men som jag skrev- man måste vara noga med vilken hund man väljer.

Ts vill ju hitta på saker med sin hund dessutom. Men jag har aldrig tipsat om en jaktgolden, vilken typ TS väljer är upp till henne. Finns många kennlar som inte föder upp jaktgolden men ändå aktiva och härliga hundar

Tusen tack för alla svar och ert engagemang! Det är inte en lätt sak att välja ras och heller inget man ska ta lätt på. Detta kommer att ta lång tid vilket är helt ok. Vi ska beakta alla era förslag och de raser som blir kvar till sist så får vi helt enkelt ta kontakt med kennlar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 412
Senast: nilie
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en riktigt hundintresserad tjej som nu letar efter min allra första egna hund. Min familj har två hundar, en labradoodle...
2
Svar
23
· Visningar
3 020
Senast: Blueberry
·
Hundavel & Ras Ytterligare en vilken ras- tråd. Men jag tycker det är svårt att veta vart man ska börja leta. Jag vill ha en trevlig familjehund, i...
2
Svar
22
· Visningar
2 757
Hundavel & Ras Ännu en sån där tråd..Jga och sambon är inte riktigt överens om rasval..tyvärr fick vi avliva vår rottweiler på 7 år när vi fick barn...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 295
Senast: Skogstroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!