Val av kinderkarten

turbofling

Trådstartare
I slutet av mars flyttar vi till nytt hus och Emilia ska byta Kindergarten (förskola). Det finns två att välja på i våran by, båda med fördelar och nackdelar och vi vet inte riktigt hur vi ska välja.

Kindergarten 1
Fördelar: Barnen får mat där
Nackdelar: 25 barn i gruppen, vi får ingen plats fören till hösten, sambon gillar inte en i personalen.

Kindergarten 2
Fördelar: Mindre grupp (just nu 15 barn men kan bli fler), vi kan få en plats i april/maj, öppet två eftermiddagar, en i personalen ska vara väldigt bra (mamma till en av sambos kompisar så han känner henne lite)
Nackdelar: Barnen får ingen mat där så om man vill ha eftermiddagen också så måste man först ta hem barnet så det får lunch och sen gå tillbaka med det.

Gemensamt för båda: Öppet till 14 (men utan lunch känns det för länge på nr 2), ungefär samma avstånd till båda, lika stora trädgårdar.

Så valet är egentligen mellan mindre grupp eller lunch?
Ingen känns bra men det är dom två alternativen som vi har att välja på.

Hur skulle ni tänkt om ni valt till erat barn?

Sv: Val av kinderkarten

Nu vet jag inte alls hur det fungerar så detta kanske är en dum fråga, men kan man inte skicka med lunch?

Dom har ingen tid avsatt för lunch men vi ska ringa igen och kolla vilken tid dom äter mellanmål och om det inte är för tidigt kan man ju skicka med ett matigare mellanmål.

Hur gör de andra? Hur har personalen tänkt att barnen ska överleva? Det verkar ju heldumt för barnets skull att det ska gå hem och sen tillbaka igen samma dag.

Nä jag hade nog valt ettan tror jag.

Jag vet inte hur andra gör men det är iaf runt 30 barn som går där (två grupper).

Där vi bor nu äter dom lunch på kindergarten vid 13 och det fungerar bra sa grannen (hennes dotter går där), mellanmål äter dom vid 10.

Gå hem och tillbaka känns inte som något alternativ mer än i nödfall och då kan vi ha annan barnvakt istället. Måste bli väldigt konstigt för barnen.

Ja verkligen en konstig dag att ga hem och ata, aven om det var sa de gjorde har forr i tiden nar barnen gick i skolan. (och i Sverige ocksa, typ for 50 ar sen)

Det fungerar likadant i Schweiz. Min brors barn måste antingen gå hem och äta eller gå till ett fritidshem längre bort i byn för lunch. Lunchrasten är på två timmar så att barnen ska hinna hem i lugn och ro.

När mitt barn gick på Kindergarten så kunde man köpa lagad mat om man förbeställde. Annars var det matsäck som gällde. Här är det vanligt att man enbart äter lagad mat en gång per dag och det målet har man på kvällen med familjen.

Kan man ha dem till 14 utan paus eller maste man ta hem vid lunch? Funkar det för er familj (jobb etc)? I sa fall skulle jag ta nr 2 och skicka med ett matigt mellanmal och äta senare lunch hemma.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 156
Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 831
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar