Val av hovslagare?

matildadahlgren

Trådstartare
Jag själv är inte så insatt i hovslagar världen och undrar därför hur ni tänker vid val av hovslagare. Hur mycket tycker ni att jobbet, priset, punktlighet osv spelar in?
Jag hade förut en hovslagare som var ganska populär här, men hon kom alltid försent, var nästan omöjlig att få tag på och flera gånger dök hon inte upp vid bokad tid. Anser ni att det är värt att ha en sån hovslagare om denne ändå gör ett bra jobb?
Har varit i ett stall och jobbat ett tag nu. Deras hovslagare gör väl ett bra jobb antar jag (är som sagt inte så insatt). Dock så är han väldigt högljudd och så när han verkar hästarna. Jag kan till viss del förstå att det är jobbigt när man står i sådan ställning varje dag och att det inte är särskilt kul om man ska sko en häst som inte kan stå still, sparkar osv. Men den här mannen är (enligt mig) väldigt överdriven. Han står och skriker på hästarna för minsta lilla. Han skriker till och med på de när han till exempel slår till en sko eller liknande, och de börjar "gå runt". Han skriker verkligen hela tiden på de och kallar de för jävla idioter och en massa sådana saker.
Jag personligen skulle inte bry mig så mycket om hur duktig han är om han gör så med mina hästar. Det finns gott om hovslagare här som jag hellre skulle anlita. Jag vill inte ha någon som står och skriker som en idiot på mina hästar för minsta lilla de gör.
Hur tänker ni angående en sådan här hovslagare?

En hovslagare som skriker åt hästen för minsta lilla skulle inte få komma i närheten av någon av mina hästar. En person som jobbar med djur (oavsett vilken art) borde veta att ingen blir lugn när man skriker åt dom

En hovslagare som skriker åt hästen för minsta lilla skulle inte få komma i närheten av någon av mina hästar. En person som jobbar med djur (oavsett vilken art) borde veta att ingen blir lugn när man skriker åt dom
Jag håller med till 100%. Han skodde bland annat en hingst idag som blev på helspänn när han stod och skrek. Inte särskilt trevligt och det är inte heller så smart med tanke på att hästar reagerar olika.

@matildadahlgren Nej väldigt otrevligt, påverkar alla som är i stallet. Och det finns hovslagare som gör bra jobb och samtidigt hanterar hästarna på ett bra sätt så varför stå ut med någon som skapar onödig stress för hästen. Kan ju orsaka problem vid skoning av hästen i framtiden, och även en stor säkerhetsrisk för honom själv..

Jag själv är inte så insatt i hovslagar världen och undrar därför hur ni tänker vid val av hovslagare. Hur mycket tycker ni att jobbet, priset, punktlighet osv spelar in?
Jag hade förut en hovslagare som var ganska populär här, men hon kom alltid försent, var nästan omöjlig att få tag på och flera gånger dök hon inte upp vid bokad tid. Anser ni att det är värt att ha en sån hovslagare om denne ändå gör ett bra jobb?
Har varit i ett stall och jobbat ett tag nu. Deras hovslagare gör väl ett bra jobb antar jag (är som sagt inte så insatt). Dock så är han väldigt högljudd och så när han verkar hästarna. Jag kan till viss del förstå att det är jobbigt när man står i sådan ställning varje dag och att det inte är särskilt kul om man ska sko en häst som inte kan stå still, sparkar osv. Men den här mannen är (enligt mig) väldigt överdriven. Han står och skriker på hästarna för minsta lilla. Han skriker till och med på de när han till exempel slår till en sko eller liknande, och de börjar "gå runt". Han skriker verkligen hela tiden på de och kallar de för jävla idioter och en massa sådana saker.
Jag personligen skulle inte bry mig så mycket om hur duktig han är om han gör så med mina hästar. Det finns gott om hovslagare här som jag hellre skulle anlita. Jag vill inte ha någon som står och skriker som en idiot på mina hästar för minsta lilla de gör.
Hur tänker ni angående en sådan här hovslagare?

För mig är tiden ganska viktigt men jag är väldigt förlåtande om hovis blir sen och meddelar det. Däremot hovslagare som inte meddelar att de blir 15 min, 30 min eller 60 min sena har jag bytt ut, min tid är viktig.
Upprepade förseningar är inte okej utan då anser jag att hovis måste planera sin tid bättre.
Till hovslagare som varit mycket sena har jag dessutom sagt att jag vill ha reducerat pris, tex ingen reseersättning. Det tycker jag att man kan kräva som kund även om jag alltid fått reducerat pris om de varit sena.

Kommunikation är viktigt och man bor ju inte i stallet men jag har full förståelse för att kunden före kan ha dragit ut på tiden och talar hovis då om att denne blir försenad får man en chans att överväga om man vill stanna kvar eller vill boka om tiden.

Det är inte okej av en hovslagare att skrika, slå eller på annat sätt bete sig dumt åt. För mig måste en hovslagare ha insikt i att det är djur vi håller på med och är det så att en häst inte sköter sig, ska hovslagare säga till mig som hästägare att träna min häst, inte uppfostra eller bestraffa hästen för det tjänar ingen på. Eller alternativet att hovis (som många gör) avsäger sig stökiga hästar och vägrar sko dem tills de beter sig eller fått lugnande för allas säkerhet. Respekt mot alla inblandade alltså men främst till djuret som ska utsättas för vår behandling.

Fullt OK dock att på ett normalt och sansat sätt korrigera hästen, det måste hovis få göra för hästen fattar ju inte bättre av att jag som står på sidan kliver in.

Senast ändrad:
Jag skulle definitivt inte fixa en hovslagare som skriker, och inte min ena häst heller. Henne kommer ingen hovslagare nära om det är en aggressiv typ, så det är helt uteslutet. Det har vi testat. Allmänt struliga men kunniga hovslagare är väl ok, men helst vill man ju ha någon som både är kunnig och enkel att ha att göra med. Jag har kanske haft tur, men de jag anlitar är både duktiga och pålitliga. De tar in hästarna själva och lägger en räkning i mitt skåp, så om de är sena kan kvitta det också. Priset spelar mindre roll för mig - men det beror ju delvis på hur många hästar man har.

Min kommer alltid på överenskommen tid, och skulle han bli sen ringer han om det så är bara 10 minuter. Vilket händer väldigt sällan.
Inte gapar han och skriker heller, behöver bara harkla sig lite.

Jag har flera krav på en bra hovslagare och jag tvekar inte att byta om jag känner att det inte fungerar .
Den ska vara utbildad och godkänd att kunna verka upp hovböld, utföra sjukbeslag etc om det behövs.
Den ska vara enkel att ha att göra med så som tidsbokning, komma hyfsat punktligt och hyfsat enkel att få tag i för att diskutera en eventuell skada/problem.
Den ska vara erkänt duktig, så att en klinikveterinär är nöjd med skoningen och kan ge förslag på åtgärder för hovslagaren vid en eventuell skada.
Den ska vara lyhörd inför hästen, inte våldsam eller högljudd mot hästen.
Ett stort plus är om hen själv är insatt i ridning och rörelsemekanik. Ytterligare ett stort plus om man lätt kan få ut den för att slå på tappskor, min är inte det, för uppbokad och noga med sin arbetstid, men jag har fått "egna" skor och kan slå på själv, så vi löste det så.
Och jag gillar att hovis tipsar o ger råd och att man kan diskutera och även kan ha olika åsikt utan problem.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 294
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 828
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 369
Senast: Hellhound
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka