Val av hingst (samlingstråd)

Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Dokkan skrev:
Vilken Flipi menar du? från österåker? Står han i Skåne?
Japp, den Flipi (nämnde honom eftersom någon tidigare också skrivit om honom.
Nej han står i Dala, ligger i nordvästra småland (var där i somras med ett sto, men kan inte riktigt beskriva närmiljön:o ). Riktigt flott och mkt trevlig både mot folk och fä. Hade dessutom mkt trevliga ägare, som skötte om vårt sto och hennes lilla stoföl på bästa möjliga sätt!
Till vårt Freyfaxi sto som nog kan vara lite likt ditt valde vi Harekur från Östergård, e. Mökkur (www.Harekur.se, bedömningen på sidan är gammal. Han ligger på 7.90 rid och 8.12 totalt från i år). Kanon fin hingst, kraftfull och smidig, ger bra bogar och hals, har själv en jätte fin galopp. Men han står ju i och för sig utanför Linköping...
Vi hade tidigare en annan Mökkur avkomma här nere i Småland; Safír från Lönneberga. Också en jätte trevlig hingst. Men han lär stå stationerad hos Johanna och Vignir i framtiden...så det kan vara för långt bort.
Tänk bara på att välja en hingst som ger kan ge din häst lite mer resning, blir ju roligare att rida en välrest och balanserad häst.

Demon skrev:
Kan ni nämna några hingstar som ger bra resning?

Vi har ju redan nämnt Flipi, sen finns ju Tims silversvarta Askur. Hinner inte komma på några fler just nu, måste i väg och träna!

Okej, kanske ska kolla närmare på flipi då, har alltid gillat honom.

Har ett annat sto också e: solfari från kvarnbacka gård.
4 gångare med fin trav men är än så länge lite osäker i tölten ( är bara 5 år) Kommer att utvecklas fint. Har 4 fina gångarter. Hon är över medel i mankhöjd.
Funderar på att betäcka henne också nästa år, skulle då vilja ha en femgångare. Tror ni mjölnir fra dalbae skulle kunna passa henne?
Hon har bra exteriör.

Kan vi inte få se bilder på det två hästarna?

Mjölnir är väl mer en prestationshäst än förvärvare. Har inte direkt den bästa extriören och tölten är väl inte direkt något att hänga i julgranen (har dock tävlat i T2 på SM nivå, så takten finns ju frågan är väl hur mycket som är naturligt och vad som är tränat.). Finns jämnare 5-gångare att välja. Men visst har han sida fördelar och det bästa med honom är ju just passen! Ring och kunsultera med hans ägare (kan var osäkert om han är stationerad i Skåne 2006, har ju ny ryttare/delägare).

Askur från Håkansgården, Ari från Alvargården, Tóti från Gategården, Landi frá Sýdra-Skördugili, Sölvi från Alnö.

ja vill veta allt om Thorsteinn fra Thjotanda...hörde nåt skvaller/rykte/sanning om eksem.....någon som hört nåt...vet att han stod på öland i sommar då jag tänkte använda honom....pm:a mig om ni inte vill "skvallra" här....:angel:

Hej, jag skulle vilja ha den svarta hingsten Tháttur frá Árnarhóli till mitt sto, han har ännu inte hunnit bli känd nått vidare men han har ju en mkt fin stam, e Kórmakur frá Flugumýri ee Kveikur frá Midsitju (askur fr håkansgårdens far). hans mf är Kjarval frá Saudárkróki o hans mamma är också mkt fin. Han har ju 9 i tölt med :)
Han kan jag rekomendera, det fnns ju visserligen massor med fina hingstar men...
Tänk på att inte ta en hingst som har samma svaghet som ditt sto... :)

*knapplån*

Vet inte om jag skriver rätt!

jag vill bara ha lite info om en viss Thytur fra Kuskerpi
Så om någon godhjärtad kunde antingen PM:a mig lite info, eller en hemsida eller skriva här.
Tacksam för allt!

Sv: val av hingst

Balderum skrev:
Jag har ju haft Atlas i närheten i många år, och jag tycker att Atlas-avkommor skall betäckas med 4-g hingst men bra trav och tölt. Du behöver någon hingst med bra resning med tanke på den rejäla halsen, ang Tindra.

Ahh, jag har tävlat mot Atlas! :) Han fick bra poäng men inga vidare lyft lr så men domarna verkade gilla honom ;)

Sv: Ny fråga!

Juvelflickan skrev:
Har hört att bäst resultat ges om man betäcker fyrgångare med femgångare eller tvärtom.
Stämmer detta?

Tacksam för svar!

Jo så är nog bra, men ej fyrgångare o fyrgångare , då kan det bli tregångare. Våran gamla häst Embla är tregångare dels pga skada men hon är efter elitfákur o hennes mamma fyrgångare. Så det blev snett.

Min kompis har en valack efter Dugur frá Minni-borg, hennes häst mamma är också stark femgångare så det blevb för mycket pass...

Ta aldrig en hingst som har ditt sto:s svaghet!!

Sv: Ny fråga!

pemblan skrev:
Jo så är nog bra, men ej fyrgångare o fyrgångare , då kan det bli tregångare. Våran gamla häst Embla är tregångare dels pga skada men hon är efter elitfákur o hennes mamma fyrgångare. Så det blev snett.
Inte nödvändigtvis. Om töltanlaget är starkt (helst hos båda parter eller i vart fall hos den ena) så behöver det absolut inte bli en 3 gångare eller svårt töltad 4 gångare. Jag har själv ett sto som är efter 2st 4-gångare och hon är 5 gångare med starkt laterralt anlag och mycket tölt och en fin pass som kommer allt mer och mer. I Tyskland har man ju systematiskt avlat 4 gångshästar genom att korsa 4 gångare med 4 gångare. Även VM-Hvinur har 4 gångs föräldrar.
Men som sagt man har ju det avelsmaterialet som man har. Det gäller dock att veta vad man vill förstärka och inte bara se på svagheterna. Vad är det för häst man vill få fram, vem skall rida den, användningsområde osv. Finner man inte att det stoet man har kan ge den avkomman man önskar (av olika anledningar) ja då bör man nog överväga att inte sätta hästen i avel eller finna en bättre lämpad häst för ändamålet.

Sen beror ju även en viss del av utfallet på hur man väljer att träna hästen. Även en häst som från början hade alla möjliga förutsättningar rent genetiskt kan bli svårt riden (ex. stel/svår töltad) eller rent av ett vrak med fel yttre faktorer (träning, mat, omvårdnad, skoning, skador osv.). Det är precis som med oss människor, vi har alla olika förutsättningar rent genetiskt men formas också av vår omgivning under uppväxten och under det fortsatta livet.

Sammets_rosa skrev:
Mjölnir är väl mer en prestationshäst än förvärvare. Har inte direkt den bästa extriören och tölten är väl inte direkt något att hänga i julgranen (har dock tävlat i T2 på SM nivå, så takten finns ju frågan är väl hur mycket som är naturligt och vad som är tränat.). Finns jämnare 5-gångare att välja. Men visst har han sida fördelar och det bästa med honom är ju just passen! Ring och kunsultera med hans ägare (kan var osäkert om han är stationerad i Skåne 2006, har ju ny ryttare/delägare).

Okej, vilka andra hade du hellre valt då?

Dokkan skrev:
Okej, vilka andra hade du hellre valt då?
Ett urval av några fina 5 gångshingstar:
Flipi från Österåker, Safír från Lönneberga, Askur från Håkansgården, Hraunar från Efra-Raudalaek, Harekur från Österåker, Frami från Häringe, Feykir från Knutshyttan, Jorik från Lönneberga, Ísar frá Keldudal, Mökkur osv.

Läs i tråden, du har ju fått flera olika bra tips! Vet inte riktigt vad det är för slags häst du vill avla fram, vet inte mer än att ditt sto är e. Freyfaxi, har lätt för tölt och trav. Sämre galopp och skritt, lite lågställd med sämre hals/bogparti (om jag nu fattat det hela rätt)?!
Men Flip och Silver-Askur + de hästarna som Elin kan kanske ge en mer välrest avkomma. Om du bor i skåne så har du ju inte så långt till de flesta gårdar som har hingstation i regionen. Åk runt och titta! Passa på att gå på avelsvisningarna i vår, tävlingar osv. T.ex. så har Johanna och Vignir öppet hus nästa helg den 11:e,deras stall ligger visserligen i Mariefreds trakten. Men där får du möjlighet att se "deras" fina hingstar. Skulasons har också haft öppet hus i början på våren, vet ej hur det blir till våren. Det gäller att ta tillfället i akt, då kan man ju skapa sig en egen uppfattning kring hingsten. Du känner ju ditt sto bäst, vi kan ju bara ge råd på vägen!

Senast ändrad av en moderator:

Sammets_rosa skrev:
Ett urval av några fina 5 gångshingstar:
Flipi från Österåker, Safír från Lönneberga, Askur från Håkansgården, Hraunar från Efra-Raudalaek, Harekur från Österåker, Frami från Häringe, Feykir från Knutshyttan, Jorik från Lönneberga, Ísar frá Keldudal, Mökkur osv.

Läs i tråden, du har ju fått flera olika bra tips! Vet inte riktigt vad det är för slags häst du vill avla fram, vet inte mer än att ditt sto är e. Freyfaxi, har lätt för tölt och trav. Sämre galopp och skritt, lite lågställd med sämre hals/bogparti (om jag nu fattat det hela rätt)?!
Men Flip och Silver-Askur + de hästarna som Elin kan kanske ge en mer välrest avkomma. Om du bor i skåne så har du ju inte så långt till de flesta gårdar som har hingstation i regionen. Åk runt och titta! Passa på att gå på avelsvisningarna i vår, tävlingar osv. T.ex. så har Johanna och Vignir öppet hus nästa helg den 11:e,deras stall ligger visserligen i Mariefreds trakten. Men där får du möjlighet att se "deras" fina hingstar. Skulasons har också haft öppet hus i början på våren, vet ej hur det blir till våren. Det gäller att ta tillfället i akt, då kan man ju skapa sig en egen uppfattning kring hingsten. Du känner ju ditt sto bäst, vi kan ju bara ge råd på vägen!

Ja, den beskrivningen stämmer in bra på henne=), Jag ska gå på lite hingstbedömningar tänkte jag, var på sm i somras och tyckte jorik från lönneberga var läcker iaf. Men men tack för alla svar.

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 945
Senast: Nafayette
·
S
Avel Har ett fuxsto e. Värends Pedro ee. Wotton Bracken u. Chatty ue. Pirak Har hört att stammen är ganska "grov" och...
Svar
2
· Visningar
803
Senast: SantanaVII
·
L
Islandshäst Snart är det dags för det där svåra valet, kanske kan vi här på buke inspirera varandra lite med hingst tips! Berätta om era ston och...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: Pempia
·
C
Avel Hej! Jag har ett KWPN sto e: Triton ue: Fomateur ee: Uppercut** Hon är i år betäckt med Lancier. Kommer antagligen bli att jag betäcker...
Svar
9
· Visningar
1 778
Senast: Snusmumriken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama