Sv: Gestur från Stallgården
Grana skrev:
.
Sen tycker jag många glömmer stona. När man läser så står det ofta att den och den hingsten lämnar si och så. men allt kommer väl inte från hingsten. Stona är ju också iblandade. Sen kan jag förstå att en hingst ger ju mer avkommor än ston, och man kan se i det stora hela vad de ger. Men jag tycker ändå man verkar glömma bort stona.
Ja, jag är oxå nybörjare på det här. Väntar nu tredje fölet till sommaren, hoppas i alla fall, är alltid orolig till allt gått som det ska o så vidare.
Mitt första sto var skygg, troligen importskadad o jag var den tredje ägaren på ganska kort tid då hon var svår att nå. Det gick bra "tämja" henne till då någon avundsjuk person skrämde henne. All hantering, hämta i hagen osv saboterades. Hittade en islandshästgård i närheten o flyttade så fort det gick. Fölet blev skyggt, likt mamman, svårfångad men blev stabil o trygg efter några bra år i hingstflock.
Mitt nuvarande sto är ganska osäker o okoncentrerad, lite tittig. Hennes son har fått en hel del från hingsten, stabilt lynne o stark trygghet, men har även en del okoncentration och är tittig likt mor sin. Har lätt för gångarterna som mor sin. Tittigheten har jag lärt mej jobba bort med bra ledarskap och lite Robert Monty-träning.
Mycket av stoets okoncentration sägs komma delvis från pappan (Háleggur, Oskarslund) och delvis från mödernet, osäkerheten var lika på min hästs mor sade en tränare. (Fákur, elithingsten).
Det här är ganska intressant, hur mycket hingstens lynne slår igenom.
Jag är nöjd med första betäckningen när jag ser min stabile valack och det ska bli spännande se hur nästa föl kommer att bli!