Val av hingst (samlingstråd)

Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Är det någon som har avkommor efter Spuni frá Midsitju, han verkar ge väldigt bra avkommor.

Ah, kanske får vi se dom något i framtiden.

Någon som vet något om Stari från Bredhall????
Tacksam för svar!

Jag skrev om honom förut här ;)

Stor, vacker, bra framdel, med tävlingsmeriterade 1:a klassföräldrar och mkt rumslig gång. Visad med bra poäng som fyrgångare, har kanske pass men inte så dominerande.

Att han inte synts/använts mer beror inte på att han är ointressant utan på att ägarna inte haft tid.

Jag har en avkomma efter honom du kan titta på ca 10 mil från Gbg om du vill :) Mamman är renavlat fyrgångssto och fölet bara töltar :d

Jaha sorry:o
Jo jag har för mig att jag sett honom på någon tävling! Riktigt snygg:d
Vet du om han kommer bedömas igen?
Har du ägarnas mejl-adress?
Tacksam för svar!

Föl efter Gestur från Stallgården?

Jag måste tyvärr instämma med dem som sett Gestur-avkommor. De är inte så vackra som pappa och rör sig ointressant i alla fall som unghästar.

Gestur från Stallgården

Det var det jag hade för mig, var inte säker. Nu är jag.
Kanske finns det några bilder?

Sv: Gestur från Stallgården

Lånar..

Ang vaengur.
Jag har ju som sagt bokat honom till våren till mitt sto. Och jag är inte det minsta bekymrad om hans lynne. Jag har träffat honom och han är en cool och trevlig häst.
Jag märkte när jag var där (mitt sto var med) att hon började visa brunst, men han skötte sig ändå där han gick med sina ston i hagen.
Nu är ju jag nybörjade på detta, och jag tänker säkert inte precis som ni kunniga.
Men jag har fått reda på en flera saker om Vaengur, som gör att jag inte är orolig för använda honom. Spelar ingen roll vad folk säger om lynne mm, man måste ju förstå att djur är också individer och sköts man på fel sätt så kan det sätta sina spår, något annat vore "omänskligt", de är ju inga maskiner.
Så visst kollar jag på poängbedömningar mm (eller vad det nu heter allt). Men att träffa hästen ifråga sa iallafall mycket, att jag inte valt fel hingst.
Sen tycker jag många glömmer stona. När man läser så står det ofta att den och den hingsten lämnar si och så. men allt kommer väl inte från hingsten. Stona är ju också iblandade. Sen kan jag förstå att en hingst ger ju mer avkommor än ston, och man kan se i det stora hela vad de ger. Men jag tycker ändå man verkar glömma bort stona.

Tycker också att han verkar vara intressant, sen har ju hans mamma ett sånt häftigt namn och det var verkligen kul att läsa om avkommornas "släktträff" i islandshästen. Tänk att få vara med om något sådant (både som uppfödare och hästägare)!

Sv: Gestur från Stallgården

Grana skrev:
.
Sen tycker jag många glömmer stona. När man läser så står det ofta att den och den hingsten lämnar si och så. men allt kommer väl inte från hingsten. Stona är ju också iblandade. Sen kan jag förstå att en hingst ger ju mer avkommor än ston, och man kan se i det stora hela vad de ger. Men jag tycker ändå man verkar glömma bort stona.

Ja, jag är oxå nybörjare på det här. Väntar nu tredje fölet till sommaren, hoppas i alla fall, är alltid orolig till allt gått som det ska o så vidare.

Mitt första sto var skygg, troligen importskadad o jag var den tredje ägaren på ganska kort tid då hon var svår att nå. Det gick bra "tämja" henne till då någon avundsjuk person skrämde henne. All hantering, hämta i hagen osv saboterades. Hittade en islandshästgård i närheten o flyttade så fort det gick. Fölet blev skyggt, likt mamman, svårfångad men blev stabil o trygg efter några bra år i hingstflock.

Mitt nuvarande sto är ganska osäker o okoncentrerad, lite tittig. Hennes son har fått en hel del från hingsten, stabilt lynne o stark trygghet, men har även en del okoncentration och är tittig likt mor sin. Har lätt för gångarterna som mor sin. Tittigheten har jag lärt mej jobba bort med bra ledarskap och lite Robert Monty-träning.

Mycket av stoets okoncentration sägs komma delvis från pappan (Háleggur, Oskarslund) och delvis från mödernet, osäkerheten var lika på min hästs mor sade en tränare. (Fákur, elithingsten).

Det här är ganska intressant, hur mycket hingstens lynne slår igenom.

Jag är nöjd med första betäckningen när jag ser min stabile valack och det ska bli spännande se hur nästa föl kommer att bli!

Sv: val av hingst

rock_89 skrev:
Svadilfari från Knutshyttan
http://www.stallakur.nu/horses/
Svadilfari2004_maxres.jpg

Denna tycker jag.. Ska betäcka Dagdis med honom om ca 1½ år :)

ooh va fiin:love:

Ja , jag har sett honom live och han är verkligen jätte fin. Men jag tror att det är mycket färgen som gör det också. Men men ser verkligen på den där bilden vilken fin extriör han hade, tycker jag iaf :) Jag tycker att han är väldigt fint byggd.

Vilken pratar du om?
Svadilfari?
Vart/När såg du honom?

Hästen är jättefin :love: men jag tycker det är tråkigt med så hårt photoshoppade bilder. Då törs man inte lita på hästens konturer.

Svadilfaris päls ser speciell ut, inte bara till färgen..

Silverkedjan skrev:
Hästen är jättefin :love: men jag tycker det är tråkigt med så hårt photoshoppade bilder. Då törs man inte lita på hästens konturer.

Nej men man kan ju lita på en bedömning. De har ju tittat på konturerna.

Jag photoshoppar också bilder i bland. Specellt om det står något fult bakom som man inte vill ha med på bilden. Dessutom är det oerhört svårt att göra det snyggt så det inte syns att man har varit inne och petat på själva hästen. Den som har gjort det här har inte gjord det snyggt och då har de säkert heller inte kunnat göra om hästen.

/Åsa

Svadilfari är otroligt vacker att titta på, han verkar också ha ett rätt så bra lynne.
nere på MH har dom ett "dike" som man kan gå ner med hästen i, stog där med "min" valack på SM å då kom hon lilltjejen ner med honom och han bara stog där.
Var måttligt intresserad av andra hästar.
Gyllir däremot drog ner mig där det var som djupast ;)

Har sett svaidlfari live 2ggr, han är som sagt vacker att titta på men han har inga gångarter som man lägger märke till enligt mig iaf..

Bangsi skrev:
Nej men man kan ju lita på en bedömning. De har ju tittat på konturerna.

Jag litar aldrig på en bedömning, man dömer inte allt JAG vill se. Dessutom är ju protokollen med bara siffror omöjliga att begripa. Jag menar, flera olika typer av hals kan ju få tex 8. Får den det för att den är väl rest och välvd men inte tillräckligt lång och smal för högre poäng? (I så fall är det bra enl mitt avelsmål) Men den kan lika gärna få det för att den är smal, lång och tunn men har lite "hjortstuk" och viker sig åt fel håll. (då gillar jag det inte)

Precis som att flera olika typer av tölt kan få 8.

Med en bättre varudeklaration skulle man ha mer nytta av bedömningarna.

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 945
Senast: Nafayette
·
S
Avel Har ett fuxsto e. Värends Pedro ee. Wotton Bracken u. Chatty ue. Pirak Har hört att stammen är ganska "grov" och...
Svar
2
· Visningar
803
Senast: SantanaVII
·
L
Islandshäst Snart är det dags för det där svåra valet, kanske kan vi här på buke inspirera varandra lite med hingst tips! Berätta om era ston och...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: Pempia
·
C
Avel Hej! Jag har ett KWPN sto e: Triton ue: Fomateur ee: Uppercut** Hon är i år betäckt med Lancier. Kommer antagligen bli att jag betäcker...
Svar
9
· Visningar
1 778
Senast: Snusmumriken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama