Val av hingst (samlingstråd)

Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag vet. :angel: Har dessutom haft förmånen att få träffa farfar, han är precis likadan. :love:

Boj skrev:
Nu vet ju inte jag det, men efter att ha sett hingstar som fått 7,5 för lynne som dessutom betett sig som monster så kan jag bara föreställa mig.

Ja, jag kan ju hålla med här. 7 och i allra högsta grad 6.5 för lynne är ovanligt.

/F

Det kan jag förstå att man inte skulle välja en sådan hingst. Men vad jag menar är att en häst kan ha mycket gott lynne från början sedan kan vi människor pressa och pressa till något försvinner hos hästen det är faktiskt ganska vanligt.Det är ju en individ.

Med all respekt, så tittade jag på 5-årsbedömningen och den tycker jag är väldigt talande för de flesta hingstar. Här har man som oftast inte hunnit träna hästen så till den milda grad, att något har hunnit bli totalhavererat eller dittränat. Man ser ofta en individ utifrån vad det är från början, och nu kommer vi in på det här med lätthet. Vissa individer har lätt för allt, andra har lätt för en del och kräver mer träning för annat. Men skräp samma, detta är i varje fall ett av mina sätt att välja hingst. Jag är lite svag för skäck, därför tittar jag alltid på sådana hästar.

Mitt förra val gjordes utifrån detta sätt, dels genom att jag såg hästen på olika ställen och vad den då kunde prestera. Jag träffade hingsten före även privat, dessutom rådgjorde jag med en person som jag litade på. Som hade haft mycket kontakt med bägge hästarna, och vi kom fram till att en fölis skulle kunna bli riktigt spännande med dessa två. Så nu är det bara att vänta och se, så här långt verkar det mycket lovande.

Vet inte om jag skall rikta frågan till Hatid eller Boj. Boj verkar ju ha koll på bedömningarna.

Hade Vaengur 7 el. 6.5 redan på tidig bedömning?

Måste hålla med om att jag upplever det oroväckande. Tycker annars att lynne i form av "mätt skrikighet vid hantering" är svårbedömt och brukar inte heller ha påverkan på lynnespoängen (numer spirit) enligt min mening.

Men att ge 6.5 för lynne måste tyda på någon typ av uppenbara problem i ridning och/eller hantering. Särskilt om detta ges vid tidigt bedömning. Då dessa mest av allt mäter "råämnet" i hästen.

/F

Fifill skrev:
Vet inte om jag skall rikta frågan till Hatid eller Boj. Boj verkar ju ha koll på bedömningarna.

Måste hålla med om att jag upplever det oroväckande. Tycker annars att lynne i form av "mätt skrikighet vid hantering" är svårbedömt och brukar inte heller ha påverkan på lynnespoängen (numer spirit) enligt min mening.

Men att ge 6.5 för lynne måste tyda på någon typ av uppenbara problem i ridning och/eller hantering. Särskilt om detta ges vid tidigt bedömning. Då dessa mest av allt mäter "råämnet" i hästen.

/F
jag svarar på den tidiga bed med en och samma ryttare ett par gånger har jag för mig den låg på 7 på senaste när det gäller spirit så har den varit 8,0 8,5 Alla ser vi olika på saker. Men nu tycker jag bara att det är tjafs och letande efter negativa saker. Och det är ju synd. Men om ni också vill komma på en kopp kaffe och en ridtur så är ni också välkommna. Förresten han kommer ev ut lite till våren på banorna så ni kan väl se honom irl. Tack för mig och min jättetrevlige häst.

På de första två ja, först 6,5 sen 7. Numera ger man ju inte separat lynnespoäng, utan nu heter det spirit.

Tvivlar inte på att du har en trevlig häst, men du missade min poäng hur jag resonerar. Jag vill se hur de är från unga år, den bedömningen säger mest av allt även om de senare kan förbättre poängen överlag. Men detta görs genom träning, och här har man en riktlinje på hur svår eller lätt hästen ev kan tänkas bli.

Eftersom jag bara pratat med Bo innan så bestämde jag mig i går för att kontakta uppfödaren och ryttare till vaengur alltså gunnar och krissa. Vaengur är ingen utpräglad 5 gångare.
Den oppvisningen han fikk 6,5 för tölt och lynne do viste vi ikke han hadde rullad sig på en sten och hadde ondt, han hadde fått en hvad seger man kule (svullen) under sadelen og han skakade på hovedet och var imåt ryttaren. Du kan mest ofta se 7,5 till 8,5 och det samma med tölten. Cathrin Engström en svensk kvinna som bor her på island hjelpte os at få bort det med massase. På den oppvisningen som han fikk 7, svarade han ikke med engågn passen och var lite imåt. Det hadde värit bettra om ryttaren hadde ikke sökt så mycket med passen, fördi han ikke svarade, det hadde värit bettra at förbedra det i överbedömningen, men, men.
Jeg söker at hitta fler bilder.
Mvh. krissa

-------Original Messagea,

hatid skrev:
Förresten han kommer ev ut lite till våren på banorna så ni kan väl se honom irl..

hatid - det vore ju jättebra om han fick visa upp sig :)

Du vet att om man har en vacker häst med färg så är det bästa sättet att död på alla rykten om den att faktiskt visa upp den IRL så folk får se att den är samarbetsvillig och har gång FAST den har färg ;) Att tex låna ut till junior på tävling är något jag gillar, då vet man att hingstarna är OK.

Min hade ju färgen emot sig - innan han kom med i landslaget hävdade många att silverhästar KAN absolut inte tölta, det skulle liksom vara kopplat till silveranlaget :p

Och din HAR en start från Island som gett honom som individ ett varningsflaggsrykte som många känner till.

Det bästa man kan göra är att precis som här VENTILERA det och sedan visa att man inte har några skelett i garderoben :idea:

Hej Tim tack . Ja här har varit ett par ungdomryttare som verkligen velat ha honom. Men jag är så rädd om honom. Det är ju mig han skall bära runt på . :smirk: Men efter jul så åker han till en välkänd duktig ryttare som ridit honom på island. Så får vi se vad det blir. Du vet ju hur svårt det är att låna ut hästar.Och jag har absolut inga skelett i garderoben.Men visst möter man fördomar hela tiden.
:angel:

Ja men vilken häst skulle inte reagerat på om den har ont i ryggen tex.Och det säger dom ju inte på bedömningarna eller hur ..
Det är så fruktansvärt lätt att stämpla en häst. Jättesvårt att tvätta bort. Det är liksom lättare för folk att framföra det negativa i stället för det positiva det är synd.Men jag själv har aldrig tänkt på hans siffror för när jag skulle provrida honom för första gången tog vi honom från hagen där han gick med sina ston och betäckte.Vi sadlade honom lös på stallgången och red ut jag fick en töltupplevelse jag aldrig varit med om. Så det sa klick vill jag lova.
Mycket vilja men lydig så vill jag ha mina hästar ;)

Sv: val av hingst

SOLDÁN FRÁ HVÍTANESI finast!!!

sm05tolt.jpg
:D

Jag tycker lynnen är bekymmersamt att diskutera då alla har olika önskemål och upplevelser av vad en häst med bra lynne är.

Det jag däremot blir vaksam mot (och då är min ambition med avel att få fram hästar med goda "tävlingsegenskaper" och inte "bara" snälla lättöltade skogsturshästar.) är hästar som inte klarar av att pressas och få krav på sig.

Har hästen ont har jag full förståelse för någon typ av försvar från hästen (dock ingen förståelse för ryttare som väljer att rida - visa en häst med, vad jag förstår på Dig, uppenbar smärta.)

Var det kort tid mellan visningarna där lynnespoängen var låg?

/ F

Fifill skrev:
Jag tycker lynnen är bekymmersamt att diskutera då alla har olika önskemål och upplevelser av vad en häst med bra lynne är.

Det jag däremot blir vaksam mot (och då är min ambition med avel att få fram hästar med goda "tävlingsegenskaper" och inte "bara" snälla lättöltade skogsturshästar.) är hästar som inte klarar av att pressas och få krav på sig.

Har hästen ont har jag full förståelse för någon typ av försvar från hästen (dock ingen förståelse för ryttare som väljer att rida - visa en häst med, vad jag förstår på Dig, uppenbar smärta.)

Var det kort tid mellan visningarna där lynnespoängen var låg?

/ F
Han ger inte bara lätttöltade skogshästar om du kollar på islandshingstar.se så ser du hans avkommor där det är både och.
Sedan så är han en mycket bra tölthäst passen har han svårt för den måste du verkligen jobba för och det syns på hans bed. Men det kan ju ha varit så att inte ryttaren märkte det innan så det är svårt att bedöma.

Det har du rätt i!

Startar en ny tråd med denna fråga... ;)

Silverkedjan skrev:
hatid - det vore ju jättebra om han fick visa upp sig :)

Du vet att om man har en vacker häst med färg så är det bästa sättet att död på alla rykten om den att faktiskt visa upp den IRL så folk får se att den är samarbetsvillig och har gång FAST den har färg ;) Att tex låna ut till junior på tävling är något jag gillar, då vet man att hingstarna är OK.

Min hade ju färgen emot sig - innan han kom med i landslaget hävdade många att silverhästar KAN absolut inte tölta, det skulle liksom vara kopplat till silveranlaget :p

Och din HAR en start från Island som gett honom som individ ett varningsflaggsrykte som många känner till.

Det bästa man kan göra är att precis som här VENTILERA det och sedan visa att man inte har några skelett i garderoben :idea:
Vilken ryttare "red in" honom i landslaget?

Askur var Frida Dahléns "första" tävlingshäst :bow:

Och nu sluts cirklarna för hon rider in hans son (på min användarbild) :)

Silverkedjan skrev:
Askur var Frida Dahléns "första" tävlingshäst :bow:

Och nu sluts cirklarna för hon rider in hans son (på min användarbild) :)
Aha, det visste jag inte.
Vad heter sonen?

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 945
Senast: Nafayette
·
S
Avel Har ett fuxsto e. Värends Pedro ee. Wotton Bracken u. Chatty ue. Pirak Har hört att stammen är ganska "grov" och...
Svar
2
· Visningar
803
Senast: SantanaVII
·
L
Islandshäst Snart är det dags för det där svåra valet, kanske kan vi här på buke inspirera varandra lite med hingst tips! Berätta om era ston och...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: Pempia
·
C
Avel Hej! Jag har ett KWPN sto e: Triton ue: Fomateur ee: Uppercut** Hon är i år betäckt med Lancier. Kommer antagligen bli att jag betäcker...
Svar
9
· Visningar
1 778
Senast: Snusmumriken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama