Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Boj skrev:Nu vet ju inte jag det, men efter att ha sett hingstar som fått 7,5 för lynne som dessutom betett sig som monster så kan jag bara föreställa mig.
Det kan jag förstå att man inte skulle välja en sådan hingst. Men vad jag menar är att en häst kan ha mycket gott lynne från början sedan kan vi människor pressa och pressa till något försvinner hos hästen det är faktiskt ganska vanligt.Det är ju en individ.
jag svarar på den tidiga bed med en och samma ryttare ett par gånger har jag för mig den låg på 7 på senaste när det gäller spirit så har den varit 8,0 8,5 Alla ser vi olika på saker. Men nu tycker jag bara att det är tjafs och letande efter negativa saker. Och det är ju synd. Men om ni också vill komma på en kopp kaffe och en ridtur så är ni också välkommna. Förresten han kommer ev ut lite till våren på banorna så ni kan väl se honom irl. Tack för mig och min jättetrevlige häst.Fifill skrev:Vet inte om jag skall rikta frågan till Hatid eller Boj. Boj verkar ju ha koll på bedömningarna.
Hade Vaengur 7 el. 6.5 redan på tidig bedömning?
Måste hålla med om att jag upplever det oroväckande. Tycker annars att lynne i form av "mätt skrikighet vid hantering" är svårbedömt och brukar inte heller ha påverkan på lynnespoängen (numer spirit) enligt min mening.
Men att ge 6.5 för lynne måste tyda på någon typ av uppenbara problem i ridning och/eller hantering. Särskilt om detta ges vid tidigt bedömning. Då dessa mest av allt mäter "råämnet" i hästen.
/F
Hade Vaengur 7 el. 6.5 redan på tidig bedömning?
hatid skrev:Förresten han kommer ev ut lite till våren på banorna så ni kan väl se honom irl..
Han ger inte bara lätttöltade skogshästar om du kollar på islandshingstar.se så ser du hans avkommor där det är både och.Fifill skrev:Jag tycker lynnen är bekymmersamt att diskutera då alla har olika önskemål och upplevelser av vad en häst med bra lynne är.
Det jag däremot blir vaksam mot (och då är min ambition med avel att få fram hästar med goda "tävlingsegenskaper" och inte "bara" snälla lättöltade skogsturshästar.) är hästar som inte klarar av att pressas och få krav på sig.
Har hästen ont har jag full förståelse för någon typ av försvar från hästen (dock ingen förståelse för ryttare som väljer att rida - visa en häst med, vad jag förstår på Dig, uppenbar smärta.)
Var det kort tid mellan visningarna där lynnespoängen var låg?
/ F
Jag tycker lynnen är bekymmersamt att diskutera då alla har olika önskemål och upplevelser av vad en häst med bra lynne är.
Vilken ryttare "red in" honom i landslaget?Silverkedjan skrev:hatid - det vore ju jättebra om han fick visa upp sig
Du vet att om man har en vacker häst med färg så är det bästa sättet att död på alla rykten om den att faktiskt visa upp den IRL så folk får se att den är samarbetsvillig och har gång FAST den har färg Att tex låna ut till junior på tävling är något jag gillar, då vet man att hingstarna är OK.
Min hade ju färgen emot sig - innan han kom med i landslaget hävdade många att silverhästar KAN absolut inte tölta, det skulle liksom vara kopplat till silveranlaget
Och din HAR en start från Island som gett honom som individ ett varningsflaggsrykte som många känner till.
Det bästa man kan göra är att precis som här VENTILERA det och sedan visa att man inte har några skelett i garderoben
Aha, det visste jag inte.Silverkedjan skrev:Askur var Frida Dahléns "första" tävlingshäst
Och nu sluts cirklarna för hon rider in hans son (på min användarbild)