Val av hingst (dressyr)

C

CassaMy

Har skrivit en tråd för ett tag sedan men tänkte vara lite mer "noggrann" med denna (fakta om mitt sto) Som sagt jag behöver hjälp av er om ni har något tips på en bra gångartshingst (dressyr).

Mitt sto (Svenskt Halvblod) är född -03 och är 168cm i manke, fux, knappt några täcken. (hoppas bilden funkar).
P3135652
Kolla annars på www.cassi.zoomin.se (Galleri)
Hon har trevliga grundgångarter och kan utvecklas ännu mer än dom gjort, men har inte riktigt det lilla extra. Bakbens aktiviteten är helt ok men frambenen är lite sämre. Hon har en fin exteriör.
Lättlärd häst men som har ett humör som inte är så kul (blivit mkt trevliga nu!!) men inget som jag vill att hingsten ska ha så mycket utav.
Trevlig att rida kan bli lite låg i formen och lite tung i handen, så en hingst med bra bärighet (självklart tränar vi på att hon ska bli starkare endast riden drygt 2 år sent tagen) och hingsten får gärna vara lätt att rida, ej tung men bra rörelser.

Mitt sto har ett + för skritten då den är mkt bra!. Traven är ok, galoppen är bra.

Hennes stam är e: Dardel- Carat 542 mer info kolla här
158350-myrra-swb


Ett + om hingsten har mkt tecken ex Briar (ej måste) men hade blivit ett fint föl om den fått ärva några fler tecken.

Hingsten behöver ej vara en klocka på att hoppa men hade varit trevligt att hoppa lite på max 110-120cm men det är absoluta MAX höjden, men föredrar dressyr därav val av hingst och mitt sto har hyffsat mkt hopp/fältävlan i sin stam.
Något ni undrar över/ har tips, snälla skriv !!! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Val av hingst (dressyr)

Antar att detta är ditt sto!? http://www.blup.se/sv-SE/horses/158350-myrra-swb
I så fall verkar ju de avkommor hon redan fått se trevliga ut. Det finns en hel del hingstar som kan ge allt du önskar. Som exempel JJ RayBan och Lambourgini men även en hel del på import. Så du får kanske fundera på betäckningssätt och vad hingsten får kosta om man ska ge mer konkreta råd.
 
Sv: Val av hingst (dressyr)

Ja det är min häst! =)
Tack för de hingstar, sant att det finns många men max 15 000 tror jag det blir om jag räknat rätt. med allt :p
 
Sv: Val av hingst (dressyr)

Lägg till 10 000:- så har du en mer realistisk budget.

Bara hingstavgifter kan gå på över 10 000:- beroende på vilken hingst du väljer, sen stationsavgift och eventuell seminavgift vilka ligger på uppåt 2 000:- styck plus moms. Sen ska du betala för uppstallningen på stationen, kanske behöver stoet behandlas, och ovanpå det transporteras till och från stationen.
 
Sv: Val av hingst (dressyr)

Oj 15.000:- är väldigt optimistiskt. Då får du använda Warsteiner;).

Min unge kostade med allt (semin, veterinär, fosterförsäkring, id-koll och reg avg) ca. 9.000:-. Och då hade jag väldigt låg veterinärkostnad och har inte behövt betala något för hingsten. Finns inte många hingstar som ink moms kostar 6.000:-.
 
Sv: Val av hingst (dressyr)

Okej om man bortser från det "låga" priset jag sa så finns det någon hingst som kan passa? ;)
 
Sv: Val av hingst (dressyr)

Om dom kan ge mycket vitt vet jag inte men annars så uppfyller Damsey, Hampton och Herzendieb alla dina krav precis som många andra importhingstar. Dessa tre har ju fördelen med att ha en svensk representant som kan göra det lite enklare än de som man tar mer direkt själv.
 
Sv: Val av hingst (dressyr)

Nu när ni pratar om dressyr hingstar måste jag hoppa in med en liten fråga:),som jag hoppas någon kan svara på.!

Undrar lite över bugatti hilltorp och om ni har några som helst erfarenheter eller åsikter om honom och hans avkommer.?
Och han som hingst.?
 
Sv: Val av hingst (dressyr)

Om dom kan ge mycket vitt vet jag inte men annars så uppfyller Damsey, Hampton och Herzendieb alla dina krav precis som många andra importhingstar. Dessa tre har ju fördelen med att ha en svensk representant som kan göra det lite enklare än de som man tar mer direkt själv.

Ska ta och kolla in dessa hingstar! Tack :)
 
Sv: Val av hingst (dressyr)

har sett ett föl efter han väldigt snygg! trevligt och lättlärd lätt att hantera.
 
Sv: Val av hingst (dressyr)

Vilken hingst är pappa till den du har sett? :)
 
Sv: Val av hingst (dressyr)

damino , kan tillägga att mamman till fölet var riktigt ful, men som sagt fölet var jättefint:) hade jag haft pengar så hade jag köpt den utan att tveka :laugh:
 
Sv: Val av hingst (dressyr)

Aha :D underbart! Det ända som man hört lite om är hans temprament och han är lite tung riden, men annars är han väldigt väldigt läcker :D nu måste jag fundera haha!
 
Sv: Val av hingst (dressyr)

Har ett Damino föl i stallet, som endast har några vita strån i pannan. Det är ju inte lätt det där med färg och tecken. Säger annars som Masse att Lambourgini. Han har väl både hopp, gång och vita tecken. Kolla på EC-horses facebooksida. Hon har bara bläsar och vita ben på sina Lambo-avkommor. Han är ju rätt hyfsad i pris också, i alla fall detta år. Temptation är ju en annan ung hingst som själv har fyra vita ben. Har bara unga avkommor än, men de har placerat sig högt på fölvisningar och han själv ser riktigt trevlig ut under ryttare. Det kostar förstås betydligt mer än att ta en svensk stationerad hingst.
 

Liknande trådar

Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 529
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 528
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 333
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 994
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp