Val av hingst. Callahan VDL el. Optic VT

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Barcelona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 358
B

Barcelona

Jaha, då har man fastnat totalt. Vet inte vilken av dessa två jag ska välja till mitt sto. Kan ni hjälpa mej. Vilken skulle du ha valt till mitt sto? Eller har ni några andra förslag till mitt sto?

Mitt sto är idag 12 år, har inte haft föl tidigare.
Hon är efter Bonaparte-Patrice. Är 170 +
Utbildad LA dressyr, går stadigt 130 cm hoppning med kap för mer.
Är en bestämd dam som vet vad hon själv vill göra/inte göra. Hon LEVER för sin hoppning, då hon har svårare för dressyren. Blir lätt spänd, sänker ryggen och får "höga" knälyft. Goda gångarter med + för galoppen. Fin teknik fram, sämre bak, öppnar inte riktigt upp utan drar bakbenen in under sej.

Önskar en avkomma med bättre bakbensteknik, god ridbarhet och som blir över 165 cm.

Förhoppningsvis en bild här oxå.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19440000-19449999/640x480/19449930.jpg

Sv: Val av hingst. Callahan VDL el. Optic VT

Föresten, någon som sett dessa hingstar live? positivt? negativt?

Jag personligen är inte imponerad av det jag sett av Optic. Tycker faktisk inte att han hoppar så fantastiskt som dom flesta verkar tycka.
Callahan har jag inte kollat så mycket på men hade tagit han i valet mellan dom två.
Kolla på Tenerife VDL annars.

Tittar man på treårstestets resultat så visade din häst helt klart mer som gångartstalang(8-9-7) än hopptalang (6-5), så jag kan tycka att det hade varit synd att avla bort hennes gångarter, och hade hellre valt en hopphingst med lite gång i. Det finns ju en del som faktiskt lämnar multitalanger.
Sedan kunde jag rent personligt tycka att det var bättre att använd en hingst som visat att han duger som avelshingst på ett oprövat sto, eftersom du inte vet vad hon lämnar, samtidigt kan det bli precis lika bra med den unge hingsten, men man vet ju inget om dem som hingstar än. Svåra val. Alternativet kan vara att kolla på de yngre hingstarna som precis kommit med i blup för att se om det ger en fingervisning om hur hingsten är i avelsboxen, och samtidit får man en avkomma där pappan fortfarande klättrar i klasserna och förhoppningsvis är intressant för köpare.
U

Liknande trådar

B
Avel Ja, nu har jag börjat fundera att betäcka mitt sto 2008. Har en favorit hingst som jag tycker om men tycker ni att det verkar passa bra...
Svar
2
· Visningar
871
Senast: Cairo
·
S
Avel Har nu pga olika omständigheter beslutat mig för att låta betäcka mitt sto och behöver hjälp med val av hingst. Stoet är e: Maraton ue...
Svar
11
· Visningar
2 210
Senast: Ecs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V