Val av hingst 2009

Sv: Val av hingst 2009

Tycker ni att jag ska kontakta ett proffs som kan sånt här med avel och rådfråga dom?

Jag gillar ditt sto. Jag tror inte på att man ska allt för högbenta och kompakta hästar. Det är svårt att avla på ston som är allt för korta ston med långa ben, för det finns så gott om hingstar som är sådanna.
Jag skulle ha valt Quaterback eller Florencio I, eller rättare sagt tittat på dom. Så som jag förstod så att gångarterna något som du tycker är viktigt.

Och det står högställd? Inte högrest?

Bilder kan ju visa fel men en högställd häst har mycket 'luft under magen' så det stämmer ej heller riktigt med att hon som, du skrev behöver hingst med längre ben...

Hon är tjock, hon är ju dräktig.
Men hon fick bra bedöming för henne typ. För utom hennes korta ben :)

Å då undrar jag om en häst som bedöms som högställd samtidigt kan få bedömningen korta ben? :confused:

STÅR det högställd i bedömningen?

Va ni gnatar, domare kan också uttrycka sig fel ibland (alternativt assistenten som skrivit fel). So what? Vi ser att hon kanske inte e så högställd, men högrest - problemet ur världen :p.

Till TS:
Skulle rekommendera hingstar som, utöver de andra sagt, även har ett väl vinklat kors (eftersom hennes ser ut att vara ganska så rakt, åtminstonde på bilden). Om jag inte minns fel så har bla Quaterback ett väl vinklat kors, så honom lägger jag också en röst på! :d

Ja, hon har ganska rakt kors. Hon på minner mycket om Danza i typen. Don är väldigt lika, förutom att han är betydligt mer musklad. "Loppan" Har ju inte blivit rider på 4 år.

Jag har funderingar på han.
Funderar på dessa hingstar:

* Kaiser Karl (den yngre)
*Quaterback
* Florencio I
* Sandro Hit

Fantastiska hingstar du är inne på! Tittar själv på Royal Dance eftersom jag också "behöver" längre ben. Eller smalare kropp, hihi. Han ska tydligen vara bra på svenska ston.
Annars är väl Floresco strået vassare än Florencio?
Mitt sto liknar ditt i typen, ser hittills inga fel på hennes DP-föl?

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej! Ny i forumet och vill bara kolla lite om tips... Har nämligen ett roderik-sto som är försiktig på hinder (positivt försiktig)...
Svar
0
· Visningar
912
Senast: Nikkobus
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 393
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka