val av foder`?

Jossantt

Trådstartare
en fråga som kanske räknas som foderstatsräkning, men jag chansar =)

kommer om nogn vecka att få hem et varmblod, 7 år gammalt, som ska ridas in, han går nu på 3 liter havre och 1 liter korn per dag, men jag känner att havre inte är nått för oss, lite för pigg häst =)
menning nu är att vi ska sätta "ridmuskler".
så, jag är helt ny på det här med foder, och skulle vilja veta "för och nackdelar" med=

Korn:
Kornkross:
Musli:
pellets:

tack på förhand!

Sv: val av foder`?

Analysera ditt grovfoder först, därefter är det enklare att tillsätta lämpligt kraftfoder...dvs om det nu behövs kraftfoder. Du kan ju ha superhö med.

Precis som ovanstående skriver så ska du börja med att analysera det grovfoder som hästen ska få. Då ser man vilket kraftfoder som passar bäst och hur mycket som eventuellt behövs. Annars kan man varken säga bu eller bä om olika slags fodersorter! Du ska välja det som passar just ditt hö/silage och just din hästs behov.

Är grovfodret av bra värden behöver du kanske bara ge mineraler utöver grovfodret.

om du har analyserat grovfoder så vet du ju vad som behövs.
annars är mitt råd lusern (oxå grovfoder fast med bra värden)
själv har jag ingen analys, utan jag har bytt ut 2kg hö till 2kg lusern och "låtsas" att jag har ett hö med medelvärden och räknat ut en foderstat utefter det.

(hoppas du förstod hur jag mena)

men till frågorna..

hel korn = nackdel, måste stöpas för att hästen ska tillgodogöra sig det eftersom skalet är så hårt
fördel= hel korn är lång hållbarhet

krossad korn Nackdel= kort hållbarhet, dammar lätt och behöver oftast blötas lite
fördel= behöver ej stöpas

musli finns det så många sorter av, så detär en smaksak

pellets = samma som ovan

hel korn = nackdel, måste stöpas för att hästen ska tillgodogöra sig det eftersom skalet är så hårt

Vill bara förtydliga lite här... Detta skrev HH när jag frågade vad som händer om man ger helt korn ostöpt:

"Det är både fel och farligt. Åtminstone om man ger mer än smakportioner. Kornets stärkelse tas inte upp bra i tunntarmen om det är obehandlat. I stället rinner den ner i grovtarmen och kan förändra miljön så att sjukdomsframkallande bakterier trivs. Därför är det riskabelt.

Däremot tar bakterierna i grovtarmen hand om och utvinner energin ur kornet precis som annat som den äter. Hästen får t o m i sig mer fettsyror av 1 kg korn än 1 kg havre.
det stämmer inte att näringen inte tillgodogörs HH "

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 244
Senast: Zamira
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 828
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 057
Senast: Kodiak
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 999
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Ridskoleryttare