Val Av Dressyrsadel!

Luchador

Trådstartare
Jag har en häst som är MKT knepig att hitta sadel till. Hon är något överbyggd, med ganska breda bogar, nästan ingen manke och lite mer normalaktig rygg. Detta resulterar i att Nästan alla sadlar kasar back till ljumsken om jag inte använder förbygel, vilket inte är tillåtet i dressyr ju.

Har provat många sadlar på henne, men bara en har funkat utan förbygel, County Competitor. Tyvärr lite dyr för min kassa och svår att få tag på begagnad.

Har ni förslag på liknande sadlar? Berätta gärna för o nackdelar!

Sv: Val Av Dressyrsadel!

Om county passar så kan du testa prestige och jaguar. prestige kan du hitta till hyfsad pris begagnat.

Om county passar så kan du testa prestige och jaguar. prestige kan du hitta till hyfsad pris begagnat.

okej det låter bra. Något tips på trevlig modell eller?
Är inte så insatt i dressyrsadlar. Vill ha en sadel som är bra för sitsen och ger bra stöd, inte för djup o gärna mjukt säte. Typ County :D

Bilder på hästen?

Ja jag ahr massor. MEN vet inte hur man laddar upp bild. provar o ser vad som händer!

Tror det ska funka!

5e45cb04b74ba7380e889aa119e9deaa.jpg

Kanske inte världens bästa bild, men den ser ganska rak ut i ryggen enligt mina ögonen. Gissar mer på Morris and Nolan, Kieffer och liknande skulle passa bättre än County och Prestige. Vilka sadlar och modeller har du provat?

Kanske inte världens bästa bild, men den ser ganska rak ut i ryggen enligt mina ögonen. Gissar mer på Morris and Nolan, Kieffer och liknande skulle passa bättre än County och Prestige. Vilka sadlar och modeller har du provat?

Har provat stübben som över lag bara ligger så ***** fel.
har provat wintec som kasar mer än nått annat.
globus är inte heller bra.

har en pessoa som ligger någorlunda nu.

hon är ju inte rak i ryggen. Hon är lätt överbyggd med breda bogar, vilket ställer till problem.!

tror denna bilden gör henne mer rättvisa.!
e521d05497f9a142b182879d15130224.JPG

Tycker countyn borde varit för svängd för den hästen.. Pröva Prestige (gjorda före 2005)

Tycker countyn borde varit för svängd för den hästen.. Pröva Prestige (gjorda före 2005)

ja jag vet inte riktigt. det är den sadel jag hittat som passat absolut bäst. Ska kolla i stallet om någon där har en prestige jag kan prova, tror du det spelar roll om det är en dressyr eller hopp jag provar för att se passformen?!

County kan inte passa henne, om hon inte blir ordentligt svängd vid arbete (som hon inte borde bli). Anlita en bra utprovare som hjälper dig.. Iofs svårt att hitta i Skåne...

County kan inte passa henne, om hon inte blir ordentligt svängd vid arbete (som hon inte borde bli). Anlita en bra utprovare som hjälper dig.. Iofs svårt att hitta i Skåne...

Det är det ÄNDA som inte kasat bak eller klämt på bogarna. Vad föreslår du att jag ska prova då?
Har fått tips om en bra sadelutprovare här i närheten.

Har provat stübben som över lag bara ligger så ***** fel.
har provat wintec som kasar mer än nått annat.
globus är inte heller bra.

har en pessoa som ligger någorlunda nu.

hon är ju inte rak i ryggen. Hon är lätt överbyggd med breda bogar, vilket ställer till problem.!

Min häst är också lite överbyggd och har breda bogar. Hon har dock mindre manke än din häst. Jag tycker också (som någon annan skrev) att hästen ser ut att ha ganska rak rygg.
På min häst passar Kentaur Medea och Penelopa väldigt bra. Kanske kan vara värt att prova?

Min häst är också lite överbyggd och har breda bogar. Hon har dock mindre manke än din häst. Jag tycker också (som någon annan skrev) att hästen ser ut att ha ganska rak rygg.
På min häst passar Kentaur Medea och Penelopa väldigt bra. Kanske kan vara värt att prova?

Jo jag ska ju plocka ut en sadelprovare, men dom frågar ju ungefär vad man tror kan passa, så ska även nämna Kentaur då.

Har du nån bild på hur Countyn ligger på henne då?
Hur många sadlar har du egentligen provat på henne?

Vad var fel på Glpbus? Hur ligger din Pessoa?

Det är det ÄNDA som inte kasat bak eller klämt på bogarna. Vad föreslår du att jag ska prova då?
Har fått tips om en bra sadelutprovare här i närheten.

Om sadlen är för svängd (väldigt mkt) märker du framförallt på att den vippar som en gungbräda om du trycker med fingrarna på framvalv och bakvalv. Den ligger då inte an längs ryggen som den ska. Även om det inte är så mkt att den vippar så kan det vara att den inte ligger an tillräckligt i bakre delen osv.

Om den glider/klämmer på bogarna så är det ffa bomvidden som inte stämmer.

Med andra ord så kan sadeln ha varit för svängd även om den inte gled eller klämde.

Om sadlen är för svängd (väldigt mkt) märker du framförallt på att den vippar som en gungbräda om du trycker med fingrarna på framvalv och bakvalv. Den ligger då inte an längs ryggen som den ska. Även om det inte är så mkt att den vippar så kan det vara att den inte ligger an tillräckligt i bakre delen osv.

Om den glider/klämmer på bogarna så är det ffa bomvidden som inte stämmer.

Med andra ord så kan sadeln ha varit för svängd även om den inte gled eller klämde.

Jo det var oxå min första tanke. Men när sadlarna gör så oavsett bomvidd så blev jag väldigt tveksam.

Countyn jag provade på henne låg an längs med hela ryggen och "tippade" inte. Detta är hemskt svårt.

Har du nån bild på hur Countyn ligger på henne då?
Hur många sadlar har du egentligen provat på henne?

Vad var fel på Glpbus? Hur ligger din Pessoa?

Globusen var visserligen en hoppsadel. Men var så rak att den bara låg an mot skulderblad och bakre delen av ryggen, ingen kontakt alls på mitten. Vilket kändes helt fel ju.

Min pessoa ligger faktiskt relativt bra. Den klämmer inte och ligger an mot hela ryggen. men kasar tyvärr lite lite granne, detta stör ju inte så mkt då jag kan ha förbygel på hoppsadeln. Detta funkar ju inte på dressyr och tyvärr görs ju inte pessoan i dressyr heller. för det var min första tanke. Det är den sadel som hittills legat bäst.

Iomed att jag inte letat febrilt efter sadel, utan testat lite efterhand som man träffar på olika hästmänniskor, så har det nog blivit ca 15-20 st av diverse märken o modeller. Minns dock bara de som låg helt katastrof o countyn som låg bra... Tyvärr hade jag ingen bild på henne i sadeln förutom riden på lite avstånd. Så man såg inte så mkt av det.

Någon sa innan att den inte borde passa om hon inte blir väldigt svängd i ryggen när hon rids. Hon ändrar ganska mkt form då men kanske inte åt det svängda hållet. Svårt att förklara. *pust*...

Men hon blir inte så pass svängd under arbete att den sadeln borde passa, då sänker hon den rejält. Kanske det är så att du inte har haft tillräcklig vidd på de andra sadlarna. Vilken vidd provade du på Contyn?

Om den glider är den för smal eller för takformad.

Med tanke på att hästen borde bli rakare under arbete tycker jag du ska prova en Globus i RÄTT bomvidd. Låter inte som att det var rätt bomvidd du provade... Prova även Frank Baines.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 599
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 165
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 908

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka