Val av bett / ihåligt bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare nallip_90
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 469
N

nallip_90

Jag ska ha ett nytt bett till min nya häst, hans nuvarande är för litet.
Det är ett vanligt tränsbett, är det att föredra till en häst som rids av små (oerfarna) ryttare? För det är väl relativt milt?

Och undrar vidare om ihåliga bett, vad har de för funktion?
Hur är de gentemot ett vanligt tjockt bett?

kanske dumma/självklara frågor men frågar man inget får man inget veta... ;)

Sv: Val av bett / ihåligt bett?

Om det är små och oerfarna som ska rida hästen hade jag nog satt på ett bettlöst alternativ för att skona hästens mun...

Ett ihåligt bett är lättare en ett helgjutet. Det bästa bettet är det hästen föredrar.

okej, kanske inte så oerfarna ryttare, men ändå nybörjare...
Och jag tror inte att ett bettlöst skulle vara den bästa lösningen för just min häst... fast jag tror ändå på de bettlösa, om det nu är vad hästen behöver ha.

Klart att det bästa bettet är det som hästen själv föredrar, men för att jag ska kunna veta vad det finns för alternativ så tänkte jag kolla runt lite. Tycker inte det skadar.

Om jag inte minns helt fel så ligger helgjutna bättre och mer stilla i munnen på hästen än ett ihåligt, ganska naturligt iofs mtp tyngden. Ihåliga är det länge sen jag sett, och minns dom mest som dom billigaste man hittade för 20 år sen.. Så kan ha hänt mycket sedan dess..
Utifrån vad du säger ville jag kikat på vanligt träns (2-3 delat allt eftersom vad hästen gillar) i rätt storlek, ev ett novabett om den är mycket känslig i munnen. Sistnämnda kräver rätt storlek och bra koll på tänderna för att inte gå sönder fort. Samt instruktion av den oerfarna ryttarens inverkan på hesten vid ridning - sits/hand :)

ang. oerfarna ryttare skulle väl ett bettlöst vara bra, om hästen fungerar och lyssnar på det :) (helst inte hackamore eftersom det har hävstångseffekt) .. Eller kanske ett rakt nova bett? :)

värt att notera angående novabetten är att de är ganska tjocka så en häst med lite utrymme i munnen kan bli tjaffsiga i munnen av bettet.

Eftersom det är en shettis jag har, så är det svårt att hitta bettlösa i rätt storlek, har kollat runt lite på internet. Blev nämligen intresserad av vad det innebär och om det faktiskt skulle vara en lösning för den här hästen ändå?

Hittade ett som är inom min prisklass (i nuläget) och som är lite charmigt med färg. Vad har ni får åsikter om den? Är det något ni skulle satsa på? (varför inte?)

Eller ska man helt enkelt fortsätta med ett vanligt tränsbett?
Jag hörde häromdagen att ett ihåligt bett var obehagligare att leka med, fråga mig inte riktigt varför för det vet jag inte riktigt...

Annars tackar jag för era förklaringar, det har väckt tankar...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 821
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Letar efter ett milt, trevligt bett för en häst som kan bli stark men samtidigt är väldigt känslig i munnen. Rider idag på ett sånt här...
Svar
13
· Visningar
2 703
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 863
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka