väktare eller annan som har fått använda sin egen bil i tjänst

Csillag

Trådstartare
Visst har man rätt till milersättning när man använder sin bil i tjänsten? Har man rätt till ersättning även om man bara sitter i bilen utan att köra?
 
Sv: väktare eller annan som har fått använda sin egen bil i tjänst

Ja, milersättning får man enligt avtal.
Att bara sitta i sin bil utan att köra kan jag inte tänka mig att man kan få betalt för förutom sin vanliga timlön om man jobbar.
 
Sv: väktare eller annan som har fått använda sin egen bil i tjänst

Men om du inte kör så sliter du ju inte på den. Fast om det krävs för jobbet att du sitter i en bil borde du få viss ersättning ändå.
Vad jobbar du med? Låter som detektivjobb :p
 
Sv: väktare eller annan som har fått använda sin egen bil i tjänst

Man har rätt till ersättning för de sträckor man kört. Eftersom det heter milersättning utgår den ju inte när bilen inte rör sig. Skulle man ha rätt till ersättning när man uppehåller sig i sin egen bil under arbetstid istället för att vara på en arbetsplats går det in under något annat.
 
Sv: väktare eller annan som har fått använda sin egen bil i tjänst

På vårat jobb (i enlighet med kollektivavtalet) får man milersättning om man kör egen bil. Kör du under arbetstid faller det som arbetstid, reser du utanför ordinarie arbetstid får du restid. Åker du med som passagerare får du också restid (men inte milersättning).

Restidsersättningen kan variera beroende på arbetsplats men ska ur vilosynpunkt räknas som arbetstid.
 
Sv: väktare eller annan som har fått använda sin egen bil i tjänst

Jag jobbar som väktare på ett litet bolag som inte alltid har tillräckligt med bilar därför får vi ställa upp med egen bil rätt så ofta.

Anledningen till att jag frågar är för att vi inte får någon ersättning när vi står stationärt på ett företag där det i arbetsuppgiften ingår att rondera runt bygget med bil plus att bilen får gå på tomgång mellan varven för att man inte ska frysa häcken av sig= det går en del bensin som jag inte har lust att stå för plus slitage på bilen som jag tycker företaget också ska betala för, men på den punkten är jag kanske helt ute och cyklar?
 
Sv: väktare eller annan som har fått använda sin egen bil i tjänst

När du kör med bilen ska du ha milersättning, även om det bara är "runt bygget". Står bilen på tomgång för att du inte ska frysa har jag svårt att se att du skulle få ersättning för det. Bilen är bara ett arbetsredskap och inte din arbetsplats, därför är det inte samma krav i en bil osv.

Ta kontakt med ditt fack för att få reda på precis vad som gäller för dig.
 
Sv: väktare eller annan som har fått använda sin egen bil i tjänst

Jag jobbar som väktare på ett litet bolag som inte alltid har tillräckligt med bilar därför får vi ställa upp med egen bil rätt så ofta.

Anledningen till att jag frågar är för att vi inte får någon ersättning när vi står stationärt på ett företag där det i arbetsuppgiften ingår att rondera runt bygget med bil plus att bilen får gå på tomgång mellan varven för att man inte ska frysa häcken av sig= det går en del bensin som jag inte har lust att stå för plus slitage på bilen som jag tycker företaget också ska betala för, men på den punkten är jag kanske helt ute och cyklar?

Du måste också se till att du har ett avtal som reglerar VEM som ska betala självrisken på din försäkring OM olyckan är framme då du använder din egen bil i tjänsten..... Kolla också upp vad dina försäkringsvillkor säger om att använda egen bil i tjänsten....
 
Sv: väktare eller annan som har fått använda sin egen bil i tjänst

Tack för svaren alla.

Jag ska kolla upp det med försäkringsbolaget, det hade jag inte ens tänkt på.
 
Sv: väktare eller annan som har fått använda sin egen bil i tjänst

Jag fick milersättning varje månad när jag använde min bil i tjänsten.
 
Sv: väktare eller annan som har fått använda sin egen bil i tjänst

Det är inte säkert att milersättning utgår. Det beror på vad ni avtalat.

Om milersättning inte utgår, drar du av milen i deklarationen istället. Har haft jobb där egen bil användes i tjänsten, utan milersättning från arbetsgivaren.
 
Sv: väktare eller annan som har fått använda sin egen bil i tjänst

Visst har man rätt till milersättning när man använder sin bil i tjänsten? Har man rätt till ersättning även om man bara sitter i bilen utan att köra?

Den här frågan är nog bättre att ställa på vaktare.nu än på buke...
 
Sv: väktare eller annan som har fått använda sin egen bil i tjänst

Visst har man rätt till milersättning när man använder sin bil i tjänsten? Har man rätt till ersättning även om man bara sitter i bilen utan att köra?

Huva... är du väktare känns det inte så vidare stadigt....
Ställ frågan på väktare.nu som tidigare tråd föreslog.
Och i en branch som denna, gå med i facket.......
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
560
Senast: Myzan87
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 786
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp