"vaktande" föl märr!

arbetsmyran

Trådstartare
Ngn som har erfarenhet?
Har ett föl på 3 veckor. Jättekul!!! Problemet är bara att vi ej får komma i närheten av honom!
Hade ambitionen att börja hantera omedelbart..............
Stoet sparkar och tycker inte alls att vi ska komma i närheten av honom. Dom går ute dygnet runt på bete och han föddes ute.

Många tycker och tänker och en del tycker det är bättre att börja hantera vid ett halvår då dom "fått" respekt för människan då?
Många med mig tycker att man ska börja omedelbart,men......
Är det bättre tt gå ut och br¨åka för att hantera ? Dålär han sig att det är så man ska göra?
Hade ju varit lättare om han fötts inne,för då hade jag lett ut och in från hagen.....Men,men.........................

Imorgon ska jag göra ett nytt försök att närma mig.................

Suck! Suck!!!
 
Sv: "vaktande" föl märr!

Vår märr födde också ute, och ville inte ha oss inpå de första dagarna. Men från dag 2 har vi lett in dom varje kväll, för då kommer man inpå fölungen. Men mamma var inte lätt att få tag i i början. Jag fick ta till muta hink med kraftfoder och morötter.
 
Sv: "vaktande" föl märr!

Ja, du får lura/muta stoet så du får tag i henne o ta in dom så du kan komma när.
 
Sv: "vaktande" föl märr!

Du måste ju komma åt att verka fölet så du får allt försöka få tag på mamman och muta henne.
Eventuella felställningar i benen kan bara rättas till FÖRE 6 mån ålder så nog ska fölet träffa hovslagaren före det.

Jag hanterade mitt föl från första sekunden hon föddes.
 
Sv: "vaktande" föl märr!

Det var inte det det handlade om.Jag vet att jag måste komma åt
fölet. jAG VILLE HÖRA IFRÅN DE SOM HAFT SAMMA PROBLEM............... mEN DET VERKAR LÖNLÖST ATT SKRIVA INLÄGG HÄR!!!!
Har ni ej haft samma problem så svara ej!
 
Sv: "vaktande" föl märr!

men bli inte så arg, de har ju försökt hjälpa.
Går det att komma intill stoet??
Be ngn annan hålla stoet så du kan gå fram till fölisen, stryka den träna med grimma lyfta fötter med mera. Gör detta varje dag så kommer antagligen mamman ge med sig, det har iaf fungerat bra med de beskyddande ston jag har hållt på med.
 
Sv: "vaktande" föl märr!

Har ni tillgång till stall (nära betet) så är det bra att ta in och hantera i..

Vi hade problemet att få tag i stoet .. Det gick inte att muta/locka på något sätt & vis så till slut var vi tvungna att hämta stängseltråd och plaststolpar för att göra en hage som vi fick göra mindre & mindre (omringa dem) tills vi till slut fick tag i dom ":devil: hästarna"
 
Sv: "vaktande" föl märr!

Ta in stoet så snart du kan, annars så komer du att få ett helsike till hösten.Ha dom inne på nätterna ett tag så ni får hantera den lille.
 
Sv: "vaktande" föl märr!

Tack förera svar
Idag ska jag ut och ta in dom. kanske räcker med att ta in en stund på dagen och sen ut i hagen igen så de blir rutin????
Att sätta grimskaft på stoet är ej ngr problem däremot far hon omkring som en "kuttapärka". Det blir säkert bra! Vill ju inte hantera en "vildhingst" om ett halvår.
Funderar på att avvänja redan vid ett halvår och då ha dom separerade under natten i var sin box och tillsammans på dagarna i hage så mjölken får sina sakta men säkert............
Ha en skön sommar!!!
 
Sv: "vaktande" föl märr!

Kompisens häst har just fölat, 7 dagar gammalt nu. Mamman är självklart lite vaksam, men hälsa på stoet först, för då vet hon att du är snäller. xD

Går det inte att gå fram till henne, jao .. Då får du muta innan du hälsar på henne först och sedan fölet. :p
 
Sv: "vaktande" föl märr!

Fortsätt bara att pyssla med stoet och du behöver inte alltid ut ur hagen. Om du vill börja lugnt så sätt bara på henne grimman, borsta och gå runt lite. De brukar lugna sig ganska fort men gör det gärna flera gånger om dagen i början.

Arbetat med några sådana ston själv och det brukar lösa sig om man struntar att jobba med fölet i början. Hur var stoet innan hon fölade?
 
Sv: "vaktande" föl märr!

Hon har alltid varit grinig i hagen. I början skulle vi haft henne ute på lösdriften men fick stalla in henne då hon vaktade ett annat föl som gick där. Jag förstod väl att hon skulle reagera så häre. Det är en riktig "märr"......Hon lugnade ner sig när vi stallat in och blev riktigt gosig. Har bara haft henne sedan förra sommaren.
 
Sv: "vaktande" föl märr!

Hej,

oroa Dig inte.

Föl är olika, är mamman "fjär" blir ungen lite fjär till o börja med.

När vi hade våra första föl skulle vi göra som det står i böckerna, ibland gick det bra, ibland inte.

Nu har vi lärt oss och tar det lugnt. Vi hanterar fölen så mycket som de tycker om, de som inte vill bli hanterade låter vi vara. Efter ca 6 - 8 veckor börjar mammorna tröttna på sina föl och fölen blir nyfikna på oss. Då åker grimma på (ibland med tvång) o hovis kommer (tidigare om problem förstås men vi har haft tur). Fölen verkar mogna o blir mer självständiga och mer sällskapliga när de är ca 2 månader. Sen går det fort med att lära leda eftersom de då inte är så beroende av mamma o vi visar våra föl vid 4 månaders ålder efter lite träning o det har alltid gått bra.

Jag har aldrig förstått varför man tidigt ska kasta sig över fölen med grimma o leda etc etc, jag tycker sto o föl till en början kan få en lugn period tillsammans, etablera en bra kontakt o ungen får vänja sig vid rutiner i hage/stall - det har i varje fall gått bra hos oss o alla föl har blivit lätthanterliga o sociala hästar.

Nu fölar våra ston inne o vi tar in dem varje kväll den första tiden så det underlättar lite i hanteringen.

Jag köper föl från annat land, ett stuteri, de är då födda på våren o har gått med sina mödrar hela sommaren o hela hösten, i nov - dec tas de in o från sina mödrar, har aldrig sett en grimma. Då avmaskas, vaccineras de, hovarna verkas o grimma på förstås - urtrevliga ungdomar när de kommer till oss som åringar tidig vår nästa år, mycket sociala o med respekt för människan.

Inga kommentarer tack, man kan tycka vad man vill om den här hanteringen men så går det till i Europa. Fölningarna övervakas o sen går de ut, de kollas naturligtvis dagligen.

Så enligt min mening kan Du ta det lugnt - det löser sig säkert.
 
Sv: "vaktande" föl märr!

Håller numera på med islandshästar och där jag är så försöker de hantera unghästarna så lite som möjligt. Visst har de daglig kontakt med människor och de gånger man "hanterar" dom är när tex hovslagaren kommer eller de ska byta hagar. Inga problem att gå med flera av dom samtidigt när de ska flyttas och senast flyttades unghingstarna ca 2 km. Då gick vi längst trafikerade vägar och några som hjälpte till var inte mkt hästvana men inga problem ändå.

De är trevliga hästar och inga problem att pyssla med när det är dags för det. Så du behöver som Marna säger inte känna någon panik.

Det enda nackdelen jag märkt är att hovslagaren får det tuffare när de ska verkas. Men har betydligt hellre en ohanterad unghäst än en fräck och bufflig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "vaktande" föl märr!

Det bästa som du kan göra är att hantera stoet i stället.
Fölet lär sig genom att titta på mamma.
 
Sv: "vaktande" föl märr!

*knapplån*

Jag håller med Inte_Ung och kan till och med ta ett exempel.

Mitt gamla avelssto var en riktig surkärring som skulle bestämma och basa över allt och alla. Hennes tidigare avkommor (ej uppfödda av mig, men jag ägde den äldsta)var svårfångade och även märren kunde trilskas ordentligt vid infångning.
När jag betäckte henne första gången så var jag livrädd för att få en fölunge som "ärvde" denna egenskap. Men jag jobbade så himla mycket på vår relation då hon var dräktig och dagen hon fölade (inne)så ställde hon upp Bakom fölet nästan som för att säga "Titta matte, vad jag har fått".
Det var Inga problem utan hon kom till och med fram till mig i hagen och i början kunde hon inte slappna av å äta förräns jag var där och "passade på fölungen åt henne". Det var i alla fall den känslan jag fick.
Den fölungen är nu 3 år och hon har aldrig nånsin gått ifrån mig i hagen. Tack å lov!!
MEN... nu har jag sålt gammelmärren och i år fölade hon ute. När jag var å tittade på fölet så kom jag inte i närheten. Så nu har hon alltså fått tillbaka sitt gamla och trista beteende och förmodligen tack vare att hon inte har hanterats och får gå lite "vind för våg" i hagen.
Rådet jag gav dem var "Börja ta in stoet och hantera både henne och fölungen på EN GÅNG! Annars har ni problem!"
Har inte pratat med dem på länge nu men jag hoppas att allt har gått bra...
 
Sv: "vaktande" föl märr!

Tack för ett lugnande svar. Känns inte bra att behöva bråka och riskera att bli "överfallen" av märren utan kommer att ta det lugnt,precis som du skriver. Får bara lite"panik" när alla säger att man måste hålla påmed fölen från första dagen........


oroa Dig inte.

Föl är olika, är mamman "fjär" blir ungen lite fjär till o börja med.

När vi hade våra första föl skulle vi göra som det står i böckerna, ibland gick det bra, ibland inte.

Nu har vi lärt oss och tar det lugnt. Vi hanterar fölen så mycket som de tycker om, de som inte vill bli hanterade låter vi vara. Efter ca 6 - 8 veckor börjar mammorna tröttna på sina föl och fölen blir nyfikna på oss. Då åker grimma på (ibland med tvång) o hovis kommer (tidigare om problem förstås men vi har haft tur). Fölen verkar mogna o blir mer självständiga och mer sällskapliga när de är ca 2 månader. Sen går det fort med att lära leda eftersom de då inte är så beroende av mamma o vi visar våra föl vid 4 månaders ålder efter lite träning o det har alltid gått bra.

Jag har aldrig förstått varför man tidigt ska kasta sig över fölen med grimma o leda etc etc, jag tycker sto o föl till en början kan få en lugn period tillsammans, etablera en bra kontakt o ungen får vänja sig vid rutiner i hage/stall - det har i varje fall gått bra hos oss o alla föl har blivit lätthanterliga o sociala hästar.

Nu fölar våra ston inne o vi tar in dem varje kväll den första tiden så det underlättar lite i hanteringen.

Jag köper föl från annat land, ett stuteri, de är då födda på våren o har gått med sina mödrar hela sommaren o hela hösten, i nov - dec tas de in o från sina mödrar, har aldrig sett en grimma. Då avmaskas, vaccineras de, hovarna verkas o grimma på förstås - urtrevliga ungdomar när de kommer till oss som åringar tidig vår nästa år, mycket sociala o med respekt för människan.

Inga kommentarer tack, man kan tycka vad man vill om den här hanteringen men så går det till i Europa. Fölningarna övervakas o sen går de ut, de kollas naturligtvis dagligen.

Så enligt min mening kan Du ta det lugnt - det löser sig säkert.[/QUOTE]
 
Sv: "vaktande" föl märr!

arbetsmyran skrev:
Tack för ett lugnande svar. Känns inte bra att behöva bråka och riskera att bli "överfallen" av märren utan kommer att ta det lugnt,precis som du skriver. Får bara lite"panik" när alla säger att man måste hålla påmed fölen från första dagen........

Skippa paniken och slappna av.
Vi får en drös med föl varje år och vi pysslar inte med dom.
Det enda vi gör är att trä av och på grimma i samband med verkning och maskning. (dom binds då upp)
Övrig tid får dom vara.
Och när vi levererar dom som ett och ett halvtåringar så följer dom oss hur lätt som helst i grimskaft och kan sitta fast och åka transport.

Inga problem.
Ungar som man håller på och donar med kan lätt bli sturska och stöddiga och därav riktigt jävliga att greja med senare.

Man läser ofta, då framförallt på NH, men även här, detta med ledarskap (hatar den termen :mad: ) och sätta fölungar på plats, visa vem som bestämmer och tillhörande problem en månad senare när ungen bits, sparkas eller springer över en..

Bästa uppfostring är stor flock med andra föl..
Då slipper man jobbet och får i stället en häst som har respekt och tillit och vet endå vart skåpet skall stå..:D

Något som du kan ha i åtanke är att OM du ska ta tag i mamman så får du däremot inte backa. Så ska du fånga henne i hage när hon har föl vid sidan så bör du slutföra det du hade tänkt.

Och till något annat år så kan du ju fundera på att ha henne hemma och på box första veckorna. Pyssla med henne och skit i ungen..
AM
 
Sv: "vaktande" föl märr!

Ibland när man har extremt vaktiga ston så rekommenderar jag att man tar in hästarna för att hantera den lille, skulle det vara så att stoet är vaktigt även i boxen så flytta in henne i en annan box så du har fölet för dig själv en stund, stoet märker ganska snart att bäbis kommer tillbaka o då brukar det lugna sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 180
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
21
· Visningar
3 957
Senast: ls2023
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp