Vakning utan fölvakt

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare via
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 562

via

Trådstartare
Ni som ska ha föl, och inte har en fölvakt, vad anser ni är lagom långa intervall mellan "kollarna"? Det verkar vara väldigt olika vad folk anser är lagom lång tid att våga lämna sitt sto. Det skulle vara intressant att höra hur man resonerar i de olika fallen.

Sv: Vakning utan fölvakt

När min nuvarande unghäst föddes lämnade jag inte stallet alls på nätterna om jag inte jobbade, då vakade stallägaren istället. Jag satt i fikarummet och gluttade lite då och då genom dörrspringan. När min kollegas sto fölade förra sommaren brukade jag vaka åt henne via nätet om jag jobbade nätter så fick hon sova i lugn och ro iaf de nätterna, annars så vakade även hon på nätterna.

Jag har tvärt emot mina planer lämnat bort flickorna i år just pga att jag känner att jag inte kan hålla den kollen som jag vill att de ska ha pga jobbet. Olyckor händer alltid och även om jag inte kan förhindra att något går galet så skulle jag aldrig förlåta mig om något händer och jag eller någon annan inte är på plats. :cool:

Ok ska inte ha föl i år men jag brukar kolal åtminstone tre ggr per natt from två veckor innan fölning.
Förra året fölade hon två veckor för tidigt men jag vakade inte utan kollade henne på fm de gick ute och så åkte jag upp på kvällen o då var stallägaren i upplösningstillstånd. JAg som är mer van var inte så upprörd.
Jag satte mig o väntade o efter två timmar var det klart. Ren flax jag vet men att kolla vid 23, 02 och 04 + då vid 06 brukar jag göra, sen om man misstänker nåt så kan man ju sitta kvar, nu hade jag långt till stallet, så då stannade jag.
Förut bodde jag på gården då var det lättare.
SOm grannbonden sa. så fort man vände ryggen till vid vak så fölade de.

Jag sov i stallet och kollade mitt sto med tvåtimmarsintervaller.

När hon väl fölade såg jag redan innan jag skulle lägga mig att något var på gång och la mig aldrig den kvällen.

När jag ser att de ska föla närmaste dygnet vakar jag i princip hela tiden, max nån halvtimme utan övervakning.

*knapplån*

Om man har ett sto som man inte vet om hon visar tecken på att föla, utan benen bara viker sig utan att varken mjölk eller bäckenband släppt - hur gör man då om man inte har övervakningskamera?

Mitt stoskrälle är idag på dygn 333, efter tolvslaget på dygn 334 och det var rena rama turen att vi upptäckte henne förra fölningen då hon inte visat ett enda tecken på närstående fölning...

Jag har ICA kassar under ögonen av allt vakande...

Jag vet inte om jag har extremt lätta ston men man märker på dagen om de ska föla under kvällen eller natten.
Jag kollar till dem en gång i timmen när jag vet att det är dags. Oftast kommer man när stoet precis satt igång. Då sitter jag alltid i ett hörn och väntar på att behövas, men det är sällan man behövs.

När fölet väl är ute är det ännu mera vakande, så det tar ju inte slut bara för att fölet är ute. Nu ska man vänta tills det diar, tills det bajsar och sen kan man sova en stund.

Skönt att fd sambon tar hand om rubbet i år! Vad hade jag gjort utan honom! :bow:

Eftersom man idag kan få tag i övervakningskameror för runt en femhundring så tycker jag inte att man längre behöver övervaka utan dessa...
Jag brukar däremot ställa väckarklockan på ringning en gång i halvtimmen, tills det börjar de ut att närma sig...

Det finns inget "lagom" mellan kollarna! Innan jag skaffade kamera, så gick jag ut till stallet en gg/tim. Minns så väl ett år då en förstföderska var på 'G'. Hon hade inte fyllda spenar, släppta bäckenband gick ej att varken se eller känna (pga hennes form o muskler på baken), men hon var övergången ca 5 dygn.

Hon hade ej legat ner på 2 dygn (ett tecken som jag senare kom ihåg!), hon var lugn, åt hö eller stod o sov. Hon stod just o sov vid en koll mitt i natten, jag kollade juver, vulva o ev svettning.. inget som tydde på fölning där inte! Var precis framme vid ytterdörren för att gå, då jag hörde ett SKVAAAL.. vände om o såg inte hästen, men däremot en rännil ut under boxdörren.

Det var fostervattnet som gick, stoet låg o krystade då jag öppnade boxdörren. Efter en kvart så var den ungen född... jag hann inte ens väcka familjen som ville vara med o se fölningen! Året efter köpte jag en kamera o vakade varje minut.. med avlösning då o då! Vissa fölningar hade gått åt pipan utan övervakning, korrigeringar o draghjälp, men det vet man först i efterhand!!

Bia

Fölningar är årets höjdpunkter.

Jag brukar se på mina ston om de ska ha eller inte. Tror jag att de ska föla så bäddar jag i boxen (jag har jättestora fölboxar). Sen lägger jag mig där i halmen, jag sover så otroligt bra i stallet. Ställer klockan på en gång i halvtimmen, sen sover jag. När klockan ringer tittar jag på stoet ett par minuter sen somnar jag igen. Eller också ligger jag bara och myser och tittar på stoet.

Hittills i år har jag fått 2 föl på 3 nätter. Ibland så ligger man där "i onödan" men hellre det än att det ska hända något, jag har missat en fölning på 15 år. En gång fått åka till Strömsholm och en gång var jag inte hemma, då kom ett dödfött föl (självklart). Min man och några kunniga hästmänniskor lyckades rädda stoet iaf.

madde++++

Det är ju faktiskt väldigt ofta just så de gör, om man "går ut och kollar" med jämna mellanrum. Lägger sig ner och klämmer ur sig ungen när man går ut därifrån.

För många år sedan, innan jag köpte övervakningskamera, bodde jag i sadelkammaren när det var fölningsdags. Låg och vakade på min kompis sto som var inhyrt hos mig och hon var jätte-på-gång. Hennes matte var på väg till stallet. När matte kom gick jag ut ur stallet bakvägen och mötte upp, så smög vi ut i hagen och hälsade på unghästen som gick där också, när vi kom in låg stoet och krystade - vilket jag hade anat var på gång...

Det är ju faktiskt väldigt ofta just så de gör, om man "går ut och kollar" med jämna mellanrum. Lägger sig ner och klämmer ur sig ungen när man går ut därifrån.
Exakt min erfarenhet också! Ytterst få av mina ston har visat 'klockrena' kommande fölningar, men jag har ändå bara missat 3 av 57 fölningar på min gård (varav en prematur)! Jag vet att kanske 11 skulle varit 'körda' om jag ej varit med o hjälpt till, och de stona kunde kanske också ha strukit med!!?

På min 'då-tid' visste jag endast om detta med dräktighet ca 345d, släppta bäckenband o vaxproppar, inget om färg o konsistens på mjölk o en hel del andra observationer. Det var bara att vaka tills ögonen blödde, och det gjorde jag gladeligen!

Bia

Mitt isl.sto gick med hingst på island i flock i en och en halv månad så har inget datum att gå på..hon kan få föl allt ifrån slutet av april och ända in i juni. Känns lite tufft , men än verkar det vara ett tag kvar. inga spända juver eller liknande än iaf. Men det är klart det finns ju undantag. Känns extra tufft då jag har ett litet spädbarn och dessutom inte bor så himla nära stallet.

Tycker ni jag ska låta henne föla inne eller ute. Jag tänker mest på om alla är ute på bete och jag plockar in henne på kvällarna, tänk om hon blir helt hysterisk a att vara själv inne? Hon är bara 4 år...

Att bero på kameror, vart köper man billiga öervakningskameror, och hur långt räcker dessa i sändning? Bara till en bostad precis vid stallet eller lpå längre avstånd?

Ujj.. det där verkar som sagt var tufft!!! Är det stoets o ditt första föl? Övervakning är ju A o O ändå, det måste du försöka fixa på nåt sätt. Mina ston fölade utomhus f.o.m Maj vid bra väder, annars inne.

Jag hade kamera i stallet med sladd till huset (ca 70m), 100-150m inga problem för den. Nu finns det ju trådlösa har jag läst, men har ingen erfarenhet av dem!

Bia

Man kan ju alltid låna ihop en husvagn eller något att bo i precis utanför stallet, om man inte har huset i närheten...

Jag har hittat trådlös övervakningskamera inkl monitor (modell liten) på Ica Maxi (förra vintern tror jag).
De säljs ofta som bäbisövervakningsutrustning...
Sen finns det webkameror och diverse andra kameror där mottagaren kopplas till vilken tv som helst, dem kan du säkert hitta på alla tänkbara elektronikföretag både på webben och i butiker.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Freazer
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 042
Senast: Kajsalisa
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
940
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
924
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka