Vaka över sto som skall föla?

Roheryn

Trådstartare
Jag är lite konfunderad. Vad jag vet, så finns det omnämnt någonstans i djurskyddslagstiftningen att man måste övervaka fölning, och vaka över ston som snart skall föla? Eller har jag fel?

Jag tycker mig också ha läst här på Buke ett flertal gånger om folk som satt upp tältsängar i stallet, övervakninskameror i hagen och på andra sätt hållit koll på sina dräktiga ston. Och så beter sig inte de stoägare jag har i min närhet, så därför undrar jag vad som egentligen gäller?

Jag kan också tycka att det är lite dumt att inte övervaka stoet när man lagt ut en massa pengar och jobb på att få stoet dräktigt - inte så kul om man kommer till stallet en morgon och hittar ett dött föl (eller för den delen dött sto)?!?

Sv: Vaka över sto som skall föla?

Kommer inte ihåg den exakta formuleringen. Men det står i Djurskyddslagen att man ska ha ordentlig tillsyns över djur med speciella behov som vid fölning, sjukdom m m. Så det innebär att man som djurägare är skylldig att övervaka fölning så att man kan förhindra onödigt lidande om något går fel.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 268
Senast: Masse
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·
Avel Måste få skriva av mig. Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 786
Senast: athena
·
Avel Har ett äldre sto som går in på dygn 380 imorgon. När ska man börja oroa sig? Ni som har varit med om att ston gått över tiden mer än...
2
Svar
26
· Visningar
7 948
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar