Vägtullar

Gammeln

Trådstartare
Gammeln ska studera lyxlivet i Monaco. Det blir en fin resa på typ 240 mil enkel. Då åker jag ner med cabrion (man vill ju smälta in i tillvaron där). Hur funkar vägtullarna i Tyskland o de andra länderna man åker igenom? Är det kameror som registrerar bilen och man får en räkning hemskickad eller måste man stanna vid varje station och betala kontant eller med kort?
 
I Frankrike kommer du snällt att få betala på plats om du tar motorvägen. Kort eller kontant brukar fungera lika bra.
 
Gammeln ska studera lyxlivet i Monaco. Det blir en fin resa på typ 240 mil enkel. Då åker jag ner med cabrion (man vill ju smälta in i tillvaron där). Hur funkar vägtullarna i Tyskland o de andra länderna man åker igenom? Är det kameror som registrerar bilen och man får en räkning hemskickad eller måste man stanna vid varje station och betala kontant eller med kort?
Beror lite på vilken väg du ska köra.
Tyskland tror jag inte har några vägtullar för personbilar, däremot miljözoner i många städer. Du får inte köra in i stadskärnorna om din bil inte uppfyller vissa villkor (och har ett märke på rutan http://www.transportstyrelsen.se/sv...r/Krav-pa-miljodekal-i-miljozoner-i-Tyskland/). Tar man biltåget mellan Hamburg och München (rekommenderas, finns även andra sträckor http://www.dbautozug.de/autozug-se ) anvisas vilka gator man får köra ut ur staden utan miljömärke.

I Österrike köper man en vignett på första bästa bensinstatin som ger en rätt att köra på motorvägarna (minsta gäller en vecka tror jag). Eurobrücke/Brennerpasset mellan Österrike- Italien har betalstationer (kort eller sedlar) så det är oftast en väldigt kort sträcka som man behöver köra på motorvägen i Österrike, dvs dyra mil. Bestämmer du dig för att göra avstickare i östra Europa har de flesta länder där också ett vignett-system (betydligt smidigare och mindre utrymmeskrävande än alla dessa betalstationer).

Betalmotorvägarna i Frankrike och Italien har betalstationer med jämna mellanrum (kort, sedlar, mynt). I Frankrike finns det inte sällan stora vägar som är gratis vid sidan om betalmotorvägarna, men de senare har mycket hög standard så de tycker jag ofta är prisvärda ändå. Viss reservation för hur det fungerar i Frankrike, var nog tio år sedan jag bilade där, de kan ha ändrat system.

Motormännen brukar ha bra upplysningar om att bila utomlands.
 
Inga vägtullar i Tyskland. I Frankrike på de flesta motorvägarna. Man betalar enklast med kort; bara att sticka in det i maskinen så åker bommen upp. Standarden på franska motorvägar är jättebra men mellan Lyon och neråt Orange är det alltid mycket trafik och risk för stockningar, särskilt nu på semestern.
 
Ett tips till: de tyska motorvägarna har ofta ändlösa köer ( det där med fri fart är i regel icke-existerande). Mitt råd är därför att undvika dem så mycket det går. Res på den franska sidan så långt som möjligt. Dvs korsa gränsen vid Karlsruhe istället för Mulhouse (om du åker den vägen). Finns också biltåg till Lörrach precis norr om Basel. Därifrån är det nära över gränsen till Frankrike. Hur det är med biltullar i Schweiz har jag tyvärr glömt.
 
Jag är just hemkommen från de tyska motorvägarna, och det har aldrig varit så lite problem som i år. Kanske hade vi tur? Men det var inte så många vägarbeten i år. Färre långtradare också. Vi körde via Mulhouse på nervägen och via Karlsruhe på hemvägen. Inga som helst köer i Tyskland, men (som vanligt) hemsk trafik mellan Lyon och Orange. Den motorvägen kan med fördel undvikas.
 
Ska man till Monaco (och inte har andra önskemål om delmål i Frankrike) så blir Lyon-Orange lite långt västerut. Det finns fina (=vackra och bitvis motordito) vägar via Geneve-Grenoble och söderut. Men även det är ju lite långt västerut för att vara kortaste vägen till Monaco.
 
Beror lite på vilken väg du ska köra.
Tyskland tror jag inte har några vägtullar för personbilar, däremot miljözoner i många städer. Du får inte köra in i stadskärnorna om din bil inte uppfyller vissa villkor (och har ett märke på rutan http://www.transportstyrelsen.se/sv...r/Krav-pa-miljodekal-i-miljozoner-i-Tyskland/). Tar man biltåget mellan Hamburg och München (rekommenderas, finns även andra sträckor http://www.dbautozug.de/autozug-se ) anvisas vilka gator man får köra ut ur staden utan miljömärke.

I Österrike köper man en vignett på första bästa bensinstatin som ger en rätt att köra på motorvägarna (minsta gäller en vecka tror jag). Eurobrücke/Brennerpasset mellan Österrike- Italien har betalstationer (kort eller sedlar) så det är oftast en väldigt kort sträcka som man behöver köra på motorvägen i Österrike, dvs dyra mil. Bestämmer du dig för att göra avstickare i östra Europa har de flesta länder där också ett vignett-system (betydligt smidigare och mindre utrymmeskrävande än alla dessa betalstationer).

Betalmotorvägarna i Frankrike och Italien har betalstationer med jämna mellanrum (kort, sedlar, mynt). I Frankrike finns det inte sällan stora vägar som är gratis vid sidan om betalmotorvägarna, men de senare har mycket hög standard så de tycker jag ofta är prisvärda ändå. Viss reservation för hur det fungerar i Frankrike, var nog tio år sedan jag bilade där, de kan ha ändrat system.

Motormännen brukar ha bra upplysningar om att bila utomlands.
Varför måste det vara så besvärligt att bila i Europa :crazy:
 
Ska man till Monaco (och inte har andra önskemål om delmål i Frankrike) så blir Lyon-Orange lite långt västerut. Det finns fina (=vackra och bitvis motordito) vägar via Geneve-Grenoble och söderut. Men även det är ju lite långt västerut för att vara kortaste vägen till Monaco.
Om man skulle slippa alla vägtullar o allt besvär så skulle ju ett biltåg Hamburg-Alessandria vara perfekt:idea:
 
Ett tips till: de tyska motorvägarna har ofta ändlösa köer ( det där med fri fart är i regel icke-existerande). Mitt råd är därför att undvika dem så mycket det går. Res på den franska sidan så långt som möjligt. Dvs korsa gränsen vid Karlsruhe istället för Mulhouse (om du åker den vägen). Finns också biltåg till Lörrach precis norr om Basel. Därifrån är det nära över gränsen till Frankrike. Hur det är med biltullar i Schweiz har jag tyvärr glömt.

Efter Karlsruhe är det inga problem, dock är det få frifart-sträckor söder om Karlsruhe. Det är Hamburg, Hannover och Frankfurt som är problemzonerna. Behöver dock inte vara problematiskt att köra autobahn, det är från gång till gång. Med fördel är man även taktisk och passerar t.ex. inte Frankfurt kring kl 17. För tillfället är det ett större vägarbete vid Hamburg, annars inga större vägarbeten sträckan Puttgarden-Basel.

I Schweiz betalar man motorvägtull när man kör in i Schweiz. Under semestertider är väldigt mycket trafik på schweziska motorvägar. Söndagar är att föredra för då är det fritt från transit-lastbilar.
 
Varför måste det vara så besvärligt att bila i Europa :crazy:

Nej det är inte alls besvärligt. Bara lite berikande ;) Väldigt vackert och kanske lite spännande. Men jag skulle faktiskt rekommendera dig att undvika den trista delen genom större delen av Tyskland och ta biltåget mellan Hamburg och München. På så sätt avklarar du på en natt en resdag och två nätter på hotell. Vaknar utsövd på morgonen i München och har bara den vackra vägen över alperna och genom norra Italien kvar. München- Garmish- Innsbruck-Brenner-Bozen-Trento- Milano (?)- Monaco klarar du på en dag om du står på. Men rekommenderar ett stopp i vackra Alto Adige (norra Italien/Sydtyrolen). Man kan åka genom Österrike på lite mindre vägar från gränsen till Eurobrücke så behöver man inte krångla med vignett. Eurobrücke måste vara en av världens vackraste transportleder. Helt klart en favorit i vår familj.
 
Efter Karlsruhe är det inga problem, dock är det få frifart-sträckor söder om Karlsruhe. Det är Hamburg, Hannover och Frankfurt som är problemzonerna. Behöver dock inte vara problematiskt att köra autobahn, det är från gång till gång. Med fördel är man även taktisk och passerar t.ex. inte Frankfurt kring kl 17. För tillfället är det ett större vägarbete vid Hamburg, annars inga större vägarbeten sträckan Puttgarden-Basel.

I Schweiz betalar man motorvägtull när man kör in i Schweiz. Under semestertider är väldigt mycket trafik på schweziska motorvägar. Söndagar är att föredra för då är det fritt från transit-lastbilar.

Ah, var några år sedan jag åkte den sträckan. Då stod det still mellan Karlsruhe och Basel (utan vägarbeten vill jag minnas). Beror förstås också på när (på dygnet och året) som man åker.

Som du märker @Gammeln så är alla sådana här uppgifter färskvara... Google har en trafikfunktion så att man kan se och undvika de värsta köerna.
 
Sköter inte färdtjänsten det?
Nope. På sin höjd kan man få riksfärdtjänst men inte ute i Europa. Kan möjligen vara i klass med "synnerliga skäl". Men jag har aldrig hört tala om det. Så det lär bli att pynta själv :mad:. Men jag får väl ta av skattesänkningarna, alltid något :)
 
Ta det lungt med gaspedalen i Italien, säger fejko som för några veckor fick en italiensk fortkörningsbot :mad:
 
Nej själva boten har inte ens kommit ännu. Biluthyrningsfirman debiterade oss 60 € för att vidarebefodra våra namnuppgifter till trafikmyndigheten. Vi körde hela 4 km för fort på Ponte della Libertá i Venedig när vi var och åkte skidor i Dolomiterna. Det kan ta upp till ett år innan boten kommer och man kan överklaga på italienska.
 

Liknande trådar

Äldre Nu är jag förvirrad och tankarna snurrar runt, runt, runt. Vågar och vill jag flytta ut till ett hus på landet helt ensam från min...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 336
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp