Vägsladd för häst

P

Poul i Kluvhult

Har gått och sneglat på grannens vägsladd till traktor och funderad på om det gik at göra en sådan för häst.

I Lördags tog jag sats och ägnade förmiddagen åt att snikra en sladd ihop. Och den fungerar jätte bra!

vagsladd1.jpg

vagsladd2.jpg

vagsladd3.jpg

Sv: Vägsladd för häst

på buke ser jag bara 3 röda kryss men på hemsidan syns det bra .en liknande fanns för liten ttaktor här .den var av ujärn ,balk man får välja järn grovlek efter dragare deen fungerade ganska bra.

*kl*

Funkar ofta väldigt bra att sladda med häst, hästen är ofta rejält "lågväxlad" vilket gör att slutresultatet blir mycket bättre än tex fyrhjuling (som då är för högt växlad = sämre resultat).

Nackdelen är att det kan vara väldigt tungt att dra så man bör ha en häst som är van att dra nått tyngre än bara rockard med cykelhjul med 50 kilo kusk och man bör ha loksele och ha en ganska kort och brant draglinje så att framkanten på sladden inte gräver ner sig för djupt när man drar.

Har sett/använt lite olika modeller på sladdar till häst, tyvärr så syns det ju inte annat än 3 röda kryss här på sidan.... men generellt kan man väl säga att allt som går att dra med en "grålle"/liten traktor eller med en atv även går att dra med häst.

Har oxå funderat på att göra en då min hyresvärd är dålig på att skrapa vägen!
Men hon ska bli inkörd först så får vi se sen!

Vi har inga actionbilder, men så här ser ena sladden ut. Hopsvetsat av skrot vi hittade hemma på gården... De längsgående bitarna är tunn "järnvägsräls". De tvärgående är vinkeljärn, så att man får en vassare egg neråt.
(Ibland hänger vi den på dragkroken på bilen, därav de långa snörena som sitter på just nu)

sladd1.jpg

Och så har vi byggt en enkel svängel som man kan fästa den i (här är det en annan sladd som bara är ett galler, den funkar nog inte lika bra på väg)

46.jpg

Och så har vi byggt en enkel svängel som man kan fästa den i (här är det en annan sladd som bara är ett galler, den funkar nog inte lika bra på väg)

Mäh! du kan ju inte lägga ut en bild på en svängel sådär, folk kan ju tro att dom kan göra en sån enkel och sätta på rockarden! :angel:
Nä fy nu larvar jag mig bara.

Vi har ingen riktig vägsladd men har testat träsnösladden på vägen ner till sommarstugegästerna. Lite sladdning blir det, men jag antar att den kanske skulle fungera bättre med en skarpare kant som kan skrapa mer.

Här kommer bilderna!

sladd1.jpg

sladd2.jpg

sladd3.jpg

Beklager att dom inte komm in i det ursprungliga meddelandet.:(

//Poul

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
823
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 135
Senast: zarmino
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka