Vägring så bommarna fälls?

Bonita4

Trådstartare
Om hästen vägrar men glider in i hindret så några bommar fälls, vad gör man då? Väntar på att de bygger upp och styr på igen?

Sv: Vägring så bommarna fälls?

Speakern/domaren ropar VÄNTA i högtalaren.. sedan får du rida runt och vänta tills dem säger RID, då är det fritt fram igen :)

Nu var det visserligen ett tag sedan jag tävlade, men då bröt de tiden och sedan fick man en signal när man kunde rida igen.

Du får "vänta-signal" av domaren, hindret byggs upp igen, och när banan är klar får du "signal" av domaren att fortsätta din ritt.

startsignalen piper 2ggr vilket betyder vänta du får en ny signal alt att domaren säger varsågod o rid!

Speakern/domaren ropar VÄNTA i högtalaren.. sedan får du rida runt och vänta tills dem säger RID, då är det fritt fram igen :)

men visst kan man bara fortsätta, om hästen tex vägrar, och sen sekunden efter hoppar det rasade hindret... har för mej att det är tillåtet nu!

men visst kan man bara fortsätta, om hästen tex vägrar, och sen sekunden efter hoppar det rasade hindret... har för mej att det är tillåtet nu!

Tror det är att den inte typ får ta ett steg bakåt, var på en tävling en gång och min kompis häst gjorde så och hon fick över den ändå, men det räknades som en vägran.

Men blåser domaren av eller säger vänta så får man ju hoppa om det i alla fall.

Det är domarens beslut att avgöra om h*n tyckte det var en vägran eller rivning, spelar ingen roll om hästen gör så som du skrivit, det beror på vad domaren tycker.

Driver på så att hästen hoppar :D så slipper man vänta signalen, fast det beror på om man stannar till, eller bara fortsätter framåt.

Om hästen har kommit igenom hela hindret ska man fortsätta att rida då du har rivit hindret. Har man kanat in i hindret och hästen kastar sig bakåt så bör det vara en vägran.
Det bästa är att fortsätta att rida tills speakern säger något.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 401
Senast: MalanMjöl
·
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 235
Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
533
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
727
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka