Vägrar vårda hästen.

T

Trollmor

Vi lämnade bort våra två hästar på livstids foder, efter mindre än 1 år kommer fodervärden och vill säga upp avtalet på en av hästarna för hennes äldre dotter vill ha en annan häst.
Det var ju livstid vi lämnade hästen på men vi kan ju inte tvinga någon att ha kvar en häst de inte vill ha, så vi godtog uppsägningen. Uppsägningstiden var på 2 månader så att vi skulle kunna få en ärlig chans att hitta ny fodervärd eller hitta stallplats åt hästen.
Fodervärden har enligt avtal skyldighet att besiktiga hästen innan den lämnas tillbaka, för om det skulle uppmärksammas en behandlingsbar skada på hästen skall fodervärden åtgärda detta.

Nu gick inte hästen igenom besiktningen, det visade sig att hon hade en inflammation i kroppen.

Nu vill hon inte ha hästen stående hos sig och hon vill inte betala någon vård för hästen. Så vad gör man, vi har ett avtal som reglerar hennes skyldighet, men om hon bara vägrar blir det ett civil mål och vi har inte råd med det.

I det hela har hon kvar vår andra häst, till sin minsta tös, så man vill ju inte bränna alla broar med tanke på den hästen.

Så vad gör man nu???

Sv: Vägrar vårda hästen.

Man hämtar hästen och sedan fakturerar man fodervärden för alla kostnader man har. Under uppsägningstiden så tar man även betalt för uppstallning, foder, hovslagare m m allstå de löpande kostnaderna. När uppsägningstiden är över så fortsätter man att ta betalt för behandlingen tills hästen är frisk.
Betalar inte fodervärden så skickar med fakturorna vidare till fogden för indrivning.

Fast ibland räcker det med att man talar om vad som gäller, så tar fodervärden sitt ansvar. Det brukar ju vara det billigaste alternativet för dem.

Nu vill hon inte ha hästen stående hos sig och hon vill inte betala någon vård för hästen. Så vad gör man, vi har ett avtal som reglerar hennes skyldighet, men om hon bara vägrar blir det ett civil mål och vi har inte råd med det.

I det hela har hon kvar vår andra häst, till sin minsta tös, så man vill ju inte bränna alla broar med tanke på den hästen.

Så vad gör man nu???

Jag hade tagit hem BÄGGE hästarna. Kan man inte ta ansvar för den ene när den blir sjuk kan man definitivt inte heller ta hand om den andra.

Sensmoral- de ska inte både ha kakan och äta upp den, eller plocka russinen ur kakan!

/KT

Jag håller med dig Tulle!

Jag hade aldrig kunnat lita på en sådan person efter en sådan grej - hon verkar ju vara en parasit - som bara vill suga i sig "godbitar" och inte ta annat som följer med...

Masse - Jo vi har funderat i de banorna och undrat om man kan göra så.

KungTulle - Jo vi känner lite så att vi kanske skall hämta hem den andra hästen, för om den blir sjuk vet vi ju inte vad som händer.

Ett tillägg så kanske fodervärden förstår att avtal faktiskt gäller, när man skriver fakturan skickar man även med en kopia på det undertecknade avtalet, gärna gulmarkerat stycke där det avtalas vilka kostnader fv ska stå för. I detta fall behandlings kostnaden vid återlämnadet, på så sätt blir det svårt för fv att bestrida kostnaden och man slipper den delen av tjaffset.

Instämmer helt med Kung Tulle och Masse! Skulle aldrig låta dem ha kvar den andra hästen samt skicka en faktura på omkostnader rörande den sjuka hästen!

Kicki :laugh:

Masse - Jo vi har funderat i de banorna och undrat om man kan göra så.

KungTulle - Jo vi känner lite så att vi kanske skall hämta hem den andra hästen, för om den blir sjuk vet vi ju inte vad som händer.

Tycker att Masse och KungTulle har mkt bra förslag, så hade jag gjort, helt klart. Självklart ska de följa avtalet och stå för kostnaderna, och angående häst nr två så är det ju kanske bara en tidsfråga innan de vill lämna tillbaka även den (iaf om de blir sura på att du kräver att de fullföljer sin del av avtalet) så jag hade tagit hem båda hästarna samtidigt

Håller med dom andra.
Skulle ta hem båda hästarna, tar dom inte hand om den ena så lär dom inte göra det med den andra heller. Så hem med båda hästarna och sen skicka faktura som Masse säger.

God dag!!jag blir så himmla ledsen..ÄR det levande varelser ni pratar om? Det är klart att någon skall taga hand om hästarna.Där dom är nu skall dom ju inte vara.Är det ingen mer än jag som tänker på att om man skaffar sig en levande varelse-Barn-djur så får man ta hand om det..Chik

Jag hade också tagit hem den andra hästen, kan de inte ta hand om en av dem så kan de knappast ta bra hand om den andra. Det är ju något som fattas i hästtänket om man inte bryr sig om att hästen behöver vård.

Håller med Masse och Kung Tulle...

I en annan tråd diskutteras om vissa hästägare har häst trots att de egentligen lever över sina tillgångar. Får lite sådana vibbar här...
Det är bra på alla sätt att ha dina hästar på livstidsfoder så länge de fungerar och inte kostar onödigt massa pengar. En häst som behöver behandlas fungerar inte och kostar en massa pengar... Då vill de inte längre ta sitt ansvar....

Vad händer när den andra hästen av någon anledning inte fungerar längre? Troligen kommer en uppsägning av avtalet på den hästen som ett brev på posten och inte vill de betala då heller.

Nä jag hade tagit hem båda hästarna.

Håller också med - bägge hästarna hem!

Ett avtal är ett avtal. och ett avtal är till för att hållas.

Ärligt talat. missköter fodervärden avtalet på det där sättet så borde hon inte få ha hästar. Det här låter kanske hårt.

Hennes sätt att inte betala för vetrinärkostnader tyder bara på vad det är för en sorts människa. hon vill ha allting serverat på ett silverfat utan behöva göra något som helst själv. Det är en skandal att människor som missköter sina hästar ska ha hästar. jag tycker nästan att man skulle ha license för att ha häst idag.

Senast ändrad av en moderator:

Jag sällar mig till skaran som tagit hem bägge hästarna, jag tycker inte omdömet hos fodervärden borgar för att den i s f kvarvarande hästen skulle få det bra om det händer något som gör den icke-ridbar.

Just nu finns kanske möjlighet att ta hem och lämna på bete, så behöver man inte jaga stallplats innan man tar hem hästarna. Det ger ju också tid att hitta ny fodervärd till dem.

SJÄLVKLART ska fodervärden bekosta det som anges i avtalet, det är bara att nogrannt spara kvitton för utläggen, och sedan fakturera.

Tack för alla era svar.
Vi vill gärna ta hem båda hästarna, dock ser framtiden mycket dyster ut för dem båda.
Vi har tagit kontakt med en jurist som vi skall träffa i morgon och diskutera lite, tolkningen av avtalet, möjlighet att plocka hem den andra hästen osv.
Tack så mycket för ert stöd, det behövs.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, för att fatta mig kort:) Jag har en foderhäst som enligt avtalet ska vara i fyramånader på prov för att sedan övergå i tillsvidare...
2
Svar
35
· Visningar
3 065
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik Säkert en helt självklar fråga men jag blir så frustrerad så jag måste ändå höra mig för. Har haft hästen utlånad på foder och i avtalet...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan Man hör många skräckhistorier från folk som lånat ut sina hästar på foder, men det måste ju finnas de som har haft det jättebra också...
2
Svar
39
· Visningar
4 481
Senast: pulkaskurk
·
Ekonomi & Juridik Avtalstid: Hästen kommer vara i fodervärdens vård from 6/6-14 till och med 6/6-16. Avtalet förlängs automatiskt med 12 månader i taget...
Svar
13
· Visningar
1 510
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur