Vägrar ta högergaloppen, vad kan det bero på? (långt)

Starforsaken

Trådstartare
Min systers 4-åring (riden ca 1 år) har börjat vägra ta högergaloppen, även i longering. Hon har tagit den innan både med mig och min syster. Höger är hennes svåra varv och vi har inte lagt så mycket vikt på att det alltid ska bli rätt, mer att hon ska framåt. Men hon har ändå tagit rätt galopp på andra eller tredje försöket samt att hon aldrig tagit fel vid longering. Vi tog henne till kiropraktor men denna sa att det inte var något fel på hästen utan på min syster.
Nu tar hon väldigt sällan högergaloppen när man rider, ofta börjar hon med höger men byter direkt och vid longering tar hon max 5 steg innan hon bryter av och gärna vänder om och går vidare i andra varvet. Styrkan har hon

Vi ska ta henne till klinik och röntga för att kolla skelettskador (typ lösa benbitar etc) men ville kolla om det finns någon som har en idé om vad det kan vara?

Sv: Vägrar ta högergaloppen, vad kan det bero på? (långt)

Påskjutsbenet, dvs det diagonala bakbenet bör ju då kollas låter det som.

en av våra tog heller inte den ena galoppen. i hennes fall berodde det på att hon som unghäst antagligen gått omkull/fläkt sig i hagen. på henne satt det i ett bakknä, hon reagerade på böjprov och först när 3-je punkten bedövades släcktes hältan (första kliniken bedövade bara 2 punkter och lyckades inte släcka hältan.) inget som syntes vid vare sig röntgen eller u.l.

efter återkommande problem (och sprutor) så rek. vår vet. en kiropraktor som h*n samarbetar med. denne hittade låsningar i såväl bakparti, nacke samt käke. nu har hästen hållt sig fräch i 1 1/2 år (hon är 5)

Kotledsinflammationer kanske ? Har själv haft en häst som vägrade helt plötsligt höger galopp. När man väl fick henne i den så bytte hon ganska så snart. Den hästen hade kotledsinflammation på båda fram + knäledsinflammation. Så kolla upp hästen är en utmärkt ide.

Tycker det låter som en bra ide att kolla upp på klinik. Hade en häst som hela tiden hade extremt svårt för höger galoppen. Det visade sig att båda bakknäna var defekta på henne. hon springer nu på de gröna ängarna:cry:
Behöver ju inte alls vara så illa för denna häst- kan ju vara en styrkefråga t ex...

Tackar för alla svaren!
Kan vara bra bra att ha med sig lite idéer till kliniken om de inte ser något. De har en förmåga att säga kotledsinflammation och behandla utan någon större undersökning :smirk: Mycket möjligt att det kan vara något sådant, men man vill ju gärna kolla upp lite bättre först :)
Syster ska ringa både till vår vanliga veterinär och kliniken nu i veckan så får vi se vad de säger. Hästen får vila så länge, nu har det bara blivit värre så vi vill inte anstränga henne i onödan om det är något fel.

Hon gick förmodligen omkull i hagen förra sommaren och sträckte sig i ryggen fick smätstillande och blev bra. Hon tog högergaloppen efter det. Jag red henne i våras och hon var duktig och tog galoppen oftast på andra försöket när vi var iväg och tränade.
Hon har varit hos kiropraktor två gånger, första gången hade hon låsningar som hjälptes och andra gången (för ett par veckor sedan) hittades inga fel.
Styrkan har hon som sagt, det har vi tränat mycket på.
Fler tips och idéer är alltid välkomna! :bump:

Nä det håller jag inte med om. De gånger jag vart in med hästar med *misstänkta* inflammation har en ordentlig utredning alltid gjorts. Sen är det ju så att, nästan alltid handlar det ju om inflammationer i någon grad. Visst kan det vara annat också, men många gånger är det ledinflammationer som spökar. Så himla vanligt nuförtiden.

Kotledsinflammation är en sekundär skada/inflammation, därför finns det ju alla orsaker i världen att stå på sig att man undersöker var grund problemet finns någonstans.

Har samma problem med min new forest som jag rider, hon är inte sjuk eller något, men hon tar vänster galopp hur jag än gör, men ibalnd efter hinder, när jag rider en bana eler enbart ett hinder tar hon höger galopp, eller om man släpper henne i ökad galopp.. Men annars när man ska fatta det är det i vänster.. ingen anng om hur man ska bära sig åt.. men hon är som sagt frisk som en nötkärna..

Hur vet du det ? Om du ev kollat upp det så säger jag inget, men annars är det ju svårt att sia om hästen verkligen är fräch eller om det är något som man kan träna bort.

har kollat det, eller det är ej min häst men ägaren har gjort det, och pratade med han om det och han sa att hon aldrig kunnat ta högergalopp..och men hon gör de ju ibalnd, men det blir till att jobba med henne:D

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 111
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 848
Senast: Sassy
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 697
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
26
· Visningar
2 569
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka