Vägrar på tävling men inte hemma

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

emiliaoije

Jag har haft min ponny i ca 6 månader. Han har tidigare tävlat LA, Mdsv i hoppning men under tiden förra ägarna hade honom vägrade han ofta på tävling, men inte på träning. Hemma hoppade han både med henne och gör med mig allt från lätt gymnastikhopp till banor på hög höjd utan problem, alltid med öronen framåt och bra bjud på hindren.

När vi kommer till tävlingsplatsen är han ofta taggad och framåt, på framridningen bjuder han på hindren och hoppar utan problem, men så fort vi kommer in på banan är det som att luften går ur honom. Han blir tveksam, vinglig och jag får lägga all kraft på att driva honom framåt. Ofta får jag över honom över hindren andra gången efter vägran, men ibland är det tvärstopp. Jag känner att han vill stanna redan 5-10 meter innan hindret och oavsett hur mycket jag driver så stannar han. Det är så tråkigt att aldrig få bli nolla när jag vet att han kan och har otrolig teknik.

Jag har försökt forska lite i detta och har fått reda på att den förrförra ägaren tävlade honom och han fick akut kolik på tävlingsplatsen, inne på banan och fick åka djurambulans därifrån. Jag vet inte om detta kan orsaka hans rädsla för att vara ensam inne på tävlingsbanan? Och i så fall hur jag kan lösa problemet?

Min plan nu är att åka ut på mycket pay&jump och åka och träna på olika anläggningar, men om ni har andra tips tar jag tacksamt emot dem!

Sv: Vägrar på tävling men inte hemma

Mitt tips blir att tävla lågt. Vilka klasser tävlar du??
(om det är LD redan så kan det ju vara svårt att gå lägre)

Klart att han blivit lite rädd om han varit med om nåt hemskt i de sammanhangen.

Jag är över 18 så jag rider honom som stor häst på 90cm clearround och 1 m på lokala tävlingar. jag har också tänkt backa lite och börja med låga hinder på träningstävling

Absolut möjligt att han blir rädd efter sina erfarenheter.
Jag tycker att det låter som en väldigt bra ide att träna på olika anläggningar och låta honom se nya miljöer och inte bara i tävlingssammanhang, och då också på lägre höjder. Låt honom bygga upp självförtroendet igen =). Om du då rider själv i ridhus/på ridbana stannar han då också? Eller har det med tävlingsnerverna att göra tror du?

Jag tränar ofta själv hemma både ute och inne och det är då han går som bäst, så att vara ensam i trygg miljö verkar inte vara några som helst problem.
Jag har också fundera på om det är när jag sätter press på honom som det blir fel. Ofta är det väldigt kravlös och utan press när vi tränar själva på tex söndagsmorgnar. 1,20 banor är lätt som en plätt och han bjuder hur bra som helst och blir alldeles upphetsad av att se banan. Men när jag kommer ut på tävling är det klart att jag rider på ett annat sätt. Jag rider mer, ställer högre krav på att han ska lyssna och vara med mig och är också själv nervös såklart. jag vet bara inte hur jag ska komma runt detta :confused:

Jag tycker själv att det är bra med en lite dos nerver på tävling, jag blir mer fokuserad och tycker själv att jag presterar bättre under press, men där kanske vi krockar?

Eller så har han bara dålig attityd och är en lat och lite bråkig ponny helt enkelt

Ställ inga krav.

Han ska tycka att det är kul. Gör det till lek.
Han ska inte känna press.

Att du är nervös hjälper nog inte honom.

Varför rida så om det är en CR??
Hjälp honom och inte tvärt om.

Jag har haft min ponny i ca 6 månader. Han har tidigare tävlat LA, Mdsv i hoppning men under tiden förra ägarna hade honom vägrade han ofta på tävling, men inte på träning. Hemma hoppade han både med henne och gör med mig allt från lätt gymnastikhopp till banor på hög höjd utan problem, alltid med öronen framåt och bra bjud på hindren.

När vi kommer till tävlingsplatsen är han ofta taggad och framåt, på framridningen bjuder han på hindren och hoppar utan problem, men så fort vi kommer in på banan är det som att luften går ur honom. Han blir tveksam, vinglig och jag får lägga all kraft på att driva honom framåt. Ofta får jag över honom över hindren andra gången efter vägran, men ibland är det tvärstopp. Jag känner att han vill stanna redan 5-10 meter innan hindret och oavsett hur mycket jag driver så stannar han. Det är så tråkigt att aldrig få bli nolla när jag vet att han kan och har otrolig teknik.

Jag har försökt forska lite i detta och har fått reda på att den förrförra ägaren tävlade honom och han fick akut kolik på tävlingsplatsen, inne på banan och fick åka djurambulans därifrån. Jag vet inte om detta kan orsaka hans rädsla för att vara ensam inne på tävlingsbanan? Och i så fall hur jag kan lösa problemet?

Min plan nu är att åka ut på mycket pay&jump och åka och träna på olika anläggningar, men om ni har andra tips tar jag tacksamt emot dem!
Kan ju också vara så att han kanske tröttnat på att tävla helt enkelt? Eller att han blir osäker ifall avstånd m.m inte stämmer om han går bland stora hästar?
Jag skulle nog köra på din idé med pay n' jumps ett tag men kanske bara 70-80 cm som han kan ta sig över även i låg fart utan att behöva ta i... eller alt. att inte hoppa alls ett tag framöver.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Ridning Min häst som är 14 år hade inte tävlat när jag köpte henne och jag hade väl inga direkta planer på att tävla när jag köpte henne för 5...
Svar
9
· Visningar
1 578
Senast: Sirap
·
Hoppning Min ponny vägrar alltid ut sig bland de första hindrerna på tävling. Idag tävlade jag på hemmaplan i paddocken som jag brukar träna i...
2
Svar
23
· Visningar
7 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka