Vägrar lyfta fram

K

Katrillion5

Har en snäll, lugn, trygg och lätthanterlig tinkervalack. Han vägrar dock lyfta framhovarna.... Bak går bra men fram är som förgjord och eftersom man inte kan rå på honom med råstyrka så blir det ju förstås problem.

Skulle man någon gång få upp hoven så hinner man titta på den i ett par sekunder innan han smackar ner den igen.

Har provat allt, stryker ända uppifrån öronen och ner när jag ska lyfta men han gör ändå allt för att bli så ovillig som möjligt. Han har haft en tidigare ägare och det var samma sak där.

Vi har låtit undersöka honom så han har inte ont någonstans, han går oskodd och det trivs han med vad det verkar.

Vad ska man göra??? Han kan ju inte gå okratsad. Som det är idag så får vi kämpa i minst en halvtimme innan varje ridpass för att kunna kratsa alla fyra :/

Sv: Vägrar lyfta fram

Min donna var hopplös att lyfta fötterna på när hon kom till mig, då gick hon barfota, snart valde jag dock att slå på skor - och problemet att lyfta fötterna försvann strax. Hon var helt enkelt öm i fossingarna. Kan vara det som är problemet - men kan säkert vara hundra andra saker också.

Hur går det att verka honom då?
Linda mittendelen av ett rep runt benet nedanför kotan, dra åt sidan och bakåt så han lyfter hoven håll kvar med repet (en medhjälpare får hålla det) medan du kratsar.

Är det rena tjurigheter han håller på med kanske detta funkar...

För att få hästen att lyfta hoven kan man nypa dom i kastanjen, de brukar lyfta upp men om han direkt ställer ner hoven igen hinner du ju inte kratsa ur hovarna

Senast ändrad:

Börja med att picka lite lätt på benet på hästen med hovkratsen. Det brukar ofta resultera i att hästen lyfter. Om inte annat ta i lite hårdare(inte så hårt att du skadar hästen, bara ett starkare tryck) och luta dej mot hästen, då måste hästen flytta sig. För att flytta sig lyfter hästen hoven och då berömmer du. Det är viktigt att komma ihåg att berömma. Berömmet ska komma när hästens hos är på väg upp, inte när den redan har lyft upp den, eller lyfter ner, för då blir resultatet helt fel. Lycka till!

Hur går det att verka honom då?
Linda mittendelen av ett rep runt benet nedanför kotan, dra åt sidan och bakåt så han lyfter hoven håll kvar med repet (en medhjälpare får hålla det) medan du kratsar.

Är det rena tjurigheter han håller på med kanske detta funkar...

För att få hästen att lyfta hoven kan man nypa dom i kastanjen, de brukar lyfta upp men om han direkt ställer ner hoven igen hinner du ju inte kratsa ur hovarna

Jodå, han är jättesnäll när han väl håller hovarna uppe. Han har aldrig haft skor på sig men eftersom han inte ömmar när man trycker under hoven så har vi tänkt att han ska slippa. Han rids så lätt, så med tanke på slitage behöver han inga skor.

Om man skulle köra tricket med repet, finns det inte risk för att han blir tjurig och aggressiv då? Han visar inte på något sätt att han inte vill lyfta - han gör det bara inte, står helt likgiltig och sover vidare. :p

Fast du kan inte "trycka" särskilt hårt, inte i jämförelse med trycket som blir då han står på tre ben med sina - vad han nu väger - 500 kg. Kan han däremot verkas utan problem, och bevisligen klarar att hålla upp tassen då, så verkar det ju snare vara så att han inte "vill" när ni ska kratsa.

Vad gör du när han sätter ned hoven? Blir arg? Försöker tyst igen? Knuffar till honom?

Nja, om hästen alltid har vägrat lyfta fram skulle inte fång vara det första jag tänker på. Men visst, man ska ju alltid utesluta fysiska problem.
Det låter som en träningssak, det verkar ju vara en cool häst som helt enkelt tycker det är bekvämt att stå stabilt på marken.

Jag hade gjort som Syrpa. Träna först på att han ska lyfta benet. Knacka/picka/nyp så han lyfter - beröm. När han lyfter på kommando tränar ni in nästa moment, d.v.s. att stå kvar på tre ben.

De har mer vikt på framdelen, så det brukar vara svårare att få dem att lyfta i fram än i bak.

Hur är det med balansen? Ibland kan det hjälpa att ställa dem nära en vägg så de kan luta sig mot den när de lyfter motsatt framben.

Tinkrar har nära mellan magen och hjärnan :idea:
Kanske börja klickerträna honom att hålla hoven uppe själv?

Om han är sådär lugn och likgiltig så tror jag inte han blir agressiv ;)
Om du alltid lyckas dra upp benet så kanske han inte orkar kämpa emot så mycket senare utan kommer på att det bara är att lyfta foten annars drar du upp det med repet ändå.. haha

Prova även att nypa el. vrida kastanjen på benet samtidigt med repet om du inte lyckas få upp benet på honom

Kanske en morotsbit varje gång man lyfter en framhov skulle kunna "väcka" honom? :)

Det skriver jag under på, köpte en treåring som gått på lösdrift fram till försäljning, han såg ingen som helst anledning till att stå på tre ben.

Klickade in, det tog tre morötter. Sen var det bara att sätta igång.
På en vecka kunde jag helt smärtfritt lyfta alla hovar.

:rofl: Det har väl alla hästar... och hundar... och ibland även människor :D

Jag gav mycket godis till ilskna medis i början, han ville inte heller lyfta hovarna utan körde med riktigt fula kosparkar åt alla håll istället. Med lite skäll och mycket godis kunde jag ganska så snabbt kratsa alla hovar, och han stod snällt och väntade på sin äpplebit. Nu lyfter han hoven av sig själv när han ser kratsen, och tänker inte vidare på saken.

Ska man klicka också bör man ha viss känsla för det dock. Jag klickar hundarna ibland, men det har aldrig funkat på hästen - jag är för seg i vändningarna helt enkelt. ;)

Liknande trådar

T
Träning Har nu fått stora problem på halsen, och jag vet inte hur jag ska gå till väga, så nu vill jag ha råd. Köpte för en tid (ca 2 månader...
2
Svar
29
· Visningar
2 485
Senast: Kalasbruden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar