Vägrar gå!!!???

I

Icis87

Vad gör man om sin häst vägrar gå? :mad: i dag när jag var ute och red så var han ganska pig och lite små fjantig och sen helt plötsligt stanna han och VÄGRADE gå....det var inget han blev rädd för (en vanlig grusväg med åkrar omkring) nej han bara vägra gå!! Jag skänkla på honom men då bara backa han. Försökte med det ca 15 min sen tröttna jag och hoppade av och ledde honom några meter och hoppade upp igen och sen skänkla på honom (det brukar funka) men NEJ han stod där han stod och försökte trilskas med att gå bakåt. Så till min fråga:
VAD GÖR MAN??? :confused:

MVH Erica

Sv: Vägrar gå!!!???

1. Väntar på att han ska tröttna på att stå still/backa.
2. Gör det jädrigt obehagligt för honom att backa/stå still. Direkt du får ett steg framåt = eftergift

Känner igen det där..vänd om..backa..eller styr i sicksack framåt när du väl fått honom att skritta berömm jätte mycket! Känns det som om han ska stanna då och då så tänk på att vara på med skänkeln så att han håller igång tempot friskt.

Hmm. Min häst gör oxå så här i perioder.

Jag snurrar honom tills han frivilligt går framåt igen. Alltså små små volter så han nästan biter sej i svansen.
Han brukar hålla på några dagar och sen ger han sej.

Men det är j*****t irriterande.

Hade en likadan period med en av mina och jag bråkade inte med honom. Jag väntade helt enkelt ut han. Kunde ta ett tag men han tröttnade efter en stund på att stå och glo och efter några veckor så slutade han med det.

Ti_Ti

¨Hej! Första gången jag skriver här :p.. är igentligen en dressyrryttare men pga att jag har fått ta hand om rätt många hästar vid det här laget som har haft det svårt innan eller av andra anledningar inte litar på människan...
Har också en ponny som gör så här, försökte först med teorin att vända och rygga sluta med att han trampa på sig själv och blev alldeles knäpp(mycket känslig ponny måste tilläggas) sen prövade jag att bara så strilla men det slutade med att han stod rätt upp på bakbenen.. eftersom jag vet att han gör det för att han är så oäker så klurade jag på det ett tag sen kom jag på en lösning!
eftersom vi har så jag kan rida i full fart redan hemmifrån så tog jag satts med han full fart framåt ända från stallet och hade han framför mig hela tiden tills jag kom fram till dte att jag kände att han börja slappna av och då började jag skritta..( han tycker liksom det är jättekul när han väl kommer iväg) och glöm INTE att beröma så fort de går framåt, och du får int etveka själv!

Tack för alla svar!!
Har testat alla metoder nu...men jag får hoppas att det går över snart...Har testar nog bara endel eftersom jag bara haft honom i 2 månader. Och hos hans förra ägare fick han göra precis som han ville...det var han som bestämde...vet att det kommer ta ett tag...
Jag hoppas bara inte han har ont någon stans...ska kolla upp det? Vad tror ni?
Ska börja markträna mera nu ett tag framöver så han får konsentrera sig och springa av sig lite....Han är väldigt duktig på markträning och lyssnar bra där.

// Erica

När medryttarpållen gör så gör jag klart för honom att det bara finns en möjlig färdriktning - dit jag vill att han ska gå. Antingen går han dit eller så står han still. Sen är det bara att vänta medan han funderar på saken. Vanligtvis brukar han tröttna ganska snart på att stå stilla. Att "tjata" på honom funkar inte alls, då blir han bara stressad.

Väntar ut, min första medryttarhäst jag hade någonsin var sådär. I ett år ungefär :p
Vände du hemåt så kom öronen fram och hon stolpade piggt på hemåt. Då jag vände tillbaka for öronen rätt ut och hon stod.
Efter ett tag av sittande och glo från min sida och fånstå från hennes så försökte hon sej på att tvärvända själv och gå hem, då vände jag alltid tillbaka henne och hon bidde tvärsur.
Efter en stund så började hon gå, hon maaaasade sej fram och det gick i diket och på sidan och brevid, så fort jag försökte styra henne så tvärstannade hon igen.
Sen kunde hon börja gå efter en kvart igen och då fick man vackert låta henne vara ca hundra meter, då det slog om och hon kom fram till att det var lika bra och gå. Och ju fortare man går destå fortare kommer man hem.

F.ö. var det på den här hästen jag lärde mej rida. 9 års ridskola före henne hade inte lärt mej ett piss kom jag fram till när jag satt där.
Min kärlek till Nordsvensken växte mycket under dessa tre år jag red denna häst, nu kan jag inte tänka mej nått annat.

Här om dagen när jag var ut stod han stilla en hel timme och jag vägrade ge mig...jag provade allt...skänkla på honom, då backa han, forstatte backa honom, då stanna han....hoppade av gick ca 5m hoppa upp men han stod helt stilla satt och gjorde ingeting..men han stod still... :confused:
men nu ska jag börja om från början med markträning då han som sagt jämt hos sin förra ägare fått bestämma. Det sitter nog kvar i huvudet, men nu ska jag få honom att lita på mig så vi kan ut och rida snart och galoppera lite *vill vill*
I dag var jag tex ut med honom och klappa på lastbilar, hoppa upp ur diken, prassla i buskar, dunka i soptunnor....han var jätte duktig :banana: Så jag ska fortsätta med det nu...
Tack för alla tips iaf!

MVH Erica

Gör en halt och börja att rygga hästen själv! Backa och backa och backa och backa och när hästen inte vill backa mer,då backar du lite till :devil:

Jag förutsätter att din häst är frisk, för att kräva något av en häst som inte mår bra är inte vidare respektingivande för hästen.

Jag skriver bara på tok för långa svar, så jag skickar en länk med en kort, engelsk text om ämnet istället:
http://parelli.parellinet.net/info_page.php?page=article&lit_num=16&title=My%20Horse%20Won't%20Go!&t=lit

min förra kille hadde jag motsats problem, när vi var ute och red med flera och han gick inte först så stack han bara förbi dom, sen var det lungt.. då drev jag, allt vad jag var värd :devil: och se han slutade med det.. lite omvänd psykologi.. jag spring du, men så länge som jag vill... vänta ut i ditt fall är nog inte heller så dumt.. ta med ngt att dricka, fika för din del och bara vänta... lycka till

*lånar tråd*

har samma problem med min häst. stannar och värgar gå, om man driver på henne så backar hon eller stegar, eller så far hon ner i diket. inte så speciellt kul, vi har ganska djupa diken också. och hon vägrar ofta gå in på en speciell väg, för där vet hon att man kan galoppera m.m. och då stenvägrar hon, och då kan jag inte stå och vänta ut henne för det är en bil väg som man måste korsa för att komma till vägen.
hur ska jag göra? tycker inte det är roligt. en gång höll hon på att stegra över för att hon INTE ville.

ett tips som jag fick när hästar stegrar som dom lär ut i galoppstall är att antingen ta handflatan och klapp till den mellan örone eller ev vatten ballong mellan öronen.. då tycker dom att det är obehagligt att stegra..

Jag blev less på min häst när hon gjorde så, så jag slog till henne rejält på rumpan. Hade hemskt dåligt samvete sen :o Men det funkade. Men jag hade inte gjorde det igen om hon stannar.

Jag är nyfiken på hur det går? Jag har också en herre som inte ville gå, men nu är det bättre. Han kan stoppa ibland, men ställer sig inte till. Sista gången han vägrade gå av stallplan satt jag bara lugnt och smackade på ibland. Han backade in i några hinkar och tog ett litet skutt, skrapade lite med hoven. Till slut när jag tröttnade (tröttnar fort)tog jag tyglarna och svängde ändan fram och tillbaka så han fick jämna små smällar på bogen, då strök han öronen tillbaka och gick. Det hela tog kanske 5 min. Fast det blev en del stopp på vägen sen. När han hade gått fint en bit, vände jag och red hem igen. Jag utökar sträckan lite varje gång.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 848
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 054
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama