Vägrar att gå in i stallet

P

pandaz13

heej min häst Flash vägrar ibland att gå in i stallet. när vi ska ut på en tur och vi lämnar hagen med de andra hästarna är det inga problem men när vi kommer hem så fullständigt vägrar han. :cool: sist tog det 45 minuter att få in honom.annars visar han aldrig dominasbeteende. jag har använt olika "tekniker" på honom. jag har försökt att änvända spöet lite lätt men det har han ignorerat. försökt med att om han backar så backar jag honom ännu mer. jag är ganska liten ( 1,60 lång och väger 50 kilo). det är en stor häst jag rider 1,64 i manken så jag vill inte att han ska resa sig. när han drar upp huvudet och ska backa brukar jag dra ner det igen och släppa på trycket när han slutar. när han går framåt så får han belöning. det brukar funka ibland.... är det någon som har ett bra tips eller har en häst med en likadan ovana.??? :bow:

Sv: Vägrar att gå in i stallet

heej min häst Flash vägrar ibland att gå in i stallet. när vi ska ut på en tur och vi lämnar hagen med de andra hästarna är det inga problem men när vi kommer hem så fullständigt vägrar han. :cool: sist tog det 45 minuter att få in honom.annars visar han aldrig dominasbeteende. jag har använt olika "tekniker" på honom. jag har försökt att änvända spöet lite lätt men det har han ignorerat. försökt med att om han backar så backar jag honom ännu mer. jag är ganska liten ( 1,60 lång och väger 50 kilo). det är en stor häst jag rider 1,64 i manken så jag vill inte att han ska resa sig. när han drar upp huvudet och ska backa brukar jag dra ner det igen och släppa på trycket när han slutar. när han går framåt så får han belöning. det brukar funka ibland.... är det någon som har ett bra tips eller har en häst med en likadan ovana.??? :bow:

Vad gör han om du vänder honom och backar in?

har du provat att backa honom in i stallet?
prova att hoppa av innan ni är framme vi stallet, tyglarna över huvudet och bara gå, blicken framåt hela tiden, tvekar han så smacka bara. forsätt mot ditt mål.

hämta en hag-kompis som gå in före, sen får din häst gå för den, sen själv...
annars kan man börja med små mutor och mkt beröm när han är Inne i stallet.

frågan är väl egentligen varför han inte vill gå in i stallet?
hittar man svaret på det blir lösningen ganska enkel.
En häst ska tycka om att vara i stallet, tycka om att bli riden och allt som rör människan. gör den inte det, kan den som utväg vägra gå in i stallet, till exempel bland mycket annat. tycker den inte om att bli lämnad ensam? är den kittlig när man borstar? Har den ont någonstans?

Jag läste en mycket intressant artikel om hundar i Schäferklubbens tidning - hästar är som hundar i många avseenden. De lever i nuet och de gör det som ger det trevligaste utfallet. det de vet om är otrevligt undviker de som pesten. att gå in i ett stallk är inte "svårt", att inte gå in är ett aktivt val av hästen. Den VILL inte gå in. Och hästar gör inget för att jävlas - de agerar utifrån hur de upplever världen. Så då blir ju frågan varför den inte vill gå in nyckeln till svaret - om man löser den knuten kan man få en häst att vilja gå in. så slipper man piska, rycka, backa eller whatever för att få in hästen. Risken med det beteendet - att tvinga hästen, blir ju snart att man inte får tag i den i hagen..... och då är man ännu längre ifrån en lösning.

Jag tror också att det är viktigt att varför hästen inte vill gå in.

Jag har två gånger fått göra en nödlösning när min häst varit rädd för något i stallet (det var en stor brötig fläkt), då ville han inte gå in och jag kunde inte få in honom. Tog hjälp av kompisen för att gå bakom, men det hjälpte inte. Vi testade allt möjligt.
Nödlösningen var en sak som jag är ganska säker på att många tycker är fel, för man ska ju ha tilliten och så till sin häst från marken. De flesta speciellt NH-insatta, säger ju att det måste funka från marken innan man testar från ryggen.
Men iaf, detta var en nödlösning och det funkade alldeles utmärkt för mig. Jag hoppade iaf upp på hästen och red in i stallet. Min häst gör precis allt man säger till honom från ryggen, jag behövde inte övertala honom, bara smacka en gång och så traskade han in hur lugnt och snällt som helst.

Min kompis var med, och jag hade inte testat själv, inte första gången iaf.
Men det gick iaf hur bra som helst, även om det kanske inte är det bästa tipset i många ögon.

han älskar att vara i stallet och att bli ompysslad och kelad med . han har inga problem med borstningen och sadling. när han är där ensam blir han orolig och det kan jag förstå. han vill ju inte vara utan sina kompisar. jag tror inte att han har ont för han visar inget sympton på det.

men asså det är stora hästar och jag är nästan alltid själv så det blir väldigt svårt att göra det, :crazy:

Försök att vara bestämd och bara leda in hästen. Hade en innakorderingshäst som vägrade gå in med sin ägare. Mig däremot gick han alltid snällt in med.
Hon mutade honom med godis och stod och "fjantade" sig. Heregud hästen ska in det bara är så. Det som funkar på den ene funkar inte alltid på den andre men....

Hur gamal är hästen? Kan ju vara så att den börjar att se dåligt då kan omställningen från dagsljuset ute till mörkare lampsken inne i stallet göra att de nästan inte ser alls. Kan ju vara så att det bli helt mörkt för honom och då kan man ju förstå att de inte vill gå in. Väl inne brukar de vänja sig rätt fort. Bara en tanke, men håller med om en det som några redan sagt försök komma på VARFÖR hon inte vill gå inn innnan då bråkar för mycket det leder bara till otillit och sämre ledarskap. Lycka till!!

Kom på en till sak kan du ha för trång dörr? Vi har stall med dubbel dörrar och vet att den ena hästen inte går in om bara ena dörren är öppen trotts att han gått och väl får plats.

Hade också en sådan period (väldigt kort) med min häst. Började naturligtvis fundera kring varför osv. Hittade ingen naturlig förklaring, annat än att han hellre skulle vilja gå och beta lite, som vi ibland gör innan han går in i stallet. Då var det bara att bestämma sig att han skulle med in. Gick bara på som vanligt. När han stannade till vände jag mig INTE om och försökte övertala. Stod bara och lät grimskaftet vara sträckt och förväntade mig att han efter några sekunder skulle gå in med mig. Det funkade! Så kom ihåg att hästen genast läser av din tvekan och blir ännu mer tveksam.

Så tänk som någon också skriver, hästen ska med, in det bara är så, lugnt och fint. Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 941
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar