Vägrar att gå framåt

Sasse

Trådstartare
Behöver hjälp med min foderhäst, hon har börjat att vägra gå framåt i ridningen. Hon har alltid varit lite seg vid ridning och har stannat titt som tätt och försökt vända hemåt. Det har dock gått lätt att vända henne mot rätt riktning igen eller väntat ut henne om hon stannat - hon har inte stått stilla så länge utan bara några minuter åt gången. Jag har tyckt att det har fungerat ganska bra, efter ett tag så har hon istället börjat bjuda framåt och när man väl kommit dit så är hon verkligen supertrevlig att rida.

Jag brukar ha för vana att vara ute tills hon börjar bjuda framåt, och först då kan jag vända henne hemåt. Bara för att hon inte skulle få för sig att hennes beteende att stanna/försöka vända hem skulle fungera, och det sedan skulle förvärras.

Nu har det ändå blivit så... Problemen började vid en lite mer motvillig ridtur. När hon väl började bjuda framåt så tänkte jag som vanligt att jag skulle rida några meter till, innan vi vände hemåt. Hann knappt tänka den tanken innan det fullkomligt tog stopp. Jag gjorde då som jag alltid gjort; "lyssnade på fåglarna" och bara väntade. Jag trodde att hon skulle tröttna som hon alltid gjort, men icke. Försökte då mana på henne istället med röst/skänklar. Vilket resulterade i antingen ingen reaktion alls eller att hon backade. När hon väl tog något steg fram så fick hon massor av beröm, tyvärr backade hon dock flera meter bak igen. Minns inte hur länge vi stod, ett par timmar gissningsvis. Jag gav upp när det började skymma och vända hemåt. Vilket för den delen var svårt det med, hon "låser" munnen och reagerar inte när man tar tag i tyglarna. Hon reagerar inte på speciellt mycket alls när hon blir såhär.

Efter detta har problemet fortsatt och numera kommer jag inte ens utanför gårdsplanen. Så fort jag hoppat upp på henne så vägrar hon röra en fena. Jag kan få henne att gå om jag använder spö, om jag ger henne tre rejäla rapp så går hon... en halv meter innan hon stannar igen. Och så får jag börja om, då går hon igen en halv meter, stannar, osv.

Jag har vid några tillfällen hoppat av och lett henne en bit, men jag känner inte att det är funkar. Dels för att hon ändå står still när jag väl hoppar upp igen och dels för att jag inte alls har så bra kontroll på henne från marken. Det fungerar att leda om jag är på gårdsplanen/paddocken, men så fort jag kommer ut någonstans så försvinner kontrollen. Hon går på mig, bokstavligen. Skrämmer något henne så är det nästan omöjligt att hålla henne kvar. Från ryggen så återfår jag åtminstone kontrollen snabbt.

Att rida i paddocken fungerar hyfsat, tills hon tröttnar och vägrar gå framåt även där. Så det är inte endast på uteritter hon beter sig såhär.

Vet att det redan finns massor av sådana här trådar, har läst några av dom och testat knepen som skrivits där utan någon större lycka. Så jag testar och ser om det kanske finns fler tips på området.

Sv: Vägrar att gå framåt

Hej!
Jag läser att du i alla fall i teorin har koll på hur du ska göra - men försök läsa av ännu mer och förekomma. Din uppmärksamhet måste vara riktad dit ni ska - inte där ni är.

Just i den stunden ni är på väg att köra fast - bryt mönstret och gör något annorlunda, typ - rygga genom grinden - volt runt trädet - skänkelvikning över vägen - ... o s v.

Jag menar inte att du ska hålla på att trixa hela tiden - men göra allt du kan för att få hennes uppmärksamhet så att hon lyssnar på dig.

Ett annat tips (som funkade för mig när jag hade att göra med en "sturig" foderponny). Välj ut en trevlig plats med bete. Led hästen dit några gånger (3) så att den känner igen vägen. Rid sedan dit (= bryta mönster). Fast jag vet ju inte om grundorsaken matchar.

Har du möjlighet att rida ut tillsammans med någon som kan rida framför dig som "draghjälp"? Det brukar fungera bra! Och se till att ni har roligt när ni är ute och rider - busa lite på ängar, rid på stigar i skogen... Använd fantasin! Jag tror det handlar om att du måste få henne att tycka det är roligt att vara ute och rida!

Och undvik paddocken! Den tråkar ut hästarna mer än vad man tror. Och angående problemet med att ni inte kommer från stallbacken så tycker jag att du ska leda henne därifrån. :-)

Jag har även en vän som hade en väldigt seg häst, hon fick i uppgift av sin tränare att rida korta, effektiva ridturen och ingen skritt! Alltså börja alltid trava direkt från halt och känner du att du vill att hon ska vara uppvärmd först kan du promenera den första biten för att sedan sitta upp och trava iväg direkt. Min väns häst blev faktiskt helt annorlunda av detta!

Men framför allt tycker jag att du ska skaffa en ridkompis som kan vara lite draghjälp och bara rida korta och "roliga" pass! :-)

Hej!
Jag läser att du i alla fall i teorin har koll på hur du ska göra - men försök läsa av ännu mer och förekomma. Din uppmärksamhet måste vara riktad dit ni ska - inte där ni är.

Just i den stunden ni är på väg att köra fast - bryt mönstret och gör något annorlunda, typ - rygga genom grinden - volt runt trädet - skänkelvikning över vägen - ... o s v.

Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna läsa av och förekomma. Hon är ganska spontan och jag känner oftast inte av någon "förvarning" innan hon gör något, så jag vet inte hur jag ska lösa det riktigt.

Har du möjlighet att rida ut tillsammans med någon som kan rida framför dig som "draghjälp"? Det brukar fungera bra! Och se till att ni har roligt när ni är ute och rider - busa lite på ängar, rid på stigar i skogen... Använd fantasin! Jag tror det handlar om att du måste få henne att tycka det är roligt att vara ute och rida!

Och undvik paddocken! Den tråkar ut hästarna mer än vad man tror. Och angående problemet med att ni inte kommer från stallbacken så tycker jag att du ska leda henne därifrån. :-)

Jag har även en vän som hade en väldigt seg häst, hon fick i uppgift av sin tränare att rida korta, effektiva ridturen och ingen skritt! Alltså börja alltid trava direkt från halt och känner du att du vill att hon ska vara uppvärmd först kan du promenera den första biten för att sedan sitta upp och trava iväg direkt. Min väns häst blev faktiskt helt annorlunda av detta!

Men framför allt tycker jag att du ska skaffa en ridkompis som kan vara lite draghjälp och bara rida korta och "roliga" pass! :-)

Jag har inga möjligheter till ridsällskap mer än enstaka gånger där jag står, annars hade jag satsat på det. Jag hoppas på att hon ska kunna gå fram av sig själv. Och det verkar som att hon tycker det är roligt att få komma ut när vi väl har kommit en bit och hon börjar bjuda framåt, men tills vi kommit dit så är det motvilligt. Vet inte riktigt vad jag ska göra för att göra det roligare på vägen. Det finns inga närliggande ridstigar, utan vi måste rida ett tag på vägen först. Och det är relativt smala vägar, med fordon som kommer i en susande fart oftast.

Nu när jag skrev det där så slog det mig att det är som mest motvilligt när vi rider på själva vägen, på väg till ridstigarna, när vi kommit dit så brukar hon då bjuda. Men vad hjälper det mig? Jag kommer garanterat inte leda henne dit, för det funkar inte. Hon lyssnar på mig någorlunda från ryggen och det finns definitivt ingen risk att hon skulle dra iväg. Men från marken sett så har jag inte mycket att säga till om. Så att leda henne någon längre sträcka går bort, för säkerhetens skull.

Paddocken är förövrigt ett bra val när man inte har tid att vara ute i timmar, det tar typ 45 min (enkel väg) att rida till den närmsta ridstigen, annars får man hålla sig till vägen vilket inte är speciellt roligt, pga fordonen.

Jag har testat det där med att börja trava också, det hindrar inte henne från att tvärbromsa. Å andra sidan så har jag aldrig ridit med spö på henne innan, hon kanske känner sig lite mer manad att trava på om jag har det till hands. Men utan det så finns det inte en chans att hon håller takten.

Ursäkta att det verkar som jag slår bort varje förslag. Jag har som sagt testat det mesta, men ska göra ett nytt försök och se hur det går. Kanske fungerar det att trixa lite med henne också, får se vad jag kan hitta på med henne.

Tack så hemskt mycket för att ni tog er tid! :)

Känns som att din häst bestämmer över dig och har n riktigt stark vilja. Det fungerar inte att hästen bestämmer över dig. 500 kg mot din kanske 70/80.. Det fungerar inte. Du måste “börja“ om från marken och faktiskt visa vem som faktiskt bestämmer. Att hästen har börjat testa dig såhär är för att den känner att den bestämmer över. dig. Börja som sagt om från marken och sätt ner foten och lär hästen på nytt

Ingen som kan följa med till fots?

Det skulle nog gå att ordna. Tack för tips! :)

Känns som att din häst bestämmer över dig och har n riktigt stark vilja. Det fungerar inte att hästen bestämmer över dig. 500 kg mot din kanske 70/80.. Det fungerar inte. Du måste “börja“ om från marken och faktiskt visa vem som faktiskt bestämmer. Att hästen har börjat testa dig såhär är för att den känner att den bestämmer över. dig. Börja som sagt om från marken och sätt ner foten och lär hästen på nytt

Den här hästen har nog alltid hållit på såhär, mer eller mindre. Hon har mycket egen vilja och gör det hon känner för i princip. Hennes ägare har inga problem med det här beteendet dock. Det är bara jag ;) Så hur sjutton börjar man om med en häst som hållit på likadant i flera år? Har du tips på det så får du gärna tala om dom. Tack för ditt svar!

Jag tycker att kunna hantera hästen från marken är en viktig del i häst ägandet. Börja jobba med det, små korta stunder, start, stopp o vänd övningar, och det ska BARA vara du som bestämmer.
Lycka till

För mig känns det självklart att du ska börja med att få hästen att lyssna på dig från marken som flera redan föreslagit. Fungerar det bra på ridbanan kan du ju sen leda hästen med kontroll till de roliga ridvägarna och hoppa upp där. Så småningom kan du säkert rida hela vägen från stallet. Har ägaren inga problem så vet du ju att det inte är ett olösligt problem, ni är bara inne i en period där hästen testar dig extra mycket. Har märkt att dessa perioder kan återkomma även när man ridit samma häst i nästan ett år och inte bara i en "ny relation".

Jag brukar i alla fall leda runt hästen på ridbanan, den ska gå lite bakom mig och tyglarna ska helst vara helt utsläppta eller så mycket du känner dig bekväm med. Jag cirklar runt och byter riktning snabbt och ofta så hästen blir uppmärksam på mig. Sen stannar jag med ett tydligt stopp med hela kroppen, liksom sätter ner mina ben och är noga med en stolt hållning. Tar bara tag i tyglarna om jag måste för att hästen inte ska springa iväg. Stannade inte hästen där jag ville, vilket den inte brukar göra de första gångerna backas den direkt tillbaka dit jag ville att den skulle stannat. Då berömmer jag, klappar mjukt och myser med hästen. Sen gör vi om samma sak ett par gånger tills jag har hästens hela uppmärksamhet.

Tycker det här är en väldigt enkel övning som alltid fungerar bra. Sen gäller det att ta med sig ledarskapet man fått på marken upp på ryggen vilket kan vara lättare sagt än gjort, men ett bra ledarskap på marken är en grundförutsättning!

Ledarskapsövningar från marken!! Fungerar det inte från backen så fungerar det oftast inte heller från ryggen. Du måste vara hästens ledare för att hon ska vara trygg och gå fram med dig överallt, annars är det hon som måste ta komandot. Det är bara att titta på hur de beter sig mot varann i hagen, där är det ledaren som bestämmer och är flockens vägvisare.

Lycka till!

Bara visste att det skulle ploppa upp en massa ledarskaps- och dominanstjafs som förslag när jag började läsa din tråd... De första svaren var vettiga i alla fall. :angel:

Behöver hjälp med min foderhäst, hon har börjat att vägra gå framåt i ridningen. Hon har alltid varit lite seg vid ridning och har stannat titt som tätt och försökt vända hemåt. Det har dock gått lätt att vända henne mot rätt riktning igen eller väntat ut henne om hon stannat - hon har inte stått stilla så länge utan bara några minuter åt gången. Jag har tyckt att det har fungerat ganska bra, efter ett tag så har hon istället börjat bjuda framåt och när man väl kommit dit så är hon verkligen supertrevlig att rida.

Är hon fräsch i kroppen? Får ordentlig mat? En del hästar bli väldigt trötta om de går kvar på bete utan tillskott nu när gräset i princip inte innehåller något alls. Det är bara bukfylla.

Vad händer om du gasar på redan från start - ordentlig trav direkt från stallet? Låt henne inte sakta ned, utan håll traven, tjoa och tjimma. ; )

Jag brukar ha för vana att vara ute tills hon börjar bjuda framåt, och först då kan jag vända henne hemåt. Bara för att hon inte skulle få för sig att hennes beteende att stanna/försöka vända hem skulle fungera, och det sedan skulle förvärras.

Rider du aldrig en runda? Bara fram, och tillbaka samma väg?

Jag förstår hur du resonerat, men samtidigt blir det ju lite... tja, negativt. När hon väl faktiskt vaknat till och vill vara med - då ska ni hem. Men jag kanske missförstod? När hon är pigg och glad så kan du väl lika gärna njuta.

Nu har det ändå blivit så... Problemen började vid en lite mer motvillig ridtur. När hon väl började bjuda framåt så tänkte jag som vanligt att jag skulle rida några meter till, innan vi vände hemåt. Hann knappt tänka den tanken innan det fullkomligt tog stopp. Jag gjorde då som jag alltid gjort; "lyssnade på fåglarna" och bara väntade.

Om hästen är ovillig och tjurig jämt så kanske det faktiskt är något som inte är riktigt bra med den, med ridningen, eller någonting runt om. Sadel och allt är ok? Är hon likadan barbacka?

Jag trodde att hon skulle tröttna som hon alltid gjort, men icke. Försökte då mana på henne istället med röst/skänklar. Vilket resulterade i antingen ingen reaktion alls eller att hon backade. När hon väl tog något steg fram så fick hon massor av beröm, tyvärr backade hon dock flera meter bak igen. Minns inte hur länge vi stod, ett par timmar gissningsvis. Jag gav upp när det började skymma och vända hemåt. Vilket för den delen var svårt det med, hon "låser" munnen och reagerar inte när man tar tag i tyglarna. Hon reagerar inte på speciellt mycket alls när hon blir såhär.

Rid med hästkompis som hon får gå efter. Enkelt sätt att bryta mönstret.

Det är ju svårt där de stängt av hjärnan, du måste reagera innan dess - hålla den vaken, och både fysiskt och mentalt "med". Fram, fram, fram, hela tiden. Vid minsta tanke bakåt, "slöa steg", så ska den fram. Beröm.

Efter detta har problemet fortsatt och numera kommer jag inte ens utanför gårdsplanen. Så fort jag hoppat upp på henne så vägrar hon röra en fena. Jag kan få henne att gå om jag använder spö, om jag ger henne tre rejäla rapp så går hon... en halv meter innan hon stannar igen. Och så får jag börja om, då går hon igen en halv meter, stannar, osv.

Jag är inte helt emot spö, men funkar det inte med två rapp så funkar det väldigt sällan med tio.

Som sagt - hästkompis som går före brukar vara ett smart sätt att bryta en negativ trend. Kolla också så den faktiskt är fräsch och mår bra i kroppen. Är det en rolig väg ni rider längs? Skogsstig? Vad händer på turen förutom att den får kånka runt på en ryttare?

Jag har vid några tillfällen hoppat av och lett henne en bit, men jag känner inte att det är funkar. Dels för att hon ändå står still när jag väl hoppar upp igen och dels för att jag inte alls har så bra kontroll på henne från marken. Det fungerar att leda om jag är på gårdsplanen/paddocken, men så fort jag kommer ut någonstans så försvinner kontrollen. Hon går på mig, bokstavligen. Skrämmer något henne så är det nästan omöjligt att hålla henne kvar. Från ryggen så återfår jag åtminstone kontrollen snabbt.

Du har alltid mer kontroll uppifrån ryggen på dem.

Det brukar inte vara så himla käckt att lösa sådant här genom att hoppa av hela tiden. Vem orkar det... Annat är det vid engångsföreteelser om hästen behöver extra stöd från marken. Men inte återkommande.

Att rida i paddocken fungerar hyfsat, tills hon tröttnar och vägrar gå framåt även där. Så det är inte endast på uteritter hon beter sig såhär.

Råd framåt då! Inget slöskrittade på lång tygel. Vill du värma så promenera med henne ett par varv - men när du kommit upp i sadeln är det trav och galopp som gäller. Hela tiden. Som sagt, tjoa och tjimma, hitta på grejer hela tiden. Hon ska vara "med". Lägg ut bommar, gör roliga saker, mycket beröm.

Hästis var en riktig :devil: på att nita/backa/kasta sig/rusa bakåt/snurra runt i oändlighet... gjorde mig halvt vansinnig nästan varje ridpass. Men vi kommer utmärkt överens idag, två år senare :p :D.

Det GÅR att bryta, man måste bara vara smartare än hästen, inte tappa fattningen, och ge den en ärlig chans.

För mig känns det självklart att du ska börja med att få hästen att lyssna på dig från marken som flera redan föreslagit. Fungerar det bra på ridbanan kan du ju sen leda hästen med kontroll till de roliga ridvägarna och hoppa upp där. Så småningom kan du säkert rida hela vägen från stallet. Har ägaren inga problem så vet du ju att det inte är ett olösligt problem, ni är bara inne i en period där hästen testar dig extra mycket. Har märkt att dessa perioder kan återkomma även när man ridit samma häst i nästan ett år och inte bara i en "ny relation".

Det fungerar bra att leda henne på gårdsplanen/i paddocken, men inte utanför gården. Hon lyssnar på mig, följer mig som en hund och stannar när jag stannar. Hon blir helt förändrad när vi kommer utanför gården dock, och med tanke på de smala vägarna och de fort körande bilisterna så ser jag inte att det är speciellt säkert att leda ut henne någonstans. Det hade väl kunnat fungera om det funnits någon ridstig i närheten, men det finns det inte.

Menade att hästen har samma beteende gentemot ägaren, men att denne inte ser det som ett problem.

Är hon fräsch i kroppen? Får ordentlig mat? En del hästar bli väldigt trötta om de går kvar på bete utan tillskott nu när gräset i princip inte innehåller något alls. Det är bara bukfylla.

Hon är fräsch i kroppen och får utöver gräset de äter, även hö om de vill ha. Men i övrigt får de inget annat ännu.

Jag har testat att få igång henne redan från start, men det är verkligen segt, när jag väl får igång henne så travar hon på rätt bra - men kan rätt som det är tvärbromsa.

Rider du aldrig en runda? Bara fram, och tillbaka samma väg?

Jag förstår hur du resonerat, men samtidigt blir det ju lite... tja, negativt. När hon väl faktiskt vaknat till och vill vara med - då ska ni hem. Men jag kanske missförstod? När hon är pigg och glad så kan du väl lika gärna njuta.

Det finns inga kortare rundor där jag står, vill man rida en runda får man vara ute i flera timmar. Jag har inte alltid den tiden, speciellt inte på vardagar, så då blir det att vända och rida samma väg tillbaka.

Menade att när det går lite segare än vanligt och det drar ut på tiden, och jag inte har tid till en flera timmars lång runda - så vänder jag en bit efter att hon har börjat bjuda. Har jag tid till den här timmars rundan så fortsätter vi såklart.

Om hästen är ovillig och tjurig jämt så kanske det faktiskt är något som inte är riktigt bra med den, med ridningen, eller någonting runt om. Sadel och allt är ok? Är hon likadan barbacka?

Sadeln och rygg är helt okej. Hon är precis likadan när man rider barbacka, eller när man leder henne (bortom gården).

Vill dock påpeka att jag inte vet om jag skulle kalla det "tjurighet" när hon har stannat tidigare, hon har helt enkelt stannat, tittat sig runtomkring (ibland en längre stund, ca 5 minuter) och sedan börjat gå igen. Nu stannar hon bara och "stänger av" helt.

Rid med hästkompis som hon får gå efter. Enkelt sätt att bryta mönstret.

Det är ju svårt där de stängt av hjärnan, du måste reagera innan dess - hålla den vaken, och både fysiskt och mentalt "med". Fram, fram, fram, hela tiden. Vid minsta tanke bakåt, "slöa steg", så ska den fram. Beröm.

Jag har inget ridsällskap. Det finns inte speciellt mycket hästar omkring vad jag sett, om man inte letar mil bort. De två andra som står i stallet rids inte, för att ägarna inte har tid. Vid något enstaka tillfälle hade jag säkert kunnat få ridsällskap, men kan hon inte gå utan en annan häst så fungerar det inte i längden.

Det hade säkert gått bättre det här med att få henne att fokusera på mig om hon hade kunnat några lättare övningar, som skänkelvikning, gå i form eller annat. Men det kan hon inte. Hon har endast använts som en uterittshäst vilket hon, enligt ägaren, föredrar. Så det har inte blivit så mycket mentalt arbete för henne.

Jag är inte helt emot spö, men funkar det inte med två rapp så funkar det väldigt sällan med tio.

Som sagt - hästkompis som går före brukar vara ett smart sätt att bryta en negativ trend. Kolla också så den faktiskt är fräsch och mår bra i kroppen. Är det en rolig väg ni rider längs? Skogsstig? Vad händer på turen förutom att den får kånka runt på en ryttare?

Det är som sagt en bit till närmaste skogsstig, först måste vi ta oss fram på en relativt smal väg, grusväg eller asfalt. Jag kan inte tänka mig att det är speciellt skoj där. När vi väl nått fram till en skogsstig så har hon oftast redan börjat bjuda till, om inte så gör hon det då.

Tack för svar och tips! Ska testa det där med att tjoa och tjimma nästa gång och än en gång att ha lite högre fart.

Vilken tråkig situation :(
Om din häst är seg i början av ridturen och sen piggnar till så kanske hon behöver värma upp innan hon kommer igång ordentligt?
Eller så kan hon ogilla underlaget på grusvägen/asfalten så att det är därför hon segar..
De andra ägarna kanske kan tänka sig att låna ut en häst till nån kompis som kan rida ett par ggr i veckan, då får du sällskap :)
Har ni en större beteshage på gården? I så fall kanske du kan få rida lite i den nu när hästarna ska stallas in, lite bus på en äng brukar ju uppskattas :D och som de andra skrev, håll tempot uppe och ha skoj ;)
En del hästar blir sega och allmänt jobbiga av fällning oxå.. Kanske lite extra foder kan göra susen med?
Hoppas det löser sig snart!

Jag har inget ridsällskap. Det finns inte speciellt mycket hästar omkring vad jag sett, om man inte letar mil bort. De två andra som står i stallet rids inte, för att ägarna inte har tid. Vid något enstaka tillfälle hade jag säkert kunnat få ridsällskap, men kan hon inte gå utan en annan häst så fungerar det inte i längden.

Det hade säkert gått bättre det här med att få henne att fokusera på mig om hon hade kunnat några lättare övningar, som skänkelvikning, gå i form eller annat. Men det kan hon inte. Hon har endast använts som en uterittshäst vilket hon, enligt ägaren, föredrar. Så det har inte blivit så mycket mentalt arbete för henne.
¨

Å - men serpentiner över vägen kanske går? Korta/länga stegen. Öka minska tempot. Övergångar. Gå helt rakt, rakt fram är något av det svåraste man kan göra!

Det är som sagt en bit till närmaste skogsstig, först måste vi ta oss fram på en relativt smal väg, grusväg eller asfalt. Jag kan inte tänka mig att det är speciellt skoj där. När vi väl nått fram till en skogsstig så har hon oftast redan börjat bjuda till, om inte så gör hon det då.

Morot på fiskespö framför näsan? :rofl:

Förlåt. : ) Jag tror att du måste försöka bryta den negativa trenden, och göra det roligare för henne, något som hindrar att hon bara nitar och släpper kontakten med världen. Synd att du inte har någon att rida med. Men som sagt, man kan hitta på mycket även med något outbildade hästar.

Tömkörning? Har du testat det?

*kl*

Min medryttarhäst gör också så för att testa av mig hur långt hon kan gå. Nitar och vänder, stannar och bråkar om jag försöker styra henne åt "rätt" håll. Hon backar, reser sig lite mm. Fick tipset att fortsätta backa tills hon tröttnar och går framåt och det har fungerat bra. Kan ju bli några ggr/ridtur men hoppas på att hon tröttnar på det helt till slut.

Du verkar inte vara den som ger sig och det är det viktiga!

Lycka till!!

Å - men serpentiner över vägen kanske går? Korta/länga stegen. Öka minska tempot. Övergångar. Gå helt rakt, rakt fram är något av det svåraste man kan göra!

Det ska säkert fungera på henne. Får testa :)
Morot på fiskespö framför näsan? :rofl:

Förlåt. : ) Jag tror att du måste försöka bryta den negativa trenden, och göra det roligare för henne, något som hindrar att hon bara nitar och släpper kontakten med världen. Synd att du inte har någon att rida med. Men som sagt, man kan hitta på mycket även med något outbildade hästar.

Tömkörning? Har du testat det?

Morot med fiskespö hade säkert fungerat :p

Tömkörning har jag inte testat. Ska höra med ägaren vad hon tycker om det.
Tack så mycket!

Är det bara du eller är det flera som rider hästen?

Det är bara jag.

*kl*

Min medryttarhäst gör också så för att testa av mig hur långt hon kan gå. Nitar och vänder, stannar och bråkar om jag försöker styra henne åt "rätt" håll. Hon backar, reser sig lite mm. Fick tipset att fortsätta backa tills hon tröttnar och går framåt och det har fungerat bra. Kan ju bli några ggr/ridtur men hoppas på att hon tröttnar på det helt till slut.

Jag har testat det där, men hon har nog aldrig lärt sig att backa med en ryttare på ryggen. Så det blir inte så mycket av det hela. Tack för tips ändå!

Uppdaterar tråden.

Jag har hållit på att träna foderhästen nu ett tag, genom att rida/leda en bestämd sträcka så hon vänjer sig vid den. Det har gått över förväntan och hon har gått som en klocka de senaste gångerna, varför jag denna gången tänkte testa att rida en lite längre runda.

Det började bra, hon gick som vanligt den första biten som vi "tjatat in" och sedan började jag med serpentiner över vägen, vilket också gick bra i början, hon höll ett bra tempo. Däremot blev hon väldigt spänd och det blev värre och värre. Hon tog bettet vid några tillfällen och försökte vända hem, släppte bettet när hon lyckats vända så jag kunde vända henne rätt igen. Jag pratade lugnt med henne hela tiden, samtidigt som vi jobbade oss framåt, men tillslut så kändes det som att hon skulle explodera. Just då så kändes det bäst att släppa allt och vänta en stund så hon fick tillfälle att lugna sig. Sedan fortsatte vi framåt, rakt spår denna gång för att se om det kanske fungerade bättre, tills hon stannade och "låste sig". Jag hade tagit med mig spö, som en sista utväg ifall hon skulle stanna jag inte fick fram henne på annat sätt. Så jag rappade till henne en gång (inte alls hårt), och då flippade hon helt och kastade sig över vägen och var allmänt okontrollerbar.

Vi vände hem efter det, jag kände helt enkelt att jag inte vågade tjafsa med henne mer. Det här beteendet överraskade mig väldigt mycket, hon har alltid varit så lugn och trygg vid tidigare tillfällen, i alla lägen. Aldrig att hon uppvisat minsta tendens till att ta bettet eller kasta sig runt på vägen så man förlorar kontakten.

Så nu undrar jag helt enkelt, vad sjutton gör man i sådana lägen?

Jag känner mig väldigt osäker på henne nu. Tveksamt om jag vill fortsätta rida henne om hon håller i det här beteendet, men ska ändå försöka lite till och se om det ger med sig. Är väldigt tacksam för alla svar jag får!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 703
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 065
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 003
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka