Vägrar att bli tränsad

Sv: Vägrar att bli tränsad

Jag har nog Sveriges mest lätt-tränsade häst, jag bara lägger tyglarna över halsen och håller fram tränset, då sträcker han ner huvudet, plockar in bettet själv i munnen, böjer ner huvudet ännu mer så att nacken är i min midjehöjd, och då är det väldigt lätt att få nackstycket över öronen!:love:
 
Sv: Vägrar att bli tränsad

I början när jag tränsade mitt sto första gångerna så smorde jag in bettet i äppelmos, supergott, hon gapade snällt och sög på bettet en stund. Jag tränar även min häst att sänka huvudet på kommando, och böja huvudet åt sidorna.

Men prova smörja in bettet i någon god smak, är det din egen häst hade jag provat med ett annat bett ett tag också.
 
Sv: Vägrar att bli tränsad

Vi hade en häst på ridskolan som är av det känsligare slaget, man får inte vara för hårdhänt mot henne för då stressar hon upp sig. På henne hade en del personer haft för bråttom och dunkat bettet mot tänderna vilket gjorde att hon bet ihop och slängde upp huvudet för att komma undan obehaget. Ridskolan löste det så att endast erfarna personer (t ex instruktörer) fick tränsa den hästen, så småningom blev hon som vanligt igen och alla kunde tränsa henne, men man blev kanske bättre på att förklara hur tränsning ska gå till.
 
Sv: Vägrar att bli tränsad

Hästen är inte dum snarare smart. På ridskolan jag red på fanns en häst som gjorde likadant och måååånga elever hade stora problem att tränsa hästen och tyvärr tog en del elever till helt fel metoder vilket bara gjorde saken värre. När två stycken hade stått inne i boxen i nästan tio minuter och försökt och den ena faktiskt slog till hästen i huvudet kunde jag inte låta bli att lägga mig i och frågade om de behövde hjälp och skickade ut dom från boxen varav jag tränsade hästen genom att lägga handen över nosryggen. Det är sällan några problem om hästen verkligen inte har ont bara man gör på rätt sätt. Men man måste ju förstås få lära sig det rätta sättet.

Kan tycka en del ridskolor verkar brista lite genom att inte informera bättre och visa hur man gör med en svårtränsad häst, och vilka som kan vara lite knepiga att hantera. Borde det inte finnas en lapp på boxdörren med sådan information både för hästens och elevernas skull? För instruktörerna måste väl ändå vara medvetna om detta?
 
Senast ändrad:
Sv: Vägrar att bli tränsad

Ja importer är inte sällan just bremsade i öronen:crazy: därav man håller runt nosen o är oerhört försiktig o inte knölar ihop öronen.

Det har sannolikt min häst varit med om. Import fr Wales. Ett rent helvete att arbeta bort. Jag fick tränsa genom att knäppa upp sidostycket + nosgrimman på ena sidan, dra nackstycket över halsen och upp bakom öronen, knäppa sidostycket + nosgrimma och sist peta in bettet i munnen. Kan fortfarande (efter 2 år) vissa dagar inte borsta pannluggen och definitivt inte klippa öronhåren.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 356
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 051
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp