Vägrar att bli tränsad

millan10

Trådstartare
Det finns en häst på min ridskola som vägrar att tränsas. Han höjer upp huvudet så högt han kan och gör allt för att inte bli tränsad. Han har inte ont någonstans, utan har bara fått en dum idé. Brukar ta mer än en kvart att tränsa. Senast jag hade han fick vi vara två stycken, en som tryckte ner huvudet och en som tränsade. Jag undrar om ni har några tips på hur man kan göra?
 
Sv: Vägrar att bli tränsad

Så gör ju inte hästar utan anledning.. Av någon anledning sammanknippar den ju tränset med något obehagligt. Finns ju många på ridskolan som tränsar helt galet och det kan ju göra en känslig häst lite anti!!

Lite havre eller äpple i handen som håller bettet brukar lära dom att det är lite trevligt. Viktigt att man är smidig med öronen och att inga remmar kommer i ögonen, samtidigt som man är snabb. Att tvinga hästar brukar aldig bli bra...
 
Sv: Vägrar att bli tränsad

Ha gott om tid. Börja med att klia hästen på manken tills hästen börjar slappna av fortsätt att klia längs med mankammen. Hästar brukar oxå tycka om att bli kliade mellan öronen. Om hästen tycker det är skönt så sänker han huvudet frivlilligt och du kan närma dig med tränset. Om det går bra så belöna med röst och kanske en morot.

Tvinga den inte!
 
Sv: Vägrar att bli tränsad

Håll hästen om nosryggen med handen o runt mitten av tränset o stoppa in bettet. Ha även en godis.

Låter lite klåparaktigt om man måste vara två:angel:

Be istället stallpersonalen göra o visa.
 
Sv: Vägrar att bli tränsad

när min häst ibland inte går att tränsa (ibland får man inte komma nära höger öra ;)) så brukar jag ge upp och bråka tillslut, hon brukar ställa sig och stegra på gången när hon väl börjat krångla med örat.

Jag kopplar lös bettet från ena sidostycket och lägger först nackstycket över öronen utan att nudda dom och trär sedan in bettet i munnen och spänner fast i sidostycket igen. Brukar gå bra!
 
Sv: Vägrar att bli tränsad

Hur vet du att hästen inte har några problem? Är tänder/mun och öron kollade av veterinär? Vet du med säkerhet att den inte blivit tex "bremsad" i öronen och att det är därför den är rädd om dem?

Jag blir lite irriterad när folk antar att hästen bara dummar sig, hästar dummar sig inte, de har alltid en bra anledning till sitt beteende.
 
Sv: Vägrar att bli tränsad

Ja importer är inte sällan just bremsade i öronen:crazy: därav man håller runt nosen o är oerhört försiktig o inte knölar ihop öronen.
 
Sv: Vägrar att bli tränsad

Bremsade i öronen,,,,,,,,,,,hur gör man då? Är det inte öronen man leder dom i? Det har jag alltid trott (och gjort). :o
 
Sv: Vägrar att bli tränsad

*kl*

Jag tänker anta att ridskolan har en hästansvarig eller liknande som ser till att alla hästar mår bra, och att hästen är kollad i mun osv.
Hästar är inte dummare än att de kan lära sig hur man kommer undan, så visst kan hästen göra så utan att för den sakens skull ha ont någonstans!

Mitt tips är att du ställer dig på en upp och nervänd hink eller en pall när du ska tränsa. Ha en morotsbit eller liknande i den vänstra handen, håll upp nosgrimma och käkrem tillsammans med nackstycket i höger hand om tränsa som vanligt. Tillsammans med bettet får hästen en godisbit, och du kan lägga ner remmarna försiktigt utan att de petar hästen i ögonen eller dunsar ner nånstans. Trä alltid över det bortersta örat först också, så slipper hästen även få sidostycket i ögat.
 
Sv: Vägrar att bli tränsad

Då kan det ju varit så dom gjort med en häst jag fick hand om och som var extremt rädd om öronen och huvudet. Det tog 3 månader av daglig "öronterapi" innan den hästen "var som vanligt" alltså gick att leda i ett öra och borsta huvudet på. Efter 5 månader var den som "alla andra", dvs. då gick det att dammsuga den även mellan öronen. :p
 
Sv: Vägrar att bli tränsad

En häst dummar sig inte. Den gör det av en orsak. Har hästen förutom det som tidigare nämts kollats i öronen? Det är inte ovanligt att hästar som är svårtränsade har svamp eller ohyra i öronen och det gör ont när man nuddar dem.
Be stallpersonalen att verkligen kontrollera hästen och ev. ta ut veterinär och be dem visa hur de gör när de tränsar.
För varje gång du tvingar hästen kommer den bli ännu mer svårtränsad.
Du har förövrigt fått bra tips i tråden om hur man tränsar en svår häst men först tycker jag att hästen verkligen ska kollas. Inte lite snabb översyn utan verkligen kollas.
 
Sv: Vägrar att bli tränsad

på en ridskolehäst är det vanligt att de börjar krångla vid tränsning om ett par oförsiktiga och klumpiga elever tränsat några gånger. Hästen vill komma undan och har troligtvis lyckats och då har man fort problem. Hästen lär sig hur den ska slippa tränsningen, iallafall lyckas undvika tränset en kvart genom bråk som i ts beskrivna fall.
 
Sv: Vägrar att bli tränsad

Jag använder exakt samma metod som du när jag tränsar min häst som har problem med vårtor i ena örat (=tycker det är jäkligt obehagligt när man håller på med just det örat). Funkar utmärkt och det är bättre att man tar till en specialmetod istället för att slåss med hästen varje gång.
 
Sv: Vägrar att bli tränsad

ja min har ju också vårtor i örat. Hon tycker det är obehagligt när man tar i örat på vårtorna. Men i vanlig hantering får jag ofta ta på utsidan av örat. Men INTE vid tränsning. Vissa dagar går bra, andra "kommer hon på" att juste matte får abslolut inte komma nära mitt öra!! Då kan hon vara helt tokig och stegra och bli nästan panikslagen... Då får man koppla ifrån bettet när det är en sådan dag.
 
Sv: Vägrar att bli tränsad

Hade honom idag. Testade först med att ha en godbit i handen. Gick väl sådär. :crazy:
Sen testade jag att kela med honom en stund först och det funkade bättre. Han kändes mycket lugnare än vad han brukade vara. :laugh:
 
Sv: Vägrar att bli tränsad

Min kille är likadan. Man får ta av grimmor och träns osv på normal sätt genom att dra nackstycket över öronen, men att trä grimmor och träns på vanligt sätt går inte, han kör näsan i vädret och med sina 173 når inte ens långa jag när han gör den manövern. Hade man fortsatt att pressa hade han han nog kastat sig baklänges tror jag. Sen jag köpte honom i april förra året tror jag att jag lyckats tränsa normalt högst 2 gånger. De gångerna har han på något sätt glömt av att bli orolig, men när jag väl fått nackstycket över det jobbiga örat har han insett vad det är som händer och blivit orolig.
 
Sv: Vägrar att bli tränsad

Har man lite tålamod så kan man lära hästen att sänka huvudet genom att sätta ett finger på var sin sida om nacken
och applicera ett lätt tryck. Reflexen för hästen är att sänka huvudet, och när hästen sänker huvudet då släpper man direkt.
Tillslut förstår hästen att den ska sänka nacken om du lägger handen på hästens nacke. Men det tar tid. Inte något man
gör på en dag eller en vecka, när hästen redan har det beteende som du beskriver.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 356
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 051
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp